2026-09-29, 15:48
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Det är humor - sådant som du inte förstår dig på.

Ska inte humor vara kul?

Och helst intelligent.

Fail på båda punkter.
Citera
2026-09-29, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PamBam
Det är sjukt stor skillnad mot att dra sådana skämt med polarna som du nämner. När någon okänd sitter och skämtar om att ens barn ska dö, i offentlig podd, är det en helt annan sak. Jag hade gett Emil en smäll på käften. Skämta om mig, men inte mina barn. Inga namngivna barn alls.

Med det sagt har Stefan Holm problem med att kontrollera sina impulser. Att man blir förbannad, det är en sak, men att gå till attack är en helt annan femma och tyvärr verkar han ha lätt att passera denna gräns.

Jag har oerhört svårt att förstå mänskligheten ibland. Det handlar väl mycket om att man har svårt att förstå sådant som ligger långt från hur man själv värderar och tänker.

Jag vill själv inte känna eller verka dum, korkad eller oinsatt. Jag vill inte heller skriva, synas och höras bara för sakens skull. När jag skriver något vill jag känna att jag har någonting att tillföra. Personligen vill jag tro att det handlar om att bidra med något och i bästa fall till en bättre värld.

Det är också därför jag svarar dig nu. Inte för att välja sida, utan för att mana till lite eftertanke. Det här är dessutom ett forum och fler än du kommer förmodligen läsa det.

Jag var lite aktiv i tråden för någon dag sedan och gick in igen nu för att se hur tonen blivit. Jag såg också drevet på Facebook, vilket jag redan igår var orolig skulle komma. Man vet ungefär hur människor fungerar.

Man är inte automatiskt god eller vill väl för att man snabbt väljer sida. För mig är det snarare tvärtom. Innan man går ut och dömer någon borde man ha vänt på fakta, frågorna och hela sammanhanget så många gånger att man känner att nu är jag fan säker på vad jag pratar om och att det jag skriver kan bidra med något.

Och hade man gjort det här tror jag att många hade sett frågan till Patrik på ett helt annat sätt.

Frågan handlade egentligen inte om Stefan eller hans son. Den handlade om Patrik.

Det fanns sedan länge en offentlig konflikt mellan Patrik Sjöberg och Stefan Holm. Hela upplägget var i princip att fråga Patrik: Hur mycket ogillar du Stefan egentligen?

Sedan drog man den frågan till sin spets. Okej, men är det så illa att du till och med skulle vilja mörda honom om ni möttes i en mörk gränd? Nej, det var det inte.

Sedan drogs samma tanke ännu längre genom att sonen togs in. Inte för att driva med sonen eller för att någon tyckte att det var roligt att prata om att ett barn skulle dö. Det var fortfarande samma fråga till Patrik om hur långt hans påstådda agg mot Stefan egentligen sträckte sig.

Det spetsiga låg i hur långt man drog frågan och vad Patrik skulle svara.

I text ser det så klart mycket grövre ut. Man ser orden mörda, mörk gränd, son och 14 år och bygger sedan en helt annan historia runt dem.

Men man drev inte med något barn och man skämtade inte på hans bekostnad. Det var en frågeställning till Patrik Sjöberg byggd på hans och Stefans gamla offentliga konflikt.

Melwin själv var inte ens medveten om det när det hände.

Ändå så ältar folk samma sak hela tiden. Dessutom var det inte i en pod utan ett humorprogram. "Breaking news" på kanal 5.
Citera
2026-09-29, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Ska inte humor vara kul?

Och helst intelligent.

Fail på båda punkter.

Hur mycket ska vi styra humor och satir tycker du? Vad ska vi göra med dem som inte roar dig, hänga hela bunten?
Citera
2026-09-29, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Ska du inte stå upp för dig själv också? Är inte du värd lika mycket som dina barn? Du har ju ändå skapat dem... eller har du gjort faderskapstestet? Och om dina barn dukar under har du väl apparaten för att skapa fler, eller?

Ni har bara en låsning om det där, och vad de skämtar om är alltså munhuggandet mellan Sjöberg och Holm, och vill få Sjöberg att uttrycka det genom att ställa absurda frågor. Melwin är bara ett instrument för att få igång Sjöberg och spelar egentligen ingen roll. Det handlar inte om Melwin - försök att förstå det.
Vad ska han stå upp för? Är du korkad? Herregud
Citera
2026-09-29, 15:54
Medlem
Citat:
Ska inte humor vara kul?

Och helst intelligent.

Fail på båda punkter.
Nej, humor måste väl inte alltid vara något man skrattar högt åt. Den kan vara absurd, spetsig eller bara lättsam.

Och intelligent? Tja, ibland ligger ju poängen mer i upplägget än i någon genial punchline.
Citera
2026-09-29, 15:57
Medlem
Citat:
Ska inte humor vara kul?

Och helst intelligent.

Fail på båda punkter.
Det verkar krävas en viss nivå av intelligens för att inse att humor är subjektivt.
Citera
2026-09-29, 16:00
Medlem
pextas avatar
Va inte skämtet att driva med Patrik? Typ dra deras rivalitet till ytterligheten.. och humorn låg i absurditeten
Citera
2026-09-29, 16:05
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stunkyn
Förstår inte hur är det relevant om någon kan hoppa 242 eller inte här..? Att någon inte ens är i närheten och Sjöberg ändå skulle vara så petty att han vill döda dom eller ser en 14-åring som ett hot gör liksom fördomen roligare, inte tråkigare. Jag har skrivit det tidigare, man behöver inte själv tycka det är kul, men att låtsas som att det absolut inte finns något kul i det eller att man inte förstår är ju sär. Om man tolkar skämtet som om det på något sätt skändat Holm eller hand son, ännu mer obegripligt, förstår inte ens hur det är möjligt

Är det något man förstår av att följa diskussioner på Flashback är det hur många det finns som tänker så sär och för vilka distinktionerna som du korrekt gör när det gäller vem det skämtas om och som är måltavla för resonemanget är obegripligt. De missförstår alltihop och blir upprörda och skall hämnas. Uppenbarligen är Stefan Holm en av dessa herrar. Där det hade varit normalt att från deras perspektiv anse att skämtat var opassande och dumt förvandlas det till något mycket mer i deras subjektiva omdöme som för dem blir en objektiv sanning.

Melwin Lycke Holm var vid denna tid 2018 en stor och omskriven talang, vilket förstås också spelar in. Det var ju inte så att man helt oförhappandes drog in honom i egenskap av Stefans son och minderårig och barn, utan hans medverkan i skämtet handlade ju om honom som arvtagare till både Stefan och Patrik och som framtida konkurrent om deras placering i svensk friidrottshistoria.

Det blev ju då ett - onödigt - tillspetsat sätt att få Patrik att säga något om honom.
Citera
2026-09-29, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Är det något man förstår av att följa diskussioner på Flashback är det hur många det finns som tänker så sär och för vilka distinktionerna som du korrekt gör när det gäller vem det skämtas om och som är måltavla för resonemanget är obegripligt. De missförstår alltihop och blir upprörda och skall hämnas. Uppenbarligen är Stefan Holm en av dessa herrar. Där det hade varit normalt att från deras perspektiv anse att skämtat var opassande och dumt förvandlas det till något mycket mer i deras subjektiva omdöme som för dem blir en objektiv sanning.

Melwin Lycke Holm var vid denna tid 2018 en stor och omskriven talang, vilket förstås också spelar in. Det var ju inte så att man helt oförhappandes drog in honom i egenskap av Stefans son och minderårig och barn, utan hans medverkan i skämtet handlade ju om honom som arvtagare till både Stefan och Patrik och som framtida konkurrent om deras placering i svensk friidrottshistoria.

Det blev ju då ett - onödigt - tillspetsat sätt att få Patrik att säga något om honom.

Folk är helt jävla tappade som yrar om mordhot och familjeheder. Folk har ballat ur helt. Såna jävla white trash-botar som nappar på detta.
Citera
2026-09-29, 16:12
Medlem
Nu när vi har fått svart på vitt att Stefan Holm lider av en så här grov och dold impulskontrollstörning och kan flyga på vuxna män med ett strypgrepp i nästan en halv minut i en hotellhiss på Bokmässan... tror ni på allvar att Emil Persson var den första han tog ett fysiskt grepp om?
Citera
2026-09-29, 16:12
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berkut
Folk är helt jävla tappade som yrar om mordhot och familjeheder. Folk har ballat ur helt. Såna jävla white trash-botar som nappar på detta.

Jag skulle även förutom Flashback nämnt Facebook och förmodligen fler ställen angående de tappade som ylar om mordhot och famljeheder och som inte förstår kontexten.
Citera
2026-09-29, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pexta
Va inte skämtet att driva med Patrik? Typ dra deras rivalitet till ytterligheten.. och humorn låg i absurditeten

Jo, precis. Patrik har ju inte varit känd för att vara någon duvunge, att vilja strypa konkurrenter i mörka gränder är därmed en helt legit (om än tillskruvad) fördom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in