2026-10-04, 19:57
Medlem
ziggarillens avatar
Nyval och att Tidö får egen majoritet står högst på min julklappslista. Pedofilpartiet försvinner upp i rök står också med i önskemålet.
Senast redigerad av ziggarillen 2026-10-04 kl. 20:00.
Citera
2026-10-04, 20:03
Medlem
ThePaleHorses avatar
Man blir äcklad av SVT:s närmast euforiska orgasm över att dom fyra avartspartierna minsann skall mötas i programmet Agenda och diskutera i sann saft&bulle-anda om att försöka komma överens om någonting över huvud taget... Stasi-TV
Citera
2026-10-04, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krasigt
Jaha, du menar så.

Ja, där har du nog rätt. Jag tror detta valet äntligen lär avgöra var Centern ska befinna sig framöver. Ställer de upp på en S-regering med mycket inslag av V, kommer de förmodligen tappa betydande andel väljare till högern.

Oavsett tror jag deras röda linje mot SD lär försvinna ifall vi får en vänsterregering. 67% av deras väljare angav att en markering mot SD är bland deras viktigaste frågor, och jag tror inte man kan driva ett parti framåt med en sån bas.

https://www.gp.se/asikt-och-debatt/ledare/c-valjare-vet-vad-de-ar-emot-men-vad-rostade-de-for.66400027-14c1-570b-ab55-85139799ccc4

Intressant artikel och den bekräftar väl egentligen vad jag tänker. Centerns är väljare är vänster och anti-SD medans partiledningen är höger. Det är också pga att SD-hatet blivit en av centerns profilfrågor, t.o.m. den viktigaste frågan enligt artikeln, som centern inte har någon annanstans att ta vägen. De kommer att vika sig för V. Det märkliga är att så många politiska kommentatorer och även sossarna verkar vara rädda för att C ska byta sida. Det vore politiskt självmord, de kan inte det. Alltså kan V lugnt pressa på och köra in i kaklet. V verkar ju uppenbarligen ha fattat att centern saknar alternativ så jag tror inte de kommer vika sig.

Det står mellan vänsterregering och extra val och jag tror tyvärr mer på vänsterregering även om jag innerligt hoppas att jag har fel.
Citera
2026-10-04, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liapunov13
ja, latmasken som fikar med partiledarna får 211 000kr per månad.

https://www.expressen.se/nyheter/politik/norlens-miljonarvode-sakrat-sa-mycket-tjanar-han/

Nog för att det är rimligt att riksdagsledamöter tjänar bra för att vi ska få kompetent folk, men det där var verkligen en överlön för en symbolisk/representativ roll som talmansposten är. Nog för att det krävs integritet och seriositet för att utföra det och Norlén gör det bra. Men jag tycker ändå att lön ska matcha ansträngning, prestation och utförande och då är det där alldeles för bra betalt.
Citera
2026-10-04, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LDSguy
rimliga är väl
S
M
S
M

i mina ögon

Jo, det vore väl rimligt. Fast varför skulle UK få ett sonderingsupppdrag? Han har ju ingen majoritet i riksdagen bakom sig.
Citera
2026-10-04, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThaliaElise
Intressant artikel och den bekräftar väl egentligen vad jag tänker. Centerns är väljare är vänster och anti-SD medans partiledningen är höger. Det är också pga att SD-hatet blivit en av centerns profilfrågor, t.o.m. den viktigaste frågan enligt artikeln, som centern inte har någon annanstans att ta vägen. De kommer att vika sig för V. Det märkliga är att så många politiska kommentatorer och även sossarna verkar vara rädda för att C ska byta sida. Det vore politiskt självmord, de kan inte det. Alltså kan V lugnt pressa på och köra in i kaklet. V verkar ju uppenbarligen ha fattat att centern saknar alternativ så jag tror inte de kommer vika sig.

Det står mellan vänsterregering och extra val och jag tror tyvärr mer på vänsterregering även om jag innerligt hoppas att jag har fel.
Undrar om Hatt ville "byta sida" men det gillades inte så då fick hon som och sa "hot och hat" dock inte varifrån men alla tolkade från "nazister"?
Citera
2026-10-04, 20:20
Medlem
Alla jag känner som röstat C har gjort det för att kunna dunka sig i ryggen och känna att de varit goda. Många är förnuftiga människor som brukar vara rationella politiskt men nu har det helt slagit slint. Man är emot SD och är helt hjärntvättad av för många ledare i DN som propagerat för en S/M/någotsmåparti-regering.
SD-hatet är deras enda fråga de vinner väljare på skulle jag tro.
Citat:
Ursprungligen postat av ThaliaElise

Citera
2026-10-04, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Nej. Och det är nog ett misstag. Jag skulle iaf tro att sakpolitik har stor betydelse.

Det var sakpolitik som gjorde att Lööf kunde avtala med S.

Du missförstår mig. Jag tycker att sakpolitik är oerhört viktigt och det är därför jag är så kritisk till partier som C som nedvärderar sakpolitiken till förmån för symbolpolitik. SD-hatet är ju bara ett ställningstagande och har inget med konkreta sakpolitiska förslag att göra. C har ju t.o.m. krupit till korset och backat i migrationspolitiken. Med andra ord indirekt erkänt att SD hade rätt. Nu skyller de på klimatpolitiken för att inte samarbeta med Tidö. Såklart BS men nått måste de ju skylla på.

C har inte alls samma position nu som när de ingick JA. Nooshis V kommer inte att backa. Det blir antingen C som viker sig eller extra val.

Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Men varför skulle det ha betydelse?

V har ingenstans att gå. Men vad gör dom? Ja ungefär som att hälla sirap i bensintanken i S bil. Du har inte förstått.

Sedan har väl inte C utmålat Åkesson på något speciellt sätt. Utan mer menat att SD baserar sig på oacceptabla värderingar. Ungefär som dom skulle kunna säga till Kim Jong-un om det Nordkoreanska samhället.

V har ingenstans att gå men det har inte heller C. De har målat in sig i ett hörn eftersom de i stort sett bytt ut sin väljarbas som nu består av urbana kvinnor med fina värderingar (läs: hatar SD). SD har fler lantbrukare/bönder nu än vad C har. Tänk vad mycket sakpolitik C hade kunnat få om de på riktigt hade valt att bli vågmästare.

Att säga att någon har oacceptabla värderingar är inte enligt dig att utmåla någon på ett negativt sätt menar du? Jämföra med Nordkorea är bara tramsigt och inget man kan ta seriöst.
Citera
2026-10-04, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nanteq
Alla jag känner som röstat C har gjort det för att kunna dunka sig i ryggen och känna att de varit goda. Många är förnuftiga människor som brukar vara rationella politiskt men nu har det helt slagit slint. Man är emot SD och är helt hjärntvättad av för många ledare i DN som propagerat för en S/M/någotsmåparti-regering.

Ja, så är det tyvärr. Det är skrämmande att i vanliga fall kloka människor helt tappar förmågan till kritiskt tänkande när grupptänket och rädslan att tycka fel och bli utesluten ur gruppen tar över. Egentligen inte konstigt med tanke på att vi har samma biologi som när vi var jägare och samlare och att inte vara en del av gruppen är förenat med livsfara.
Citera
2026-10-04, 20:25
Medlem
Citat:
Nej, valet avgjordes av de 60 000 efterblivna som röstade på Afs och ÖP.
Gapet mellan rödgröna och Tidö var endast 49 000 röster.
Du måste förstå detta.
Så invandrarnas röster gjorde ingen skillnad? V växte ju med 1,5%
Citera
2026-10-04, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Undrar om Hatt ville "byta sida" men det gillades inte så då fick hon som och sa "hot och hat" dock inte varifrån men alla tolkade från "nazister"?

Intressant tanke och det är ju inte osannolikt. I vilket fall så tror jag att hon helt enkelt insåg att C skullle behöva regera med V på ett eller annat sätt och hon kände inte att hon kunde stå för det. Hon avgick strax efter en partiledardebatt där Nooshi hade stått och skrikit och avbrutit folk på ett väldigt pinsamt sätt. Det kan ju ha varit droppen. Det där med hat och hot var det nog ingen som trodde på.
Citera
2026-10-04, 20:35
Avstängd
Citat:
Fel. De 60 000 bortkasade röster till AfS och ÖP hjälpte rödgröna att vinna valet med 49 000 röster gap.

Det innebär Nooshi för vice statsminister instället av Jimmie.

Det innebär Hirvonen för migrationsminister instället av Jomshof.

Citat:
Ursprungligen postat av Nanteq

Där har du anledningen tidö inte fick majoritet. för svennefittorna är för korkade och saknar självbevarelsedrift. Det kommer alltid finnas folk som röstar på mikropariter, även om det blir extraval. Rikta kritiken mot alla jävla sossehoror och liberaldårar som tror världen är fast i nån sorts 1933 loop ist.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in