2007-02-19, 02:19
Medlem
Bone Collectors avatar
Har brukat psykedelika ganska länge och fått kläm på de flesta begreppen, maoi återkommer ganska ofta i snacket men jag har aldrig riktigt fått någon riktig koll på vad fan det egentligen är.
Jag vet att det är någonting som har med histaminer och allerigier att göra och av någon anledning så är det nödvändigt för att vissa droger ska fungera. Har förståt att det har att göra med hur ämnet bryts ned och tas upp.
Citera
2007-02-19, 10:29
Avslutad
MAOI står för MonoAminoOxidas-Inhibitor, på svenska; MAO-hämmare. MAO är ett enzym som finns i CNS, Centrala NervSystemet. Det verkar genom att bryta ned bl.a monoaminerna; serotonin, noradrenalin & dopamin. Hämmar man MAO, så ökar halterna av monoaminer, och de används bl.a som antidepressiv medicin, och medicin mot parkinson.

Det fins två typer av MAO-hämmare, reversibla och icke reversibla. Inom läkemedelssortimentet i sverige finns bara 2 st, båda reversibla, även kallat selektiva MAO-hämmare. MAO delas in i två typer, MAO-A & MAO-B. Den selektiva MAO-A-hämmare som används i Sverige, Moklobemid (Aurorix), hämmar endast MAO-A. MAO-A bryter huvudsakligen ned serotonin & noradrenalin, och således ökas doserna av dessa i CNS, o man får en antidepressiv effekt.
Den andra MAO-B-hämmaren, Selegilin (Eldepryl), hämmar endast MAO-B, vilket bryter ned bl.a dopamin. Denna används mot parkinson, som ju beror på brist av dopamin.

Sedan finns (inte i Sverige utan särskild licens), de icke-reversibla MAO-hämmarna, t.ex Phenelzin (Nardil), Tranylcypromin (Parnate) & Isocarboxazid (Marplan). Dessa gör så att kroppen helt slutar att producera allt MAO. Dessa kan vara mycket farliga om man äter fel mat, då MAO även bryter ned tyramin. Tyramin ingår i många typer av mat, t.ex rökt kött, nötter, ost, rödvin & öl. Får man i sig tyraminhaltig föda, så finns inget som kan bryta ned tyraminet och man riskerar att dö av tyraminöverdos. Det är pga. den risken de är borttagna i Sverige.

I drogsammanhang när det gäller psykedelika, kan MAO verka nedbrytande på en del droger, t.ex DMT. Tar man då MAO-hämmare, så ökar således dosen av psykedelikan. DMT är det enda jag testat själv tillsammans med MAO-hämmare. Jag hade Aurorix ett tag mot depression. Men MAO-hämmare är något som man ska vara försiktig med, även de selektiva. När det gäller psykedelika är det väl inget större fara rent fysiskt, men vid samtidig användning av t.ex andra antidepressiva medel eller ecstacy så föreligger risk för sk. serotonergt syndrom, ett dödligt tillstånd som beror på överdos av serotonin.
Citera
2007-11-21, 04:07
Medlem
hezbollahs avatar
Men trippen blir även längre när man tar Mao + hallucinogener ?
Citera
2007-11-21, 14:01
Medlem
trippens avatar
http://wiki.magiskamolekyler.org/MAO-h%C3%A4mmare
läsvärd info.
finns lista på vad du inte bör äta här.
Citera
2007-11-21, 16:44
Medlem
hezbollahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trippen
http://wiki.magiskamolekyler.org/MAO-h%C3%A4mmare
läsvärd info.
finns lista på vad du inte bör äta här.

Länken funkar inte
Citera
2007-11-21, 17:44
Medlem
trippens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hezbollah
Länken funkar inte

jo länken funkar det är inga fel på den. jag provade för att vara säker.
Citera
2007-11-21, 20:15
Bannlyst
verkar som magiskamolikyrer tog deras info från http://forums.ayahuasca.com/phpbb/viewtopic.php?t=7088

men här är en fråga, vad är passande att äta då? läste nånstans att man kunde äta ris,potatis,kykling,fräsh sallad och lite till. Skulle det vara en bra idé att äta?
Citera
2007-11-21, 23:07
Medlem
trippens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grönatomten
verkar som magiskamolikyrer tog deras info från http://forums.ayahuasca.com/phpbb/viewtopic.php?t=7088

men här är en fråga, vad är passande att äta då? läste nånstans att man kunde äta ris,potatis,kykling,fräsh sallad och lite till. Skulle det vara en bra idé att äta?

du kan äta allt som inte inehåller tyraminer. och det du ska undvika står på listan på mm´s wikki.
Citera
2007-11-21, 23:18
Medlem
2500s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grönatomten

Är nog som dig och har inte dirket koll på mat så här är lite tips på vad man kan äta

http://forums.ayahuasca.com/phpbb/viewtopic.php?t=16096

Men det brukar även inkludera saker som inte innehåller tyraminer, så som socker och salt. Men det är för ayahuaska dieten då. Den är inte bara till för att man inte ska få i sig tyraminer direkt då man inte behöver fasta i flera dagar för att vara lugn, utan det är även för att "rensa själen"

MEd syran rue så räcker det med att inte äta någonting med tyraminer 24H före och 24 H efter (12 H säger vissa), Sen är det inte så att du DÖR direkt för att du käkat lite ost 2 timmar innan intaget. Men man kan få huvudvärk och lite illamående.

Läst om många som ignorerat den där listan (Kanske inte smällt i sig de saker som innehåller mest tyraminer i sanslösa mängder, men de har inte direkt passat sig för sakerna om man säger så)

utan att ha fått besvär över huvud taget eller endast fått lite huvudvärk, men de säger själva att det inte är någonting de rekommenderar, alla är olika.

Läste om något folkslag som satte i sig blodiga steker innan deras intag, det är tydligen viktigare att inte äta efter så som jag har förstått det.

Men detta är inga uppmaningar!!! Man ska ha respekt för maoi, men som sagt många tycker att alla hysteri är överdriven kring kortidsverkande maoi så som syrian rue innehåller

But better safe than sorry
Citera
2008-10-01, 18:22
Medlem
Jag får väl börja med att ursäkta bumpen.

Det finns en sak med MAOI som jag inte riktigt förstått. På flera ställen runtom det vackra internetet har det stått skrivet att tex citronjuice och svartvinbärsdricka även fungerar som MAOI. Jag ögnade igenom listorna över vilka ämnen som verkade på detta sätt lite snabbt men förstod inte om de två som jag nämnde fanns med på något konstigt latinskt sätt.

Det är toppisar som står näst på schemat för mig och jag söker en booster för detta. Jag hade planerat på att dricka en liter svartvinbärsdricka i samband med intaget. Men eftersom att jag inte hittar det i någon av "listorna" utan endast läst lite om det här och var undrar jag huruvida detta intag skulle ha någon effekt överhuvudtaget.

Så min fråga i grund och botten är egentligen om Svartvinbär och citron är MAOI?
Om de inte är de, boostar det effekten av svamp ändå på något annat sätt?
Om de inte boostar, Finns det något annat lättöverkomligt som kan hjälpa mig ut i kosmos?
Citera
2008-10-01, 18:36
Avslutad
Jo. Svarta vinbär är en synnerligen trevlig kombination med svamp. Se denna länk från The Shroomery för mer info:

http://www.shroomery.org/forums/showflat.php/Cat/0/Number/4949877

I korthet så behöver du få i dig en liter av juice som minst består av 30% ren svart vinbärsjuice.

Hittar du 60%:ig juice, ja då behöver du få i dig en halv liter.

Peace
Senast redigerad av arioch 2008-10-01 kl. 18:55. Anledning: Kan inte stava verkar det som..
Citera
2008-10-01, 20:51
Medlem
Toffss avatar
Är lite kluven, fungerar svartvinbärssaft till svamp på samma sätt som om när man gör "citronsyrat svamp thé"?

Eller är det olika saker?

Och mindless; Om du vill boosta svampen rejält ska du koka upp vatten, häll upp i en kopp, i med önskad mängd svamp, spruta på rejält med citronsyra(de där gula flaskorna som ser ut som citroner, eller Realemon). låt stå i 20 minuter sen kan du dricka det. Inte nog med att det smakar 50000000ggr bättre än vanligt så kommer du få en resa du sen kommer glömma
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in