Citat:
Ursprungligen postat av
glimmande
Tror inte heller att Ryssland kommer använda kärnvapen i Ukrainakriget. Men om europadelen av Nato får till sitt krig med Ryssland och vi går in i ett officiellt krig så tvekar jag på att Ryssland ens kommer försöka sig på att ordinärt krig. Den bästa strategin för dem i det läget är att helt enkelt bomba Helsingfors, Warszawa, Berlin, Stockholm osv med kärnvapen och säga till UK och Frankrike att de bombar sönder deras länder också om de avfyrar kärnvapen mot Ryssland. Det är VÄLDIGT tveksamt att Frankrike/UK hade gjort nåt i det läget utan de hade med stor säkerhet låtit norra europa klara sig själva. Efter att de största städerna i norra EU är utslagna så hade de kanske gått in med trupp i de delar som intresserar dem.
Vilket är en helt annan diskussion som lämpligen tas i subben
'vapen/militär'.
Det finns ingen
röd knapp att trycka på för att sända sin nukleära arsenal, att starta ett kärnvapenkrig är en grej som inte av president Putin ensamt beslutar om- det finns en kedja att gå igenom där sista länken är de som opererar och handhar dessa vapen ute på landsbygd och träskmarker. Dessa herrar är inga muntergökar med solskensleende och glimt i ögat- tvärtom, ordentligt bistra och helt utan minsta tillstymmelse till humor- men de är exklusivt och ypperligt intelligenta människor som var vaken natt funderar kring sitt jobb och sin predestinerade uppgift om att säkra sitt land från utplåning.
Jag ser inte i vad för scenario du kommer fram till att det är dags för kärnvapenkrig, du skriver '
Europadelen av nato som får till sitt krig' men jag gissar du då menar att Europa försvarar sig mot ryskt missil- eller drönarangrepp? Att något natoland skulle angripa Ryssland är helt uteslutet med den vetskap som finns om att dessa- här ovan omskrivna herrar finns och följer sin bestämda handlingslinje. Något europeiskt robot/flyg/missilanfall mot Ryssland finns inte annat än som svar på ryskt motsvarande angrepp.
Tillbaka till den där läskiga
röda knappen som inte finns: Det hela börjar alltså med ett beslut om att kärnvapenbruk är befogat och på sin plats- alla beslutslinjer har passerats för att komma till verklighet och handling. Det kommer dröja flera timmar av färdigställande och iordninggörande innan avfyrning kan ske- och allt detta sker under minituös bevakning av nato. Du kan inte tro annat än att kärnvapnens grupperingar är satta under rigorös och ständig satellitövervakning. Väst vet när grejer börjar hända och har då att själva besluta om åtgärder. Självfallet kommer de diplomatiska kontakterna få brådskande uppgifter i försök om att avstyra vad som är under förestående.
Ute till havs är de kärnvapenbärande ubåtarna i ständig rörelse men de är inte omärkta- nato vet ganska exakt var de ryska förmågorna finns- oftast efterföljda och bevakade om ryska ubåtars avfyrningsluckor börjar öppnas går självfallet natos attackubåtar till handling innan ryska robotar hinner avfyras.
Du pratar om europeiska nato men det är faktiskt som så att hela det västliga försvaret engageras vid tänkt händelseförlopp, Europa befinner sig inte isolerat vakuum eller slutet rum. Vi pratar här om att hela Världen nu blir medvetna- även Kina och Indien. Alla vet vad som är på väg att ske.
De nuvarande kärnvapendoktriner som finns handlar inte om anfall- de redogör för beteende vid försvar och vedergällning. Med användning av kärnvapen fungerar det inte som så att man endast skickar iväg ett hundratal missiler med följande risk om att bli besvarad av det dubbla antalet, man skickar iväg ALLT man har- mot alla som kan tänkas besvara ett angrepp dvs. USA, Storbritannien, Frankrike, Indien, Kina, Israel, Pakistan och kanske någon ytterligare- alltså mot alla som har förmåga till genmäle.
Kärnvapenkrig är inte vad du eller Physicsailor tänker er- men som sagt, jag är medveten om att mitt svar kan komma att raderas då det till mycket liten del handlar om det ryska anfallskriget mot Ukraina- om än alls. Sådan här samtal tas bättre på annan plats. Jag vet, jag vet...