2026-10-02, 11:54
Medlem
Det kan tidigast bli statsministeromröstning den 14 oktober. Men det definitiva slutdatumet på Magdalena Anderssons (S) sonderingsuppdrag är inte helt klart, utan det beror på Anderssons återrapport, meddelar talman Andreas Norlén.

– Om hon ber om förlängning för att det pågår förhandlingar, meningsfulla processer eller samtal, då finns det skäl att ge en förlängning.

Talmannen vill inte säga exakt hur länge uppdraget kan pågå, men att den definitivt kommer att leda till en votering i kammaren.

– Den här sonderingsperioden kommer att avslutas med en statsministeromröstning, och det är Magdalena Andersson och jag överens om, säger Norlén.
Citera
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varmlandskorven
Nej den stora förloraren blir Sverige som inte har någon regering förrän kanske nästa år om ens det.
Sverige kommer inte få någon regering av detta valresultatet, enbart en rödgrön röra.
Ökade priser på mat, ökade skatter, dyrare och tanka bilen och mer sura miner.
Stackars Sverige.
Citera
Medlem
MrTomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snurrespratt24
Varför firade S med tårta efter valet?
Detta kan ju vi vanliga dödliga bara spekulera om men man kan gissa att det berodde på flera olika saker. En var att man kände sig som segrare i valet då det regeringsunderlag man såg framför sig faktiskt fick flest mandat. Alla visste ju redan då att det inte skulle bli lätt att bilda regering men man kan tänka sig att S ansåg att det nog skulle lösa sig och man såg framför sig att Maggan skulle kunna bilda en ny regering. S+V+MP+C hade alla gått till val på att Maggan skulle bli nästa statsminister och tillsammans fick man ju flest mandat. Ett annat skäl skulle kunna vara att man ville skicka ut en signal till andra att man såg sig som vinnare. Detta för att sätta press på andra och kanske göra regeringsbildandet enklare. Detta är ganska spekulativt men det kanske kan vara en delförklaring. Sedan kan det även kanske ha varit en intern signal. Vi vann. Vi ser oss som vinnare. Jag tror att detta inte ska underskattas för S gjorde faktiskt ett katastrofalt val sett till egna röster och jag är helt övertygad om att om Maggan inte bli vår nästa statsminister så kommer hon att avgå. Hon kan inte leda S genom det sämsta valet på över 100 år, ändå bli det största partiet i det största blocket och sedan inte bli statsminister. Inte en chans att hon politiskt skulle överleva en sådan utgång så att mumsa tårta blir en intern signal om att man vunnit. Även detta spekulativt naturligtvis men kanske ändå en del.

Maggan själv fick frågan om tårtmumsandet. Hennes svar:
-”Det var ett bra valresultat. Tidöpartierna blev ju bortröstade.”.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Voidoid
Kanske. Var det samma bataljon som rådde henne att likt ett sandlådebarn returnera sonderingsuppdraget till talmannen innan hon knappt fått det?

Förmodligen.
Men det också ett spel och svar på V's agerande.
Allt är ett spel
Citera
2026-10-02, 11:55
Medlem
Riksreptilens avatar
Det verkar inte bara vara jag som börjar bli lätt apatisk till denna lågpris-circus.

TV4 tog en kort paus för att ställa några snabba frågor till talmannen för att sedan gräva vidare i ev biverkningar av tryckslufts-dildon.
Senast redigerad av Riksreptilen 2026-10-02 kl. 11:56. Anledning: Stavvel
Citera
2026-10-02, 11:55
Medlem
Mr-Laheys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Arga Magda kommer bli den mest utskrattade partiledaren i Historien. Går till val om en vänsterregering som redan valet var klart att de inte kunde blida regering.

Tänk att vi har så många idioter på vänstersidan som förstör Sverige. Ska bli skönt när det blir omval och vi kan övervaka alla köpta röster av analfabeter i förorten så de inte kan mygla.

Då blir Sverige svenskt igen.
0 chans att det skulle bli omval. det skulle dom rödgröna förlora VÄLDIGT mycket på.
Citera
2026-10-02, 11:57
Medlem
MrTomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v.D.-182
Fast i ärlighetens namn är det ganska stor skillnad på det som Norlen säger att han ska göra den här gången och hur han gjorde 2018. Nu säger ju Norlen att varje sonderingsuppdrag i regel ska resultera i en statsministeromröstning. Det är stor skillnad från 2018 när diverse personer bara fick sondera och sondera utan att prövas i en statsministeromröstning.

Det kanske inte går på en vecka men jag har svårt att tro att det skulle ta lika lång tid som förra gången.

Just detta tyckte jag var en intressant detalj. Vi får se längre fram om detta innebär någon slags ny praxis eller om det endast är för den här gången.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Vi vet ju inte vad som sker bakom kulisserna. Det är iaf rimligt att anta att fuligen MA slängde ifrån sig sonderingen med an taktisk baktanke, som nån (troligen AN) har fått henne att släppa. MA sitter ju med en mardröm i knät (precis det val hon inte ville ha) och hon är inte tillräckligt duktig för att ena laget.

V:s toppval i kombination med Sossarnas skitval och C:s vilsenhet (MP sitter däremot i båten), leder ju automatiskt till ett råddigt regeringsbildande. Det finns varken politisk eller personlig harmoni.

Tandh är dessutom ett blåbär som partiledare. Hon kommer att åka ut snart ...

Det är väl jättbra att betonghäcken MA har en mogen gubbe att luta sig mot i stormen.

"Tillbaka till ritbordet, Maggan. Försök inte smita".

Ha ha
Det är det Birgitta Ohlsson önskar så hon kan blida ett liberalt vänsterparti.
Citera
Medlem
Varmlandskorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Sverige rullar på med myndigheter, övergångsregering och riksdag, blir inga större förändringar under tiden.

Jo allt blir förskjutet och inte bra i oroliga tider men du kan vara lugn det kommer inte bli något extraval inget parti i hela riksdagen vill det. Just nu testar dom bara varandras gränser och hur långt man är beredd att gå.
Citera
2026-10-02, 11:58
Medlem
Kommer Maggan erkänna en förlust?
Citera
2026-10-02, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kinaski
Tror V med Dadgostars gäng gärna ser skiten brinna.
Sen tror jag inte det vinner nått på ett omval. Men får de "sätta dit" sossarna är de nog mer än nöjda.
Det "Win-win" ur deras sätt att se det.

Enda som skulle hindra det är ett intern tryck inom V på ledningen. I praktiken så bereder de ju väg för en högerregering.

Intressant analys. En av många saker som MA har missat, är att hatet mot S pyr på båda sidor. Ja det finns såklart V-politiker som vill se hela skiten brinna men jag undrar om de är så infama att de släpper fram högern för att kunna förgöra sossarna? Det är lite GOT-varning på det scenariot.

Men visst vore det kul om det var så och om det lyckades.

Jag är inte höger själv men tom jag är pisstrött på vänstern. Jag är så poltiskt deprimerad, så jag vill helst ha 4 år till med UK som chef. Han kan iaf jobbet!

Hanteringen av gängbrottsligheten har verkligen överraskat mig.

Så mycket substans och IQ trodde jag inte att han hade.
Citera
2026-10-02, 11:59
Medlem
Steinarrs avatar
Kommer Vänsterpartiet hålla ut och tvinga Centerpartiet till att välja vänsterpolitik eller extraval?

Eller fegar man ur som vanligt och fortsätter vara en dammig dörrmatta?
Senast redigerad av Steinarr 2026-10-02 kl. 12:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in