2026-10-02, 21:22
Medlem
carminaburanas avatar
uild
Efter en hård sommar med jobb 16 timmar varje dag, så har jag nu landat vid målet. Jag ville bygga det bästa VR‑systemet jag kan få ihop inom rimliga gränser. Jag hade ett Quest 2 för ungefär tre år sedan och tyckte VR var fantastiskt kul, men spelbiblioteket var ganska begränsat. Nu när UEVR och alla nya moddprojekt har exploderat kände jag att det var dags att kliva in i VR igen — särskilt eftersom jag är ett stort racingfan och verkligen ville spela F1 25.

Med hjälp av AI (som tyvärr ledde mig fel på ett par punkter) började jag sätta ihop min nya rigg. Först köpte jag ett Quest 3, men insåg snabbt att jag ville maxa upplevelsen. Jag sålde Q3:an och beställde istället en Pimax Dream Air, som dessutom var runt 1300 kr billigare via Proshop än direkt från Pimax.

Problemet var att AI först rekommenderade ett Radeon RX 9070 XT, som jag köpte. Men när jag bestämde mig för att uppgradera till Dream Air visade det sig att Radeon‑korten inte kan använda DFR överhuvudtaget — vilket är ett enormt lyft i rendering och flyt. Jag kollade på RTX 5070 Ti, som låg runt 11 000 kr, men tänkte att om jag ändå ska uppgradera är det lika bra att ta ett RTX 5080 och få mer headroom för kommande år.

Nästan all racinghårdvara köpte jag via Blocket, och till slut landade jag i den här kompletta builden med alla komponenter och priser.

, hade man byggt den för ca ett år sen hade man sparat in på ram, ssd och grafikkortet. runt 5-10000kr.
Ram minne är ju sjuka, jag gick in på proshop idag en vecka efter mitt köp. och exakt det jag har kostade nu 6230 kr!

Det finns ett par ställen jag skulle kunnat uppgradera för att göra något med effektivt, tex ett bättre moderkort, snabbare nmve med dram, och ett cl30 ram, men jag tror jag klarar mig på det jag har nu. Det hade nog adderat ett par tusen till på bygget, vilket hade varit överkomligt, men AI tipsade mig om detta, och det är bara nu i efterhand som den berättar om andra saker. vilket är väldigt irriterande, men allt är redan köpt så jag kan inte skicka tillbaka det.

Det som kommer spelas mest är UEVR och Luke ross/praydog samt racingspel.

VR Headset
• Pimax Dream Air SLAM Edition: 27,500 kr (22,000 kr exkl. moms)

🖥️ PC Components
• PNY GeForce RTX 5080: 15,700 kr (12,560 kr exkl. moms)
• Corsair Vengeance DDR5-6000 32GB (CL38): 5,138 kr (4,111 kr exkl. moms)
• AMD Ryzen 7 9800X3D: 4,549 kr (3,639 kr exkl. moms)
• WD Black SN7100 2TB NVMe: 3,690 kr (2,952 kr exkl. moms)
• Gigabyte B850 Gaming X WiFi 6E: 2,199 kr (1,759 kr exkl. moms)
• Corsair RM850x 850W: 1,549 kr (1,239 kr exkl. moms)
• Thermalright Phantom Spirit 120 EVO: 749 kr (599 kr exkl. moms)
• Phanteks XT Pro: 749 kr (599 kr exkl. moms)
• Arctic P12 PWM Fan Pack: 312 kr (250 kr exkl. moms)

🏎️ Peripherals (Used) här sparade jag in en hel del
• Moza R9 Base + Moza KS Steering Wheel: 5,500 kr
• Racing Seat / Rig Frame playseat F1 dd challenge 3,999 kr
• ButtKicker Gamer plus : 2,500 kr
• Thrustmaster T-LCM Pedals: 1,100 kr
• Turtle Beach VelocityOne Joystick: 550 kr
• Xbox Wireless Controller: 500 kr

📊 Totals
• Total Computer & VR Hardware (Exkl. Moms): 49,708 kr
• Total Reclaimable Tax (Moms 25%): 12,427 kr
• Total Used Peripherals (Fixed Cost): 14,149 kr
• Total Rig Valuation (Inkl. Moms): 76,285 kr
Citera
2026-10-02, 23:30
Medlem
Din-gamla-mammas avatar
Nä nä nä, påstår du dig ha köpt en spel burk för 70 lakan, bränt hela sommarens löner, vill vi se ett foto av setupen, med ett handskrivet A4 med ordet flashback skrivet på, fasttejpad på maskinen, så vi kan se att du inte bara trollar oss!

Men även jag har varit sugen på VR gaming, det verkar grymt häftigt!
Citera
2026-10-03, 21:14
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Din-gamla-mamma
Nä nä nä, påstår du dig ha köpt en spel burk för 70 lakan, bränt hela sommarens löner, vill vi se ett foto av setupen, med ett handskrivet A4 med ordet flashback skrivet på, fasttejpad på maskinen, så vi kan se att du inte bara trollar oss!

Men även jag har varit sugen på VR gaming, det verkar grymt häftigt!

Närmare 80 lakan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in