2026-09-27, 13:53
Medlem
Tror både Stefan och frun är ganska rökta nu. Media har blåst upp detta rejält - med Stefans egen hjälp, som har svarat utförligt på varenda mediaförfrågan sedan händelsen avslutades. Hans egen text gräver bara ner honom djupare i hålet. Herregud vilka problem den mannen verkar ha. Eventuell dom eller inte på detta kommer inte spela någon roll, han har blivit polisanmäld två gånger för misstänkt misshandel - ingen kommer vilja ha med någon med obefintlig stubin bland folk framöver. Sorry Stefan, blir nog att flytta från den flashiga våningen mitt i city och tillbaka till Kil igen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zerxez
Vad snackar du om fattar ingenting? Han ringde och skickade sms, var det nåt fel att han gjorde det dagen efter? Ska man inte göra det dagen efter? Fattar ingenting
För några år sedan var det populärt med prank-videos på YouTube. YouTubers som gjorde elaka saker mot vanligt folk. Typ kastade bajs på dom och dylikt. Vanligt folk blev såklart sura och förbannade. Dom som gjorde dessa filmer sa då ”its just a prank bro, chill”.

Poängen jag vill få fram är att bara för att man ursäktar sitt beteende och agerande så betyder inte det att ens beteende och agerande är okej eller acceptabelt.

Dvs jag tycker det var och är orimligt att Emil Persson frågar om Holms 14-åriga son ska bli mördad. Att han skickar ett SMS dagen efter ursäktar inte den handlingen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
Holm kan ju mycket väl vara upprörd över något som hänt för 8 år sedan. Vissa är mer långsinta än andra.

Jag tycker Perssons dagen efter SMS inte är värt så mkt av en ursäkt.
Det är en sak jag tycker försvinner helt i allt det här.

Att Holm blev förbannad över att Melwin drogs in kan jag förstå. Men när det sedan beskrivs som att Emil Persson hotade att mörda hans son blir det något helt annat. Det var knappast ett mordhot. Persson satt i ett humorprogram och ställde en absurd fråga till Patrik Sjöberg, byggd på den gamla offentliga grejen mellan Sjöberg och Holm.

Holm skriver dessutom själv nu att han bara hade sett det korta klippet, att han inte hade sett programmet och att han inte förstod upplägget.

Ändå har formuleringen om att Persson hotat att mörda hans son fått leva vidare. Det tycker jag också är allvarligt. Emil Persson får ett enormt drev mot sig nu och på Facebook ser man hur folk hatar honom utifrån bilden av vad som ska ha hänt.

Man kan tycka att skämtet om Melwin var riktigt dåligt. Men ett dåligt skämt och ett mordhot är inte samma sak. När man beskriver det som ett mordhot gör man också Persson ansvarig för något betydligt grövre än det han faktiskt gjorde.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magi
Ja.
Du är ännu en som inte har en läsförståelse.

Vårt samhälle kommer att kollapsa pga att folk inte kan förstå vad de läser.....

MagI
......

Citat:
Ursprungligen postat av Engback
Nej det är självklart inte ett mordhot.

Precis, det är självklart inte ett mordhot någonstans. Att försöka likställa ett gammalt skämt med ett faktiskt, fysiskt strypgrepp är helt absurt.
I svensk rätt har ett strypgrepp dessutom en mycket hög straffnivå och rubriceras ofta som grov misshandel (fängelse i 1,5 till 6 år) eller till och med försök till mord, eftersom det innebär en omedelbar och konkret livsfara. Det är bara ett desperat sätt för Holms obehandlade störning att flytta fokus. Att paret försöker snacka bort ett potentiellt livsfarligt våldsbrott genom att gråta om påhittade "mordhot" visar hur skadade deras inre omständigheter är.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyasalladsbladet
Har försökt få fram exakt vad som sades i Breaking News 2018, eftersom det beskrivs lite olika nu.

Emil Persson sa till Patrik Sjöberg:

”Om du möter Stefan Holm i en mörk gränd i Buenos Aires, då skulle du vilja mörda honom.”

Sjöberg skrattade och svarade nej.

Sedan tog Persson samma fråga igen, men bytte ut Stefan mot hans då 14-årige son:

”Om du möter Stefan Holms son Melwin i en mörk gränd i Buenos Aires så skulle du vilja mörda honom.”

Sjöberg svarade nej även där.

Det är alltså detta som ligger bakom historien. Persson sa inte att han själv ville mörda Stefan Holm eller hans son. Det var en så kallad fördom som han läste upp för Patrik Sjöberg.

Det har också kommit fram en sak i dag som ändrar en del av det som skrivits. Persson verkar ha bett om ursäkt redan dagen efter programmet.

Enligt SVT försökte han först ringa Stefan Holm för att be om ursäkt och blev då utskälld. Efter samtalet skickade han ett sms som började:

”Hej igen Stefan. Mitt syfte var i alla fall att be så hemskt mycket om ursäkt”

Stefan Holm svarade:

”Dra åt helvete!!!!!!”

Så ursäkten kom alltså inte nu efter det som hände på Bokmässan. Den skickades dagen efter programmet 2018.

Jag hade gärna sett hela originalklippet också. Det verkar däremot vara betydligt svårare att få fram.

Han kontaktade honom efter att han förstått att Stefan blivit förbannad. Det skriver han själv också, ”du tagit illa vid dig”. Om inte Stefan hade reagerat och den reaktionen hade blivit känd för programledarna så hade han inte hört av sig. Det är en viktig skillnad. Sen är ”jag ber om ursäkt om du tagit illa vid dig” inte en riktig ursäkt. Man ber om ursäkt för sitt eget beteende, inte för andras reaktioner.
Citera
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zerxez
Vad är drygt med detta? Era projiceringar är ju sjukliga, sök terapi

Ordvalet att be så hemskt mycket om ursäkt och att de är "superledsna".
Citera
Medlem
Frågan är hur exakt Holm vill vara om hur långt strypgreppet var? Går han ner på hundradelar? Det är kanske något rekord i sikte.
Citera
Medlem
För balansens skull behöver vi veta vad Emils barn och närstående heter.
Citera
2026-09-27, 13:54
Medlem
dickachus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 9z
Emil Persson är en jävla barnrumpa som polisanmäler.

Hade Emil haft någon stake hade han dragit tillbaka polisanmälan och stå rakryggad och sagt att saken är avhandlad och det finns inget mer att tillägga. Nu lipar han i media som en, just det, barnrumpa.

Emil har väl inte ens synts i media kring detta? Holm däremot är på alla toppnyheter. Här tycker han det är lämpligt att ta en intervju strax efter mordförsöket:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/idrottsprofilen-stefan-holm-attackerade-journalisten-emil-persson-vid-bokmassan

Du är en fitta, herr Holm.
Citera
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tombooj
Det spelar absolut ingen roll vad journalisten gjorde.

Faktum är att Jessica Eriksson Holm räddade journalisten från en säker död genom att gå emellan och det visar bara hur extremt allvarlig Holms obehandlade störning faktiskt är.
Hade inte frun agerat dörrvakt och slitit bort honom hade det här kunnat sluta i en total katastrof. Att överhuvudtaget lägga skulden på offret i det läget är helt hål i huvudet.
Från en säker död, hahahahaha, kan du vara lite mer dramatisk. Jag hade inte gråtit det minsta om det hänt, men självklart hade han inte gjort det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Han kontaktade honom efter att han förstått att Stefan blivit förbannad. Det skriver han själv också, ”du tagit illa vid dig”. Om inte Stefan hade reagerat och den reaktionen hade blivit känd för programledarna så hade han inte hört av sig. Det är en viktig skillnad. Sen är ”jag ber om ursäkt om du tagit illa vid dig” inte en riktig ursäkt. Man ber om ursäkt för sitt eget beteende, inte för andras reaktioner.
Att Stefan beskriver det som mordhot är tusen resor värre än "skämtet" . Förstår du det?
Citera
2026-09-27, 13:55
Medlem
Hannitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhimpyMalt
Är inte Stefan Holm stor som en dvärg?
Hade någon tagit stryptag på mig i hissen hade det blivit slagsmål.
Denna Emil verkar vara den största mesen någonsin.

Stefan Holm är 181cm. Men han såg alltid liten ut i förhållande till andra höjdhoppare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in