Citat:
Ursprungligen postat av
Ankan-mannen
Om 80 år kommer Israeler dömas för vad de gör på Västbanken i dag. Ingen förmildring av 7 oktober sker för Västbanken.
Ja folk som inte gjort lumpen är modiga, imponerande.
Ja och? Jag är inte någon som.aktivt uttalar mig gällande Palestina och Israel men det beror främst på att jag aldrig varit särskilt insatt. I mina ögon ser det Israel gör, inte bra ut även om jag aldrig hållit mig uppdaterad med uttrikespolitik. De får väldigt gärna stå inför rätta för brott mot mänskligheten i framtiden då barn utsätts för extrema förhållanden pga av dem.
Älskar hur ni män alltid tror att ni uplevt något pga lumpen.
Jag har varit vaken oavbrutet i långt fler dygn än vad ni upplever i lumpen. Vet du hir det känns til slut när ljuset träffar dina ögon? Som att bli skuren av rostiga rakblad inuti huvudet. Dvs som om något skär sönder dig innifrån hjärnan och ut mot skalllbenet. Så känns sömnlöshet när den är extrem. Och utöver att du slutligen inte kan läsa enklare ord utan att hjärnan slänger runt bokstäverna så får du inte bara problem med minnet och blir trög, du kan inte kontrollera dina armar och ben lämgre. Inte såsom människor på centralstimulerande utan likt dem som du ser
på riktiga filmer från riktiga krig. När du gjorde lumpen, drabbades du knappast av svårare tics.
Sedan är vintrarna i Sverige kalla för barn som inte får vinterkläder. Har du tvingats stjäla kläder i butiker till slut för att du inte haft tillräckligt med egna? Har du känt smärtan av hur kylan frusit sönder sig så hårt så att det skär men med vassare rakblad än de rostiga jag tidigare beskrev? Såpass att du för resten av ditt liv har skador och lider av din barndoms vintrar men nekas läkarvård och utredningar för att "din värk sitter i ditt huvud"? Har du gått ner till 42 kilo av svält? Svimmat regelbundet titt som tätt pga kronisk stress, näringsbrister? Har du upplevt hur det känts när du efter svält gått sönder i magen när du började äta igen och krupit omkring så dålig att du inte kunnat tillkalla din egen ambulans?
Kan fortsätta länge. Du och alla jävla lumpentöntar, ni vet ingenting om livet. Jag kan upplysa dig av att vi är många i samhället som genomlevt riktigt svåra förhållanden flera gånger om. Även om det inte syns på oss och även om vi inte gjort lumpen.
Förövrigt så försökte min terapeut få mig att söka mig till militären för att göra utlandstjänst när jag var ung eftersom han menade att jag klarar av livet som bäst, när det är som extremast.
Tror du att det är många tjejer omkring tjugo som får höra att de passar till tjänstgöring i länder som Afghanistan och så vidare? Har du fått höra att du är material för militären såsom jag fått? Eller tyckte du bara att det var jättetungt att gå i kängor några månader och vill ha bragdmedalj för det?