2006-05-01, 02:13
Medlem
jockelos avatar
Hej! Vad är egentligen hemligheten bakom att få stooora fluffiga muffins?
Förr i tiden gjorde jag stora muffins men jag minns inte hur jag gjorde, och det hände nu och då att jag får stora men då på ren tur.
Fick tips av en kompis idag om att man inte ska vispa smeten så mycket utan bara röra ihop den lite lätt. Vad tror ni om det?

Har ni några andra bra tips?
Citera
2006-05-01, 02:27
Medlem
NinjaRövardottes avatar
Vispa socker och ägg pösigt, använd både bakpulver och bikarbonat, när du blandar i mjölet så rör så lita som möjligt för att slippa glutenbildning. (små klumpar gör inget dom kommere försvinna) brukar räcka med att röra ca 10 sekunder.
Citera
2006-05-01, 04:27
Medlem
jockelos avatar
Tack för tipset!

Jag brukar alltid blanda bakpulvret och mjölet (och eventuella andra torra produkter) och sen hälla i smeten. Är det bra eller dåligt?!

I alla fall, ska testa tipset snarast!
Citera
2006-05-01, 06:28
Medlem
Not_mes avatar
Gör annars den amerikanska varianten. Köp en plåt gjord för stora muffins, hitta ett bra recept och baka! Blåbärsmuffins är väldigt gott!
Citera
2006-05-01, 10:49
Medlem
Söndermarkens avatar
http://www.dagensmuffin.se/
Citera
2006-05-01, 13:32
Medlem
mahutma_homos avatar
använd matskedsmåttet istället för tesked när du måttar bakpulver. det är ganska effektivt.
Citera
2006-05-01, 14:02
Medlem
Har en sådan plåt för stora muffins, men nästan alla muffins jag bakar i den blir sabbade och kletiga innuti, trots att jag håller dem extra länge i ugnen.
Citera
2006-05-01, 14:09
Medlem
jockelos avatar
Jag har heller aldrig lyckats med en sådan plåt (har en). Vad är hemligheten?`
Citera
2006-05-01, 14:22
Medlem
NinjaRövardottes avatar
Choklad muffins som görs i de stora amerikanska formarna brukar göras så att de är lite rinniga i mitten, de bör värmas i micron i en djuptallrik när man käkar dom med sked och mjölk till.
Annars kan jag vara rekomendera att inte fylla formarna så mycket som det är brukligt samt köra på 25c lägre värme. Men jag föredrar de mindre "svenska" muffinsen man gör i pappersformar. Mindre disk, smarrigare och alltid lagomt gräddade =)
Citera
2006-05-01, 14:54
Medlem
Not_mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bloodsucker
Har en sådan plåt för stora muffins, men nästan alla muffins jag bakar i den blir sabbade och kletiga innuti, trots att jag håller dem extra länge i ugnen.

Testa att ha plåten inne längre på lägre temperatur! Vet inte om det funkar dock!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in