Citat:
Ursprungligen postat av Yttrasil
Det finns det absolut och isf forstar jag henne absolut och skulle gora allt for att hjalpa till de att lyckas, men salange de inte ar i behov av hjalp utifran sa har jag svart att se nagon fa sapass daliga betyg i sig. Tror snarare det beror pa fel prioreteringar och tank hos foraldrar men det tal givetvis att diskuteras.
Jo, det första kan jag hålla med om. Nu verkar det iof som att TS prioriterar läxläsningen i alla fall, så jag tror kanske inte att det är där problemet ligger just i det här fallet.
Citat:
Ursprungligen postat av Yttrasil
Varfor ar det lojligt med laxor? Det behovs for resten av livet om man ska ha en bra grund for att lara sig mer, och varfor dra ner andra genom att tvinga alla att vara kvar i skolan? Tre timmar haller jag med att det nastan later i overkant, men 2 timmar kanns inte frammande vare sig for mig eller vad jag anser rimligt. Sen hur skolan ar utformad skiljer sig, hur bra det ar for olika barn, det far man leva med. Sa istallet far man anpassa sig till och inte vanta sig att skolan kommer andra sina rutiner helt plotsligt och da ar det val en fraga om prioriteringar, med resultatet att man far ge upp sin egna fritid for sin barns framtid, inte ha skaffat sa manga barn, skaffa laxhjalp for en mindre peng, lata barnen fa daliga betyg och satta sigsjalv forst osv. Sa det enda vettiga ar val antingen att mojligen prioritera om, om mojligt, alternativt skaffa laxhjalp?
Jag sa att det var löjligt med
så mycket läxor. Naturligtvis är läxor bra, med jag tycker som sagt att det finns gränser för hur mycket man verkligen behöver ha.
Jag tycker att man borde få låta de elever som känner att de behöver hjälp få stanna kvar i skolan och få hjälp av en lärare, istället för att tvinga alla att stanna kvar som du säger.
Jag minns t.ex när min syster som har haft vissa läs-och språksvårigheter (inte dyslexi) satt och grät av ångest om kvällarna för att hon inte kunde förstå läxorna och eftersom ingen av våra föräldrar är utbildade lärare hade hon inte någon tillgång till någon som kunde hjälpa henne ordentligt (självklart försökte de hjälpa henne ändå).
Hade hon fått stanna kvar ens stund i skolan istället och fått hjälp så hade hon kanske sluppit det där.
Jag säger inte att man som förälder inte ska prioritera sina barn och hjälpa med läxor, men som sagt, det måste ju finnas vissa gränser.
Men läxhjälp visst.