2008-01-19, 00:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Three47
Om TS med "drar åt tumskruvarna" menar "gör ingenting" så har TS 100% rätt.

Så mycket brottsligt beteende som aldrig hade accepterats från varken företag eller föreningar annars accepteras med glatt min för att Islamic Terrorist Center är ... brunt.

Alla företag jag har varit på har förvarat bokföringen inte bara på backups på datorn utan också i brandresistenta skåp. Har de inte haft råd med ett sådant skåp, men ändå haft råd att bygga skitta jävla byggnader överallt så tyder det på dålig planeringsförmåga. Idioti. Inkompetens.

Muslimerna borde bestraffas, precis som vita hade bestraffats hade de också använt ursäkten "vår revisor är sjuk".

Ja herregud ja! Självklart så låter myndigheterna detta fortgå. Dom fega ynkryggarna till tjänstemän är väl rädda att hängas ut som rasister eller hualigen hysa sverigedemokratiska sympatier!
Citera
2008-01-19, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Winston Smith
Är man inte skyldig att förvara bokföring på ett säkert sätt? Jag har i alla fall sett bokföring förvaras i brandsäkra skåp.

Är Islamic Center en stiftelse? I så fall står de under stiftelselagen, och där ingår att länsstyrelsen utser en revisor i stiftelsen. Den revisorn kan säkert ålägga dem sända in sin bokföring löpande till honom/henne. Revisorn ska inte bara granska räkenskaperna utan även skötseln i allmänhet, att protokoll har förts, att man har följt fattade beslut etc.
Islamic center är en stiftelse.
Enligt bokföringslagen (BFL) är stiftelser bokföringsskyldiga. Undantaget om tillgångarna i balansräkningen understiger tio prisbasbelopp vilket är ca 400 000 kr. Lyckades inte hitta Islamic centers årsredovisning, men förutsätter att de har bokföringsplikt enligt BFL.

"3 § Stiftelser är bokföringsskyldiga, om värdet av tillgångarna, beräknat enligt 4 §, överstiger ett gränsbelopp som motsvarar tio prisbasbelopp enligt lagen (1962:381) om allmän försäkring. Bokföringsskyldigheten inträder

1. från och med tidpunkten för stiftelsens bildande, om tillgångarna då överstiger det angivna gränsbeloppet, eller
2. från och med det kalenderår vid vars ingång värdet av tillgångarna överstiger gränsbeloppet.
"

Det står en del om bokföringsmyglet här
http://imittsverige.blogspot.com/2008/01/islamic-center-kan-anmlas-fr-ekobrott.html

"Under de fem senaste åren har Stiftelsen Islamic Center inte lämnat någon årsredovisning som har godkänts av revisorn.

2002 års bokföring och en del av 2003 års bokföring brann upp vid moskébranden så då var årsredovisningen av förklarliga skäl ofullständig.
"
Citera
2008-01-19, 02:03
Medlem
Empresss avatar
Citat:

När Islamic Center lämnade in en försenad och mycket bristfällig årsredovisning 2004 hotade länsstyrelsen, som har ansvar för tillsynen över stiftelser, med ”åtgärder” mot Islamic Center

2006 års redovisning kom till länsstyrelsen ett halvt år för sent och fick skarp kritik av revisorn. Islamic Centers kassör Midhat Ibrahimbegovic skyller på branden och på att ”vissa papper har lagts under andra papper”.
http://sydsvenskan.se/malmo/article293944.ece

Det jag anser är anmärkningsvärt är hur i helvete man kan skylla på branden som var 2003.
Hur kan tre år gamla papper anses som aktuella för 2006 års redovisning?

Jag anser att det inte skall "hotas med åtgärder".. Det skall tas åtgärder. Rejäla åtgärder med då det har skett upprepat nu oxå..
Citera
2008-01-19, 02:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Empress
http://sydsvenskan.se/malmo/article293944.ece

Det jag anser är anmärkningsvärt är hur i helvete man kan skylla på branden som var 2003.
Hur kan tre år gamla papper anses som aktuella för 2006 års redovisning?

Jag anser att det inte skall "hotas med åtgärder".. Det skall tas åtgärder. Rejäla åtgärder med då det har skett upprepat nu oxå..
Undrar hur det ligger till med likhet inför lagen...

Vad gäller bokföringsuppgifter som har 3 år på nacken så kan jag inte se någon rimlighet i att de ska gälla. Ett räkenskapsår är som det låter -- ett år. De ligger efter i bokföringen visst, men 3 år finns inte på kartan
Citera
2008-01-19, 08:05
Medlem
Bonzo666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vici
Då jag inte känner någon som besöker Islamic Center kanske du kan försöka belysa vad vissa muslimer anser vara fel inom centret?
Att det förekom oegentligheter och lögner vid byggandet av centret (dvs vid insamlingen av pengar så ryktas det att man sa att det annars skulle bygga en svinfarm på samma plats.. med mera!). Att det är mycket problem och bråk angående riktningen på den religiösa förkunnelsen (den HAR brunnit ned och man verkar inte tro att det är nazister eller icke-muslimer som har gjort det). Det verkar vara en del problem även på "insidan" alltså. Precis som utsidan med skötseln av de ekonomiska förehavande. Rykten dock från de jag pratade med.
Citera
2008-01-19, 09:15
Medlem
Evaristos avatar
Det är jävligt illa att de inte sköter bokföring och annat när de får bidrag från staten. Men en annan sak jag undrar: de fick tre miljoner för att åreruppbygga efter branden, och nu saknar vi redovisning av de pengarna. Men återuppbyggdes lokalerna öht? Nån som vet?
Citera
2008-01-19, 10:39
Medlem
Empresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konsensus
Undrar hur det ligger till med likhet inför lagen...

Du det "roliga" och sköna är att många invandrarna i mitt bostadskvarter undrar det samma.
Dom tycker Sverige särbehandlar invandrare för ofta..

Citat:
Vad gäller bokföringsuppgifter som har 3 år på nacken så kan jag inte se någon rimlighet i att de ska gälla. Ett räkenskapsår är som det låter -- ett år. De ligger efter i bokföringen visst, men 3 år finns inte på kartan

Precis ett räkenskaps år är ett räkenskaps år. 365 dagar (om det inte var skottår)
Det fick jag oxå lära sig när jag satt själv som kassör i en förening.

Nej rejäla viten säger jag när inte "skarp kritik" hjälper.

P.S

Tror att man skall köra denna "ursäkt" när man skall deklarera när man inte fått med allt i deklarationen ”vissa papper har lagts under andra papper”.
Citera
2008-01-19, 11:48
Medlem
Citat:
Islamic center är en stiftelse.
Enligt bokföringslagen (BFL) är stiftelser bokföringsskyldiga. Undantaget om tillgångarna i balansräkningen understiger tio prisbasbelopp vilket är ca 400 000 kr. Lyckades inte hitta Islamic centers årsredovisning, men förutsätter att de har bokföringsplikt enligt BFL.

"3 § Stiftelser är bokföringsskyldiga, om värdet av tillgångarna, beräknat enligt 4 §, överstiger ett gränsbelopp som motsvarar tio prisbasbelopp enligt lagen (1962:381) om allmän försäkring. Bokföringsskyldigheten inträder

1. från och med tidpunkten för stiftelsens bildande, om tillgångarna då överstiger det angivna gränsbeloppet, eller
2. från och med det kalenderår vid vars ingång värdet av tillgångarna överstiger gränsbeloppet.
"

Det står en del om bokföringsmyglet här
http://imittsverige.blogspot.com/2008/01/islamic-center-kan-anmlas-fr-ekobrott.html

"Under de fem senaste åren har Stiftelsen Islamic Center inte lämnat någon årsredovisning som har godkänts av revisorn.

2002 års bokföring och en del av 2003 års bokföring brann upp vid moskébranden så då var årsredovisningen av förklarliga skäl ofullständig.
"

Även länsstyrelsen tycks ha misskött sig här.

Jag har faktiskt erfarenhet av styrelsearbete i en stiftelse, och varje år ska man skicka in räkenskaperna till revisorn utsedd av länsstyrelsen, årsredovisning till länsstyrelsen, uppgift om nya styrelseledamöter med personbevis och någon slags intyg på att dessa inte är straffade för vissa brott, och dessutom betala en registeravgift om 825 kr/år.

Om man försummar något av detta - vilket vi faktiskt någon gång gjort - så kommer ett brev från länsstyrelsen med krav på att man ska skicka in detta och att man annars får betala böter eller vite eller vad det kallas.

Den stiftelse jag har erfarenhet av har väldigt mycket mindre omsättning än Islamic Center. Den mottar heller inga offentliga bidrag. Det borde ju vara mycket viktigt att övervaka en så stor verksamhet som Islamic Center.

Journalister uppfattar sig ju ha till uppgift att granska makten. De definierar säkert Islamic Center som en stackars svag part, men länsstyrelsen är definitivt en myndighet vars myndighetsutövning bör granskas.
Citera
2008-01-19, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Winston Smith
Även länsstyrelsen tycks ha misskött sig här.

Jag har faktiskt erfarenhet av styrelsearbete i en stiftelse, och varje år ska man skicka in räkenskaperna till revisorn utsedd av länsstyrelsen, årsredovisning till länsstyrelsen, uppgift om nya styrelseledamöter med personbevis och någon slags intyg på att dessa inte är straffade för vissa brott, och dessutom betala en registeravgift om 825 kr/år.

Om man försummar något av detta - vilket vi faktiskt någon gång gjort - så kommer ett brev från länsstyrelsen med krav på att man ska skicka in detta och att man annars får betala böter eller vite eller vad det kallas.

Den stiftelse jag har erfarenhet av har väldigt mycket mindre omsättning än Islamic Center. Den mottar heller inga offentliga bidrag. Det borde ju vara mycket viktigt att övervaka en så stor verksamhet som Islamic Center.

Journalister uppfattar sig ju ha till uppgift att granska makten. De definierar säkert Islamic Center som en stackars svag part, men länsstyrelsen är definitivt en myndighet vars myndighetsutövning bör granskas.
Känns som att det här ett typexempel på Blatterabatten som offentliga institutioner tycks ha som praxis. För tredje året i rad så fullgör inte Islamic Center sina bokföringsplikter. Det är riktigt illa. Visst dem är sämre människor, men vad fan!

Reglerna kring bokföring är stenhårda. Av det simpla skälet att ska vara så svårt som möjligt att skattefuska. Hoppas verkligen på en bättring vad gäller Blatterabatten!

Jag vill se en likvidation -- snarast!!!
Citera
2008-01-20, 02:10
Medlem
Galenzos avatar
Vår vän på följande blogg är en bra källa:
http://www.muslimskafriskolan.blogspot.com/

Där står utförligt om Islamic Center m m. Bokmärk den!!
Citera
2008-01-20, 02:33
Medlem
Japhys avatar
Detta är ju fantastiskt. Våra skattepengar förskingras, alla vet om vad som pågår, men ingen bryr sig.
Vad skulle hända om en privatperson gjorde en polisanmälan? Är det möjligt? Skulle det krävas att de gjorde en utredning då, eller kan de bara strunta i en anmälan från en "orolig skattebetalare"?
Citera
2008-01-20, 02:55
Medlem
Galenzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Detta är ju fantastiskt. Våra skattepengar förskingras, alla vet om vad som pågår, men ingen bryr sig.
Vad skulle hända om en privatperson gjorde en polisanmälan? Är det möjligt? Skulle det krävas att de gjorde en utredning då, eller kan de bara strunta i en anmälan från en "orolig skattebetalare"?

Ska ta dig på de orden faktiskt. På måndag eller i veckan ska jag som medborgare/skattebetalare anmäla Islamic Center för grovt bedrägeri samt bifoga en motivering

Finns det fler rubriceringar man kan klämma in?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in