2026-09-28, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alexosigge
Jag tänker såhär.
Ta bort körglädjen med bilar - då kan man lika gärna flyga. Luft och parkeringar finns redan.

Och ljudet? Bränsleåtgången? Trafikregler? Infrastruktur, tillverkare?

Det finns en miljon problem.
Citera
2026-09-28, 15:18
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Höjden med en helikopter gör att det inte skulle funka för den stora massan.
Men säg en svävare på tre meters höjd. Då kan man spara bränsle/energi med fågelvägar mellan två orter OM de är självkörande. Ska vi köra själva måste vi hålla oss till vägar. Att jag nämnde just 3m beror på att vi då kan färdas över både oskyddade trafikanter samt tunga fordon.
Detta skulle spara rejält på infrastrukturen.
Om alla hade ”körkort” på flygande bilar så skulle vi kunna ha flygrutter.
Tanken är faktiskt inte helt fel då våra bilar trots allt bara är transportfordon.

Om du flyger på 3 meter får du vara max 150 cm lång för på höjden 450 cm så
kommer tunnlar, viadukter, broar, vägskyltar m.m.
Citera
2026-09-28, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Om du flyger på 3 meter får du vara max 150 cm lång för på höjden 450 cm så
kommer tunnlar, viadukter, broar, vägskyltar m.m.
Du vet att det finns utrymme över dessa och än mer så förutsätter jag att man sitter även i framtidens fordon
Citera
2026-09-28, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Ja det är mycket märkligt. Det är som att "vardagsmotion" och "motion på gym" är två olika saker. Vardagsmotion är dåligt och ska undvikas TILL VARJE PRIS - man vill inte gå eller cykla, man tar hissen och rulltrappan osv för det är livsfarligt och hemskt att behöva anstränga sig. Men motion på gym är jättebra och nyttigt!

Det där har flera olika orsaker.

1. Du vill ju inte komma fram till kontoret svettig.
2. nätverkande
3. uppdelning av liv (fritid / arb-tid)
osv osv

T.ex räknar jag min arb tid från det att jag vaknat -> jag kommer hem. även om jobbtiden kanske bara är 4h så kan du ju inte förkorta ner tiden på resväg wagga wagga
dvs slutlig tid du lägger p.g.a jobb.

så Ja!!! "Det är som att "vardagsmotion" och "motion på gym" är två olika saker". det är 2 helt olika saker
Senast redigerad av Chilledippen 2026-09-28 kl. 16:38.
Citera
2026-09-28, 16:39
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Småunge som tycker 20 år är jättelänge.

När jag var 13 trodde jag också att om 20 år kommer vi ha flygande bilar och semesterresor till Mars. Men det hände inte ett skit.

Men många vuxna blev ju lurade av Elon Musk för 7-8 år sen. Har fick många fullvuxna jättebebisar som jobbar som nätverkstekniker att bli till sig i brallan av teknikoptimism. Hände inte ett skit.
Citera
2026-09-28, 17:15
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Bilar kommer troligen finnas men det är mycket möjligt att vi inte kommer äga dem eller åtminstone inte 2 per hushåll som nu.

Jag gissar att vi kommer ha ett abonnemang. Den självkörande bilen kommer hämta dig och köra dig. Det kommer vara ganska billigt om du kan tänka dig att åka med andra samtidigt som ni överöses med reklam i de inbyggda skärmarna.

Sen kan man så klart köpa premium och få lyx om man kan betala.

Vi ser redan idag att bilmärken är sugna på abonnemang. Man kan redan nu abonnera på sätvärme eller stereopaket mm i bilen man köpt.
Citera
2026-09-28, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freedom46
Ja, det går inte lika fort med utvecklingen i verkligheten som i science fiction filmer. 😂
Vi har ju fortfarande hästar.
Nja.
Vi har den berömda hockeyklubban angående klimatet vilket vi inte behöver gå in på.
Men i fredags pratade jag med min mamma om hennes livsresa. Där satt hon i rullstolen med en Iphone i näven och pratade om när de fick en väggfast telefon indragen i bostaden. Straxt därpå flyttade de till en bostad med en toalett.
Under hennes livstid har vår utveckling varit snabbare än 2000år tidigare och bara jag som minns när farsan kom hem med en fabriksny Volvo 144 har haft en rejäl resa.
Utvecklingen följer den där hockeyklubban
Citera
2026-09-28, 17:25
Medlem
Oerhört mycket buller jämfört med en bil, ännu mer om man jämför med elbil. En helikopter han aldrig bli lika ljudlös då det är själva rotorbladet som skapar det mesta ljudet. Det går åt mångdubbelt med energi att transportera sig i luften jämfört mot på marken. Energi kommer att vara en brist de kommande 25 åren, i alla fall inget som vi kommer kunna slösa så mycket med.

Att flyga kors och tvärs i en stad skulle inte fungera utan man behöver göra som flyget att följa speciella stråk.

Vi kommer antagligen inte ens se små drönare som levererar paket, matkassar eller restaurangmat. Även om det tekniskt sätt fungerar så tror jag att motståndet gällande buller kommer att hindra utvecklingen.
Senast redigerad av Mynicname 2026-09-28 kl. 17:29.
Citera
2026-09-28, 17:38
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Oerhört mycket buller jämfört med en bil, ännu mer om man jämför med elbil. En helikopter han aldrig bli lika ljudlös då det är själva rotorbladet som skapar det mesta ljudet. Det går åt mångdubbelt med energi att transportera sig i luften jämfört mot på marken. Energi kommer att vara en brist de kommande 25 åren, i alla fall inget som vi kommer kunna slösa så mycket med.

Exakt. Buller och drar oerhört mycket energi jämfört med nåt som går på hjul.

Men sånt behöver inte ungar som fantiserar i pojkrummet tänka på!
Citera
2026-09-28, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kapitalistkalle
Bilar kommer troligen finnas men det är mycket möjligt att vi inte kommer äga dem eller åtminstone inte 2 per hushåll som nu.

Jag gissar att vi kommer ha ett abonnemang. Den självkörande bilen kommer hämta dig och köra dig. Det kommer vara ganska billigt om du kan tänka dig att åka med andra samtidigt som ni överöses med reklam i de inbyggda skärmarna.

Sen kan man så klart köpa premium och få lyx om man kan betala.

Vi ser redan idag att bilmärken är sugna på abonnemang. Man kan redan nu abonnera på sätvärme eller stereopaket mm i bilen man köpt.

Car-pools existerar redan. Exakt vilket teknik skifte syftar du på för att locka fler till det?
Citera
2026-09-28, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av monsterstalker
Mina volvos kommer fortfarande bränna däck om 20 år.

Nej, om 20 år är vi alla fångar av AI. Du kan ju försöka gömma dig i skogen med dina Volvos men de kommer hitta dig, släpa ut dig ur gläntan och spräcka skitan på dig med robotkuk. Inte för att det är skönt, men för att inseminera dig med chipp och annat trevligt.

Om du har tur får du lyssna på Eddie Medusa så du slappnar av lite…
Citera
2026-09-28, 18:13
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chilledippen
Car-pools existerar redan. Exakt vilket teknik skifte syftar du på för att locka fler till det?

Självkörandet. Du tar dig inte till bilen utan bilen kommer till dig. Och när den släppt av dig åker den iväg på andra uppdrag.

Fördelarna är många. Bilarna används istället för att stå parkerade 23 timmar om dygnet. Man behöver inte ha så många parkeringar.
Man kan ta sig en öl efter jobbet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in