Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-04-02, 21:09
Medlem
doughies avatar
Jag är övertygad om att det vore bättre med fler timmar i skolan för barnen då de;

Får mer pedagogiskt stöd
Mindre tid att hitta på olagligt bus på
Blir mer allmänbildade
Lär sig att koncentrera sig
Lär sig lyssna
Lär sig diskutera
Minskar orättvisor med exempelvis okunniga föräldrar eller stökigt hemma
Blir mer vana vid arbetslivets 9-17tider
Har mer tid till förståelse i alla olika ämnen, både grundämnen och praktiska ämnen

Självklart behöver man inte gå så hårt djupt ner i åldrarna, utan det bör vara en stegrande process som ändå börjar på en mycket högre nivå än vad det görs idag.
Citera
2012-04-02, 21:18
Medlem
Det finns ett kapitalistiskt svar på ditt problem; anlita någon av de otaliga läxhjälpsföretagen.
Citera
2012-04-02, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lakritspucko
Läxor fyfaan....
Jag/vi har 3 barn i skolåldern.
1 går i 4an, 2 i andra klass.
Våra barn har läxor i stort sett varenda dag. Alltså 3 läxor per dag för oss föräldrar att sätta oss in i, förklara och förhöra.
Jag går upp 05.30 varje dag, åker och jobbar, kommer hem 16.30. Får vackert städa köket och ta hand om disken, tvättmaskinen ska igång och maten ska lagas, disken ska tas om hand, tvätten ska hängas. Utöver detta har jag/vi ansvaret för att våra barn klarar skolan.
Är det fler föräldrar där ute som delar min syn att skolan inte gör det dom ska?
Jag är ingen lärare, jag har ingen lärarutbildning men ansvaret läggs på oss som föräldrar.
När inte barnen hänger med i skolan av olika anledningar så blir det ännu mer läxor.
Lärarna är lediga 10-12 veckor per år.....
Just nu är vi i ett läge där vår äldsta son riskerar att få gå om en klass om han inte blir godkänd. Vad gör skolan? Jo mer läxor....
Ungarna slutar runt 2 varje dag, dom kan gå på läxhjälp ibland men det ansvaret läggs på barnen. Wtf.
Var och varannan dag "glömmer" ungarna läxorna i skolan. Skolan/lärarna behagar inte ens ta ansvaret att se till att läxorna kommer med hem. För det är barnens ansvar....
Varenda jävla dag blir det tjafs hemma om läxorna. Jag som inte är lärare ska spendera 2-3 timmar om dagen till att lära barnen det dom ska lära sig i skolan.
Finns det fler föräldrar där ute som delar min uppfattning?
Dumma kommentarer får ni gärna hoppa över.
Topic ska vara att skolan inte tar sitt ansvar och i och med det lägger man ansvaret på föräldrarna.

Jag säger precis samma sak som jag till mina föräldrar.

Ni vet hur det är att skaffa barn och att uppfostra dem så vad klagar ni över? Om ni inte vetat detta så borde ni inte skaffat barn.
Citera
2012-04-02, 21:22
Medlem
Måste barnen ha hjälp med läxorna oavbrutet? Det är lättare sagt än gjort, men ni måste få barnen att göra läxorna mer självständigt. Det går inte att bli förhörd hela tiden t.ex., det måste de vänja sig av med. De måste lära sig att lära själva helt enkelt, det är det ni får försöka lära dem. Det är något som behövs i de senare skolåren, för det kommer en tid när man som förälder inte längre kan allt de ska lära sig i alla ämnen. Försök få in en rutin där alla barnen sitter och gör läxorna samtidigt som ni föräldrar lagar mat/tvättar/städar, dvs ni är upptagna med annat men ändå tillgängliga när de inte förstår och behöver hjälp på riktigt.
Citera
2012-04-02, 21:23
Medlem
Yanntiersen19s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yttrasil

Forstar knappt hur ett barn kan fa bara godkant i skolan, och i tidiga klasser utover det, vad gor ni foraldrar egentligen for att lyckas misslyckas sa mycket. Skulle garna vilja veta om du anser att det ar for att du inte har tid, de inte pluggar tillrackligt sjalv, om det ar skolans fel eller om det ar for att de inte ar tillrackligt begavade enligt dig eller nagot annat. Sjalv tycker jag du later som en 20arig underskoterska eller liknande utan mycket tank om prioriteringar och ansvar, hoppas givetvis jag har fel och att du gor allt du kan och i sa fall ska du ha creds, men det ar fortfarande inte skolans fel. Bara for att lektionerna slutar vid 2 betyder inte det att larandet och skolan slutar da.

Tanken slog dig aldrig att det finns barn som har det svårare i skolan än andra?

Jag tycker själv att det är löjligt att ha så mycket läxor, och kände när jag var yngre att jag hellre hade gjort mina läxor/det arbetet i skolan istället även om det innebar att jag skulle bli tvungen att stanna hemma längre. När man har slutat skolan så ska man väl inte behöva sitta i tre timmar och plugga läxor, speciellt inte vid den åldern.

Det är orimligt att man som förälder ska behöva lägga ner tre timmar varje dag för att hjälpa sitt barn med läxor. Nej, att istället dra över tiden så att barnen kunde få arbeta i skolan och ha tillgång till en riktig lärare tror jag skulle vara mycket bättre.
Citera
2012-04-02, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lakritspucko
Hej. Kul att läsa din tolkning, om jag förstår dej rätt så har du inga barn så jag kan förstå att du inte förstår allt.
Diskmaskin har vi men disken kryper inte in där av sig själv, stora kastruller och en del annat diskar vi för hand.
Ja vi måste tvätta varje dag, minst 1 maskin.
Det jag inte nämde innan var att vi faktiskt har 5 barn men 2 går hos dagmamma.
Alla som ännu inte har barn skulle nog få sig en tankeställare om dom fick praoa som förälder.

Jag lat?
Upp 05.30
Frukost
Duscha
Stryka skjorta
Åka till jobbet
Jobba 8 timmar
Åka hem
Hemma 16.30
Laga mat 30 min
Äta 30 min
Starta tvättmaskin 5 min
Ta hand om disken 15 min
Läxa 1 30-60 min
Läxa 2 30-60 min
Läxa 3 30-60 min
Hänga tvätt 15 min
Städa dammsuga 15 min
Åka och handla mat 2-3 ggr per vecka
Skita
Varva ner
Flashbacka...
Skjutsa till fotboll och karate
Dricka kaffe
Kanske jobba lite till
Sortera tvätt
Vika tvätt
Lägga in rätt kläder i rätt garderob
Sova
Jovisst är jag lat....

Alrite, kan se att det ar mycket och gora och tycker det ar nagot man torde veta och vara beradd pa nar man blir foralder. Varfor skaffar du sa manga barn om du inte kan ta hand om de och digsjalv isf, om jag far fraga? Att jag inte har barn ar inte relevant tycker jag, det finns manga foraldrar som jobbar dagtid och skoter sina barn efter, bla mina foraldrar nar jag var ung. Ser inte varfor jag, min flickvan och du inte skulle lyckas med samma sak, alltsa ar det en fragan om prioritering och ett beslut av dig att mojligen ha for manga bollar(barn) i luften. Vet inte om du ar man eller kvinna men den andre parten borde val ocksa kunna gora sitt och vad ar viktigast, ha en strykt skjorta eller ett barn med battre betyg? Det viktiga ar inte saken i sig utan pa ett generellt plan, funderat pa nagon barnvakt mojligen en smart 16aring eller liknande som for en billig peng kan hjalpa med laxor alternativt tvatt om det nu ar laxlasningen dar skon klammer. Om du inte ar standard WT sa borde du val ha rad med nagot liknande, ar valdigt vanligt i andra lander iaf och i Sverige borde det anvandas mer da faktiskt bada konen brukar jobba heltid.
Citera
2012-04-02, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yanntiersen19
Tanken slog dig aldrig att det finns barn som har det svårare i skolan än andra?

Jag tycker själv att det är löjligt att ha så mycket läxor, och kände när jag var yngre att jag hellre hade gjort mina läxor/det arbetet i skolan istället även om det innebar att jag skulle bli tvungen att stanna hemma längre. När man har slutat skolan så ska man väl inte behöva sitta i tre timmar och plugga läxor, speciellt inte vid den åldern.

Det är orimligt att man som förälder ska behöva lägga ner tre timmar varje dag för att hjälpa sitt barn med läxor. Nej, att istället dra över tiden så att barnen kunde få arbeta i skolan och ha tillgång till en riktig lärare tror jag skulle vara mycket bättre.

Det finns det absolut och isf forstar jag henne absolut och skulle gora allt for att hjalpa till de att lyckas, men salange de inte ar i behov av hjalp utifran sa har jag svart att se nagon fa sapass daliga betyg i sig. Tror snarare det beror pa fel prioreteringar och tank hos foraldrar men det tal givetvis att diskuteras.

Varfor ar det lojligt med laxor? Det behovs for resten av livet om man ska ha en bra grund for att lara sig mer, och varfor dra ner andra genom att tvinga alla att vara kvar i skolan? Tre timmar haller jag med att det nastan later i overkant, men 2 timmar kanns inte frammande vare sig for mig eller vad jag anser rimligt. Sen hur skolan ar utformad skiljer sig, hur bra det ar for olika barn, det far man leva med. Sa istallet far man anpassa sig till och inte vanta sig att skolan kommer andra sina rutiner helt plotsligt och da ar det val en fraga om prioriteringar, med resultatet att man far ge upp sin egna fritid for sin barns framtid, inte ha skaffat sa manga barn, skaffa laxhjalp for en mindre peng, lata barnen fa daliga betyg och satta sigsjalv forst osv. Sa det enda vettiga ar val antingen att mojligen prioritera om, om mojligt, alternativt skaffa laxhjalp?
Citera
2012-04-02, 21:53
Medlem
Yanntiersen19s avatar
Citat:
Det finns det absolut och isf forstar jag henne absolut och skulle gora allt for att hjalpa till de att lyckas, men salange de inte ar i behov av hjalp utifran sa har jag svart att se nagon fa sapass daliga betyg i sig. Tror snarare det beror pa fel prioreteringar och tank hos foraldrar men det tal givetvis att diskuteras.

Jo, det första kan jag hålla med om. Nu verkar det iof som att TS prioriterar läxläsningen i alla fall, så jag tror kanske inte att det är där problemet ligger just i det här fallet.

Citat:
Varfor ar det lojligt med laxor? Det behovs for resten av livet om man ska ha en bra grund for att lara sig mer, och varfor dra ner andra genom att tvinga alla att vara kvar i skolan? Tre timmar haller jag med att det nastan later i overkant, men 2 timmar kanns inte frammande vare sig for mig eller vad jag anser rimligt. Sen hur skolan ar utformad skiljer sig, hur bra det ar for olika barn, det far man leva med. Sa istallet far man anpassa sig till och inte vanta sig att skolan kommer andra sina rutiner helt plotsligt och da ar det val en fraga om prioriteringar, med resultatet att man far ge upp sin egna fritid for sin barns framtid, inte ha skaffat sa manga barn, skaffa laxhjalp for en mindre peng, lata barnen fa daliga betyg och satta sigsjalv forst osv. Sa det enda vettiga ar val antingen att mojligen prioritera om, om mojligt, alternativt skaffa laxhjalp?

Jag sa att det var löjligt med så mycket läxor. Naturligtvis är läxor bra, med jag tycker som sagt att det finns gränser för hur mycket man verkligen behöver ha.
Jag tycker att man borde få låta de elever som känner att de behöver hjälp få stanna kvar i skolan och få hjälp av en lärare, istället för att tvinga alla att stanna kvar som du säger.
Jag minns t.ex när min syster som har haft vissa läs-och språksvårigheter (inte dyslexi) satt och grät av ångest om kvällarna för att hon inte kunde förstå läxorna och eftersom ingen av våra föräldrar är utbildade lärare hade hon inte någon tillgång till någon som kunde hjälpa henne ordentligt (självklart försökte de hjälpa henne ändå).
Hade hon fått stanna kvar ens stund i skolan istället och fått hjälp så hade hon kanske sluppit det där.

Jag säger inte att man som förälder inte ska prioritera sina barn och hjälpa med läxor, men som sagt, det måste ju finnas vissa gränser.
Men läxhjälp visst.
Citera
2012-04-02, 22:08
Medlem
Lakritspuckos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bretteur
Det finns ett kapitalistiskt svar på ditt problem; anlita någon av de otaliga läxhjälpsföretagen.
Hmm tack. ngt att kolla upp.
Kan vara ett alternativ.
Citera
2012-04-02, 22:17
Medlem
Lakritspuckos avatar
Vad får man betala för läxhjälp alternativt städhjälp? Någon som vet?
Jag är inte den typen som normalt ber om hjälp eller köper mej frihet.
Att jag/ vi tar vårat ansvar kan jag skriva under på. Jag har stått på egna ben sen jag var 16 men det kanske är dags dax att köpa sig mer tid till barnen. Alltså utöver de 10-12 med timmarna med läxor per vecka som vi redan lägger + allt annat.
Citera
2012-04-02, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yanntiersen19
Jag sa att det var löjligt med så mycket läxor. Naturligtvis är läxor bra, med jag tycker som sagt att det finns gränser för hur mycket man verkligen behöver ha.

Varför är läxor naturligtvis bra? Jag förstår ärligt talat inte syftet med läxorna. En sak att plugga inför ett prov eller redovisning mm
Citera
2012-04-02, 22:27
Medlem
Lakritspuckos avatar
Citat:
Alrite, kan se att det ar mycket och gora och tycker det ar nagot man torde veta och vara beradd pa nar man blir foralder. Varfor skaffar du sa manga barn om du inte kan ta hand om de och digsjalv isf, om jag far fraga? Att jag inte har barn ar inte relevant tycker jag, det finns manga foraldrar som jobbar dagtid och skoter sina barn efter, bla mina foraldrar nar jag var ung. Ser inte varfor jag, min flickvan och du inte skulle lyckas med samma sak, alltsa ar det en fragan om prioritering och ett beslut av dig att mojligen ha for manga bollar(barn) i luften. Vet inte om du ar man eller kvinna men den andre parten borde val ocksa kunna gora sitt och vad ar viktigast, ha en strykt skjorta eller ett barn med battre betyg? Det viktiga ar inte saken i sig utan pa ett generellt plan, funderat pa nagon barnvakt mojligen en smart 16aring eller liknande som for en billig peng kan hjalpa med laxor alternativt tvatt om det nu ar laxlasningen dar skon klammer. Om du inte ar standard WT sa borde du val ha rad med nagot liknande, ar valdigt vanligt i andra lander iaf och i Sverige borde det anvandas mer da faktiskt bada konen brukar jobba heltid.
Om/ när du ni skaffar barn så kommer du garanterat förstå mej bättre. Det lovar jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in