Citat:
Ursprungligen postat av HickA
tjo! tänkte bjuda bruden på middag imorrn, och undrar om någon har tips på nån lättlagad dessert?
Nu har ju du haft din middag redan men jag tänkte ändå svara.
rhodrys hjortronmums
Jag har lite norrländska gener i mig så jag älskar hjortron, trots att jag har försökt att låta bli. Hjortron är oslagbart till dessert. Denna dessert är mer imponerande än ambitiös och om man lagar den till personer som inte kan så mycket i köket brukar lovorden bli många.
Du behöver:
glass (gärna hemgjord)
Massor av hjortron
3 äggvitor
3 msk socker
Jag brukar ha hemgjord glass som är formad rund, efter en skål. Det är estetiskt tilltalande. Därefter gör jag en liten hålighet, inte för djup, i glassens ovansida (den konvexa)
Hjortronen rör jag med lite socker så att de får en perfekt smak och värmer därefter snabbt upp till en behaglig temperatur ex. 40 grader.
Vispa äggvitor och socker till en marängsmet. när detta är gjort fyller du hålet i glassen med hjortron och smetar marängsmeten tätt över skapelsen. Det är viktigt att du inte missar någon bit när du smetar. Ta hellre för mycket smet än för lite. In i ugnen på en plåt eller ungsäkert serveringsfat i tre-fyra minuter i 250 grader. under tiden fortsätter du att värma dina kvarvarande hjortron så att de blir lite syltaktiga.
Ta ut skapelsen (som borde ha en schysst yta, annars låter du den stå någon minut till) och ställ genast fram på bordet. servera med de överblivna hjortronen, kaffe och cognac.
Bären kan bytas ut efter smak men hjortron är extra fint.