2007-02-17, 20:21
Medlem
Tammers avatar
Såg just på Nyheterna att svenska företag flyttar till Estland i allt snabbare takt. Allt finansierat med EU- bidrag. Sverige hjälper till med exportstöd till Estland, sammanlagt 32 milj/år. Frågan är bara: varför? Varför betalar vi för att flytta svensk produktion till andra länder, är vi kloka eller?
Citera
2007-02-17, 21:54
Medlem
Ankdammsmans avatar
Den avgörande faktorn är att en estnisk arbetare kostar 10% av en svensk och har nästan lika hög produktivitet.

EU-bidraget är ett villospår. Fokusera på kostnaden istället, och kolla hur många av de saker du köper som det står Made in Sweden på.
Citera
2007-02-17, 22:02
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Den avgörande faktorn är att en estnisk arbetare kostar 10% av en svensk och har nästan lika hög produktivitet.

EU-bidraget är ett villospår. Fokusera på kostnaden istället, och kolla hur många av de saker du köper som det står Made in Sweden på.
Det är sant att det är billigare att producera i Estland. Arbetare i Estland behöver inte lika hög lön som vi svenskar, eftersom de har lägre kostnader för boende, mat och allt annat. Vi kan därför aldrig konkurrera med Estland ifråga om löner. Min fråga är då: varför vi frivilligt med EU-medlemsskapet utsätter oss för denna omöjliga konkurrens. Vill vi flytta jobben från Sverige till Bakltikum, och i så fall varför?
Om det nu inte är som jag tror: svenska arbetsgivare (Svenskt Näringsliv) vill få ned svenska löner till estnisk nivå, så man kan tjäna mer pengar åt aktieägarna...?
Citera
2007-02-17, 22:07
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Min fråga är då varför vi frivilligt med EU-medlemsskapet utsätter oss för denna omöjliga konkurrens. Vill vi flytta jobben från Sverige till Baltikum, och i så fall varför?

Konkurrensen finns oavsett om vi är med i EU eller inte. Kina är t ex inte med i EU, och vi konkurrerar ändå med dem. Det var det jag menade med att EU-bidraget är ett villospår i den här frågan.

Citat:
Om det nu inte är som jag tror: svenska arbetsgivare (Svenskt Näringsliv) vill få ned svenska löner till estnisk nivå, så man kan tjäna mer pengar åt aktieägarna?

Det kommer aldrig att lyckas av precis de skäl du anför, d v s att levnadskostnaderna är lägre i Estland och lär så förbli ett bra tag till.

Det är bara för oss att bita i den sura kuken. Och njuta av de billiga importvarorna.
Citera
2007-02-17, 22:12
Medlem
Fast man kan snarare se det som en jättelik utjämning inom EU som pågår just nu, precis som när Östtyskland och Västtyskland förenades fast på en ännu större skala.

Löner, hyror, matkostnader kommer alla stiga(och gör det redan) i Östeuropa och till slut så kommer det inte vara dyrare att anlita en Svensk än att anlita en Est.

För att inte tala om den jättelika gemensamma marknad som vi kommer njuta av när integrationen är fullbordad
Citera
2007-02-17, 22:16
Bannlyst
Man bedömer att det här måste ske förr eller senare, som i slutändan kommer gynna alla mer.

Kortfattat kan man säga den estniska medelklassen, marknaden, växer, och svenska företag har ytterligare en marknad att tjäna pengar på. Dessutom är det här logiska rationaliseringar, du, hela befolkninge, får trots allt billigare produkter och tjänster ... efter estland är det andra länder. Då får estland rationalisera ...

Effektivitet--> produktivitet--> välstånd

Frihandel och globalisering är oerhört viktigt och gynnar sverige otroligt mycket. Det innebär att svenska exportföretag får tillgång till en marknad på 6 miljarder människor ... volvobilar, ericsson telesystem, AZ läkemedel osv. Tror du dessa företag och arbetsgivare hade funnits med enbart sverige som marknad? Export betyder allt för speciellt sverige.

Om alla förde en protektionistisk politik hade sverige varit fattigt.

Allmänbilda dig i ekonomi först innan du i din strävan att låta vis gör exakt det motsatta.
Citera
2007-02-17, 22:19
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Konkurrensen finns oavsett om vi är med i EU eller inte. Kina är t ex inte med i EU, och vi konkurrerar ändå med dem. Det var det jag menade med att EU-bidraget är ett villospår i den här frågan.
Konkurensen finnns bara om vi vill det. Med importtullar kan vi slippa konkurrera med låglöneländer.

Citat:
Det kommer aldrig att lyckas av precis de skäl du anför, d v s att levnadskostnaderna är lägre i Estland och lär så förbli ett bra tag till.
Tja, vad händer den dag en svensk arbetsgivare säger till sin personal: Jag kan få det här jobber gjort i Estland för 50 kr/tim. Acceptera den lönen, eller bli arbetslös...
Citera
2007-02-17, 22:25
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Konkurrensen finnns bara om vi vill det. Med importtullar kan vi slippa konkurrera med låglöneländer.

Och vad händer när resten av världen inför tullar mot oss? Eller tror du Sverige med 9 miljoner invånare kan bestämma villkoren för världshandeln? Det är inte olja vi exporterar.

Citat:
Tja, vad händer den dag en svensk arbetsgivare säger till sin personal: Jag kan få det här jobber gjort i Estland för 50 kr/tim. Acceptera den lönen, eller bli arbetslös...

Följden blir arbetslöshet eftersom facket inte accepterar en lönesänkning. Om det är bra eller dåligt kan diskuteras.
Citera
2007-02-17, 22:34
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Och vad händer när resten av världen inför tullar mot oss? Eller tror du Sverige med 9 miljoner invånare kan bestämma villkoren för världshandeln? Det är inte olja vi exporterar.
Det är inte så det fungerar. Om vi säljer bilar till USA, och de vill sälja t ex datorer till oss, så får vi komma överens om tullar och annt kring importen.

Citat:
Följden blir arbetslöshet eftersom facket inte accepterar en lönesänkning. Om det är bra eller dåligt kan diskuteras.
Svenska arbetare kan inte betala sin hyra med estniska eller polska löner, så det är nog dåligt...
Om inte svenska hyresvärdar och matproducenter ska sänka sina priser till polsk nivå. Är det verkligen rätt väg att gå, att anpassa sveriges ekonomi till polens och estlands? Jag vet inte riktigt vart du vill komma...
Citera
2007-02-17, 22:46
Bannlyst
Citat:
Är det verkligen rätt väg att gå, att anpassa sveriges ekonomi till polens och estlands?

Det är inte målet. Det finns andra områden svenskarna satsar på. It, bioteknik .. Varför tror du man satsar på att 40-50 % läser högskola?

Visserligen har hundratusentals jobb försvunnit till öst. Men i gengäld växer deras efterfråga ... vad sägs om den nya kinesiska medelklassen på 400 miljoner, som dessutom växer sjukt snabbt? Det blir rätt många mobiler och bilar

Tror du inte den nya efterfrågan kompenserar arbetarjobben som har försvunnit?
Citera
2007-02-17, 22:54
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Det är inte så det fungerar. Om vi säljer bilar till USA, och de vill sälja t ex datorer till oss, så får vi komma överens om tullar och annt kring importen.

Det fungerar om USA vill ha just våra bilar eller om de absolut vill ha tillträde till vår hemmamarknad. Om de lika gärna kan köpa andra bilar eller handla med någon annan så fungerar det inte.

I handelsfrågor har den som har den största hemmamarknaden alltid en fördel. Eftersom vi har en liten hemmamarknad har vi i princip alltid en nackdel. Vi behöver handla med dem mer än de behöver handla med oss.

Citat:
Är det verkligen rätt väg att gå, att anpassa Sveriges ekonomi till Polens och Estlands? Jag vet inte riktigt vart du vill komma...

Jag vill komma till att lönesänkningsdiskussionen är meningslös eftersom lönerna kommer att sänkas vare sig vi vill det eller inte. Antingen sänker vi dem själva eller så gör marknaden det åt oss.

Exempel 1:

Vi sänker inte lönerna, utan produktionen flyttas istället. Nya jobb skapas till lägre löner eller så går folk arbetslösa.

Exempel 2:

Vi sänker lönerna. Lönerna blir lägre.

Som synes är utfallet detsamma. Frågan är alltså akademisk, d v s meningslös.
Citera
2007-02-17, 23:01
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Det fungerar om USA vill ha just våra bilar eller om de absolut vill ha tillträde till vår hemmamarknad. Om de lika gärna kan köpa andra bilar eller handla med någon annan så fungerar det inte.

I handelsfrågor har den som har den största hemmamarknaden alltid en fördel. Eftersom vi har en liten hemmamarknad har vi i princip alltid en nackdel. Vi behöver handla med dem mer än de behöver handla med oss.

Jag vill komma till att lönesänkningsdiskussionen är meningslös eftersom lönerna kommer att sänkas vare sig vi vill det eller inte. Antingen sänker vi dem själva eller så gör marknaden det åt oss.

Exempel 1:

Vi sänker inte lönerna, utan produktionen flyttas istället. Nya jobb skapas till lägre löner eller så går folk arbetslösa.

Exempel 2:

Vi sänker lönerna. Lönerna blir lägre.

Som synes är utfallet detsamma. Frågan är alltså akademisk, d v s meningslös.
Tja, jag vet inte.

I exempel ett blir folk arbetslösa. Det accepteras inte av vår nya borgerliga regering. Folk ska straffas till arbete, vare sig det finns jobb eller ej.

I exempel två med lägre löner innebär det i praktiken samma sak. Ingen kan betala en svensk hyra med en polsk månadslön.

Ekvationen går inte ihop.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in