2005-10-31, 01:45
Medlem
Bråkmakarns avatar
Tjenare.

Vad är fördelarna med att baka med surdeg? Längre hållbarhet?
Skillnad i smak jämfört med vanligt bröd?
Nån som kan skriva ner ett bra recept på hur man gör surdeg?

/ Bråkis
Citera
2005-10-31, 01:47
Bannlyst
Ännu en. Fortsätter du såhär kan man snart skriva en uppslagsbok utav dina intressanta trådar.
Citera
2005-10-31, 01:47
Medlem
Ruskigbusss avatar
Har jobbat på bageri - som slav visserligen så jag kan väl inget annat än hur det luktar om surdegar - men som jag förstått det så är det i stället för jäst, plus att det ökar hållbarheten på brödet utan att behöva använda konstiga tillsatser.

Finns lite att läsa här:
http://www.nordmills.se/surdeg/surdeg.htm
Citera
2005-10-31, 01:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
men som jag förstått det så är det i stället för jäst

Glömde du inte något.

T.ex " men som jag förstått det så är det falukorv i istället för jäst.
Citera
2005-10-31, 01:59
Medlem
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurrez
Glömde du inte något.

T.ex " men som jag förstått det så är det falukorv i istället för jäst.

Mnä - det = surdeg
Citera
2005-10-31, 02:02
Medlem
Bråkmakarns avatar
Citat:
Ännu en. Fortsätter du såhär kan man snart skriva en uppslagsbok utav dina intressanta trådar.
Är du ironisk?
Citat:
Har jobbat på bageri - som slav visserligen så jag kan väl inget annat än hur det luktar om surdegar - men som jag förstått det så är det i stället för jäst, plus att det ökar hållbarheten på brödet utan att behöva använda konstiga tillsatser.

Finns lite att läsa här:
http://www.nordmills.se/surdeg/surdeg.htm
Tack för länken. Enligt den är surdeg alltså: "-en blandning av rågmjöl och vatten, som dessutom innehåller aktiva surdegsbakterier och jäsningssyror."
Citera
2005-10-31, 02:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bråkmakarn
Är du ironisk?

Nej.
Faktiskt inte. Jag var högst seriöst. Man lär sig alltid mycket av dina trådar, du frågar så bra saker.

Hur mycket kostar erat bilägande er per månad?
När är det befogat att ringa störningsjouren?
Hemlagad pizza - vad slänger ni på för ingredienser?
Göra egna flingor - hur går jag tillväga? ( )
Risk att fotogenlampa börjar brinna?
Bra recpet på lasagne?
Jag fick lönen insatt två gånger! Kan jag ta ut pengarna..?
Citera
2005-10-31, 02:07
Medlem
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bråkmakarn
Är du ironisk?

Tack för länken. Enligt den är surdeg alltså: "-en blandning av rågmjöl och vatten, som dessutom innehåller aktiva surdegsbakterier och jäsningssyror."

Mjo. På det bageriet där jag jobbade så förstod jag det som att de tog en klump surdeg från förra dagens bak och la ner i ett tråg för att starta dagens bak. Så - teoretiskt så kan en del bakterier ha levt väldigt länge.
Citera
2005-10-31, 02:16
Medlem
Bråkmakarns avatar
Citat:

Nej.
Faktiskt inte. Jag var högst seriöst. Man lär sig alltid mycket av dina trådar, du frågar så bra saker.

Oj, tack så mycket!
Citat:
Mjo. På det bageriet där jag jobbade så förstod jag det som att de tog en klump surdeg från förra dagens bak och la ner i ett tråg för att starta dagens bak. Så - teoretiskt så kan en del bakterier ha levt väldigt länge.
ok.

Hoppas nån FBare har recept på surdeg. Känns ju lite fusk att köpa färdig surdegskultur.
Citera
2005-10-31, 10:00
Medlem
Gör så här:

Blanda varmt vatten, ca 1 dl. (omkring 40 grader) Med 1 dl rågmjöl i en burk. Använd en ganska väl tilltagen burk för surdegen kommer att svälla upp. Du kan ha lock över, men skruva inte åt det! Se till att det kan pysa upp koldioxid från geggan.
Låt det stå i 2 - 3 dagar och rör om en gång varje dag.
När det har gosat till sig, blandar du i 9 dl vatten och 9 dl mjöl till, så du får en smet.
Dela upp smeten i 10 st 1 deciliters portioner. Frys in 9 av dem och spara till sen, och använd den sista decilitern till att baka med.

Tänk på att en surdegs-deg behöver längre tid på sig att jäsa än om du använder jäst, samt att jäskraften inte är lika stor. Ett tips om du vill ha en fluffigare deg är att blanda lite vanlig jäst i din bröd deg. Kalljäs gärna i kylen över natten, och använd kallvatten / kall mjölk som degvätska så jästen jäser långsamt och fler smaker utvecklas.

Lycka till.

ps. Du kan göra surdegen på vete också om du vill. ds.
Citera
2005-10-31, 11:31
Medlem
du ka göra en surdeg även på hvetemjöl. om du inte vill ha ett surt bröd, måste degen jäsa ganska kyligt.

när surdegsbröd lyckas, er det fantastiskt!
Citera
2005-10-31, 11:37
Medlem
Dennos avatar
Eller så gör du som jag och fuskar lite.

www.mejeribolaget.se

Fördelar?
Ja det håller längre, det blir saftigare. Dessutom så finns det många fina grova bröd du kan baka med surdeg=nyttigt!

Jag bakar alltid med surdeg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in