2026-09-26, 00:39
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Ankan-mannen
Om 80 år kommer Israeler dömas för vad de gör på Västbanken i dag. Ingen förmildring av 7 oktober sker för Västbanken.

Ja folk som inte gjort lumpen är modiga, imponerande.

Judar lever nog till 120-130 om 80 år så...
Citera
2026-09-26, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillajag4ever
Nja, det har förekommit några stycken fortfarande överlevande dekorerade oldtimers i rullstol som publikt sagt att de ångrar sitt förflutna. Ångrar i meningen att de inte skulle ha gjort det de ställde upp på att göra ”for King and country” om de visste vilket samhälle deras barnbarnsbarn skulle få växa upp i idag. Samt sörjer sina vapenkamrater som inte kom hem till sina respektive familjer. Visst finns det ånger.

Som sagts i tråden, somliga dömdes och döms tydligen fortfarande. Fotfolk och drängar. För att samhället skulle rulla på efter kriget anställdes folk från krigsmakten i administrativa och skyddande funktioner, med eller utan avtjänade straff. Mellanchefer var viktiga då som nu.

Var du särskilt nyttig för vad som ansågs som högprioriterat vid krigsslutet blev du utsmugglad/kidnappad for the greater good. Raketforskare, welcome. All nuclear scientists lives matter. Go west, go east comrade. Operation Paperclip och sovjeternas motsvarighet lyfte ut tusentals vetenskapsmän, med och utan medlemskap i parti, SS osv för att rejset fortsatte efter 1945.

Men hyckla på och gör gubbspillran en tjänst här. Tak över huvudet, flera lagade mål mat om dagen, varmt rum, sjukvård inklusive byte av vuxenblöjor. Hans sista månader i livet måste symboliskt märkas och klubbas med en bestraffning. Några få hjärtslag finns det kvar ännu i den jäveln.

Vi har givetvis glömt att tyska en gång var ett akademiskt språk och att tyskvänligheten var rejäl i många kretsar tills det vände i kriget. Då blev det viktigt att stå på rätt sida.

Googla inte hur exempelvis idrottare från utlandet hälsade ledaren under olympiska spelen innan vansinnet bröt ut för snart nittio år sedan.

Backa ytterligare ett krig och ännu längre och du blev skambelagd av din omgivning om du inte gick ut och stred. Vit fjäder var en symbol för vilken feg jävel du var som inte ställde upp när krigstrummorna dånade.

Du kanske gillar det her?

https://www.youtube.com/watch?v=QEJ9HrZq7Ro&list=RDQEJ9HrZq7Ro&start_radio =1

Edit: Här kan det vara värt att läsa kommentarerna!
Senast redigerad av Sharkimedes 2026-09-26 kl. 01:21.
Citera
2026-09-26, 01:11
Medlem
Matadhamsters avatar
Citat:
Om 80 år kommer Israeler dömas för vad de gör på Västbanken i dag. Ingen förmildring av 7 oktober sker för Västbanken.

Ja folk som inte gjort lumpen är modiga, imponerande.
Ja och? Jag är inte någon som.aktivt uttalar mig gällande Palestina och Israel men det beror främst på att jag aldrig varit särskilt insatt. I mina ögon ser det Israel gör, inte bra ut även om jag aldrig hållit mig uppdaterad med uttrikespolitik. De får väldigt gärna stå inför rätta för brott mot mänskligheten i framtiden då barn utsätts för extrema förhållanden pga av dem.

Älskar hur ni män alltid tror att ni uplevt något pga lumpen.

Jag har varit vaken oavbrutet i långt fler dygn än vad ni upplever i lumpen. Vet du hir det känns til slut när ljuset träffar dina ögon? Som att bli skuren av rostiga rakblad inuti huvudet. Dvs som om något skär sönder dig innifrån hjärnan och ut mot skalllbenet. Så känns sömnlöshet när den är extrem. Och utöver att du slutligen inte kan läsa enklare ord utan att hjärnan slänger runt bokstäverna så får du inte bara problem med minnet och blir trög, du kan inte kontrollera dina armar och ben lämgre. Inte såsom människor på centralstimulerande utan likt dem som du ser på riktiga filmer från riktiga krig. När du gjorde lumpen, drabbades du knappast av svårare tics.

Sedan är vintrarna i Sverige kalla för barn som inte får vinterkläder. Har du tvingats stjäla kläder i butiker till slut för att du inte haft tillräckligt med egna? Har du känt smärtan av hur kylan frusit sönder sig så hårt så att det skär men med vassare rakblad än de rostiga jag tidigare beskrev? Såpass att du för resten av ditt liv har skador och lider av din barndoms vintrar men nekas läkarvård och utredningar för att "din värk sitter i ditt huvud"? Har du gått ner till 42 kilo av svält? Svimmat regelbundet titt som tätt pga kronisk stress, näringsbrister? Har du upplevt hur det känts när du efter svält gått sönder i magen när du började äta igen och krupit omkring så dålig att du inte kunnat tillkalla din egen ambulans?

Kan fortsätta länge. Du och alla jävla lumpentöntar, ni vet ingenting om livet. Jag kan upplysa dig av att vi är många i samhället som genomlevt riktigt svåra förhållanden flera gånger om. Även om det inte syns på oss och även om vi inte gjort lumpen.

Förövrigt så försökte min terapeut få mig att söka mig till militären för att göra utlandstjänst när jag var ung eftersom han menade att jag klarar av livet som bäst, när det är som extremast.

Tror du att det är många tjejer omkring tjugo som får höra att de passar till tjänstgöring i länder som Afghanistan och så vidare? Har du fått höra att du är material för militären såsom jag fått? Eller tyckte du bara att det var jättetungt att gå i kängor några månader och vill ha bragdmedalj för det?
Citera
2026-09-26, 01:18
Medlem
Hirdmans avatar
Vad rättssäkert att påskynda åtal pga ålder. Man lär ha haft god kännedom om denne fångvaktare långt tidigare, att starta en utredning och skynda till åtal är en försiktighetsåtgärd från maktens sida, antagligen för att man är rädd att missa någon förbrytare.

Även om man inte kan döma honom till brott mot mänskligheten eller krigsförbrytelser så kommer man säkert att döma honom för något brott, bara för att vara på den säkra sidan. Att man kan bli dömd för att man varit fångvakt i ett fångläger för krigsfångar, det är för mig obegripligt.

Att det skall behöva dröja till man är 105 år är rättsvidrigt. Finns inget straff som kommer att ha någon verkan och ingen rehabilitering att prata om, om det är kriminalvård man förespråkar. Detta är enbart statuerande av exempel. Varför inte åtala mattanter och städare också för deras krigsbrott?

Att ha behöva vakta ett fångläger, med eller mot din vilja skall leda till åtal över 80 år senare, du behöver inte ha deltagit i några av de grymheter som förekommit, du behöver bara ha varit vakt för att bli åtalad. Är människan ens medveten om vad som pågår?

Citat:
Ursprungligen postat av JoeDough
"Nazistmord". Har han mördat en nazist?
Ställer mig också frågande till formuleringen. Mord är väl mord, krigsbrott är krigsbrott. Nazistmord har jag aldrig hört någon formulerat tidigare. Skyll på min lärare i skolan eller mina snabbt minskande hjärnceller.
Senast redigerad av Hirdman 2026-09-26 kl. 01:36.
Citera
2026-09-26, 02:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwe67
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1496801

Jag tycker gott han kan få livstid. Han skall ju ändå snart dö. Vad tycker ni?
Helt själva sjukt!
Citera
2026-09-26, 02:20
Medlem
qrzds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
Kan väl vara okej att åtala honom.
Om de samtidigt åtalar alla amerikanska Guantanamo fängelsevakter och israeliska fångvakter för samma brott.
Arab, kommunist? Hur som helst vore det trevligt att veta varför du tycks tycka illa om judar, Amerikaner kan jag absolut hålla med om, det är väl bara de själva som älskar sig och tror de är bäst i världen. Äääh, skitfull men det kom jag på just nu, skit i mitt inlägg, jag skulle kunna radera mitt inlägg men mina alkoholbesudadlade fingerjävlar tvingar mig att fortsätta sprida skit, jag ska dricka mer vodka tills jag börjar klaga på ryssjävlar! De är våra fiender....
Citera
2026-09-26, 02:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwe67
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1496801

Jag tycker gott han kan få livstid. Han skall ju ändå snart dö. Vad tycker ni?

Citat:
Ursprungligen postat av Matadhamster
Han har deltagit i grova brott mot mänskligheten. Givetvis är det inte "desperat" att åtala någon för att den uppnått en anmärkningsvärt hög ålder.

De fångar han deltagit i att mörda, var inte mindre värda. Att han får tillbringa sin sista tid i livet i en cell är endast rättvist.

Ofantlig idioti, slöseri på resurser av råga

Exakt hur ska det fastställas att en dement alzheimer patient är skyldig

Hur ska rimligt tvivel överstigas?

Dementa vittnen ge vittnesmål hur?
Etc etc

Rubbat värre.
Faktisk rättvisa uppnås hur?
Citera
2026-09-26, 02:33
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Ja och? Jag är inte någon som.aktivt uttalar mig gällande Palestina och Israel men det beror främst på att jag aldrig varit särskilt insatt. I mina ögon ser det Israel gör, inte bra ut även om jag aldrig hållit mig uppdaterad med uttrikespolitik. De får väldigt gärna stå inför rätta för brott mot mänskligheten i framtiden då barn utsätts för extrema förhållanden pga av dem.

Älskar hur ni män alltid tror att ni uplevt något pga lumpen.

Jag har varit vaken oavbrutet i långt fler dygn än vad ni upplever i lumpen. Vet du hir det känns til slut när ljuset träffar dina ögon? Som att bli skuren av rostiga rakblad inuti huvudet. Dvs som om något skär sönder dig innifrån hjärnan och ut mot skalllbenet. Så känns sömnlöshet när den är extrem. Och utöver att du slutligen inte kan läsa enklare ord utan att hjärnan slänger runt bokstäverna så får du inte bara problem med minnet och blir trög, du kan inte kontrollera dina armar och ben lämgre. Inte såsom människor på centralstimulerande utan likt dem som du ser på riktiga filmer från riktiga krig. När du gjorde lumpen, drabbades du knappast av svårare tics.

Sedan är vintrarna i Sverige kalla för barn som inte får vinterkläder. Har du tvingats stjäla kläder i butiker till slut för att du inte haft tillräckligt med egna? Har du känt smärtan av hur kylan frusit sönder sig så hårt så att det skär men med vassare rakblad än de rostiga jag tidigare beskrev? Såpass att du för resten av ditt liv har skador och lider av din barndoms vintrar men nekas läkarvård och utredningar för att "din värk sitter i ditt huvud"? Har du gått ner till 42 kilo av svält? Svimmat regelbundet titt som tätt pga kronisk stress, näringsbrister? Har du upplevt hur det känts när du efter svält gått sönder i magen när du började äta igen och krupit omkring så dålig att du inte kunnat tillkalla din egen ambulans?

Kan fortsätta länge. Du och alla jävla lumpentöntar, ni vet ingenting om livet. Jag kan upplysa dig av att vi är många i samhället som genomlevt riktigt svåra förhållanden flera gånger om. Även om det inte syns på oss och även om vi inte gjort lumpen.

Förövrigt så försökte min terapeut få mig att söka mig till militären för att göra utlandstjänst när jag var ung eftersom han menade att jag klarar av livet som bäst, när det är som extremast.

Tror du att det är många tjejer omkring tjugo som får höra att de passar till tjänstgöring i länder som Afghanistan och så vidare? Har du fått höra att du är material för militären såsom jag fått? Eller tyckte du bara att det var jättetungt att gå i kängor några månader och vill ha bragdmedalj för det?
Jag har inte gjort lumpen av medicinska skäl, tror inte lumpen är så extremt svårt, men att vara ute i frontlinjen är nog det. Detta tvingas inte på kvinnor.

För mig är det omöjligt att bedöma hur jag agerat i en verklig krigssituation och tror det är samma för de flesta. Och vet jag inte så uttalar jag inte mig och det bör ingen annan som inte vet.

Har inte varit utan kläder men har haft sprängande huvudvärk. Att ha det samtidigt när man är på krigsfältet är nog inte kul.
Citera
2026-09-26, 02:46
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Du får läsa på saken bättre. Annars hade inte lagarna kunnat skapats och använts om det inte förekommit liknande lagar att tillämpa. Sedan var dessutom tiden efter andra världskriget i särklass den viktigaste när det gäller våra internationella överenskommelser angående mänsklig rätt. Att de inte fanns innan, innebär inte att världen var laglös.

Så jo, kunde andra dömas kan även han dömas.
Frågan är inte så enkel, det måste alltid utredas. Bly är förbjudet i färg, du jobbar med att blanda färg, är det då du eller företaget som begår brott, eller är det båda?
Citera
2026-09-26, 03:03
Medlem
irrelevants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MakeEuropeWhite
Han kan inte bli dömd för det nu?

Han gjorde Tyskland en tjänst under kriget.

Ja, så är det. Han gjorde det som staten befallde honom att göra. Helt bisarrt att han som individ ska stå till svars för detta nu.
Citera
2026-09-26, 03:46
Medlem
Matadhamsters avatar
Citat:
Jag har inte gjort lumpen av medicinska skäl, tror inte lumpen är så extremt svårt, men att vara ute i frontlinjen är nog det. Detta tvingas inte på kvinnor.

För mig är det omöjligt att bedöma hur jag agerat i en verklig krigssituation och tror det är samma för de flesta. Och vet jag inte så uttalar jag inte mig och det bör ingen annan som inte vet.

Har inte varit utan kläder men har haft sprängande huvudvärk. Att ha det samtidigt när man är på krigsfältet är nog inte kul.
Jag tror vi har mängder av människor som upplevt mer än mig också. Därför tror jag det finns stridsdugliga människor i landet.

Alla dessa totalitära makter har sina motståndare. Detär inte dem man måste leta efter i årtionen för att ställa till doms. De som inte myckas fly mördad nog oftare.

Citat:
Frågan är inte så enkel, det måste alltid utredas. Bly är förbjudet i färg, du jobbar med att blanda färg, är det då du eller företaget som begår brott, eller är det båda?
Begår du medvetet brott med det företag du är anställd under så är ni båda skyldiga
Citera
2026-09-26, 03:58
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Begår du medvetet brott med det företag du är anställd under så är ni båda skyldiga.
Det måste utredas, kräver arbetsgivaren det så är det inte säkert. Det som är förbjudet är att prångla ut produkten, inte att hantera bly i sig.

Det är detta som i liknade blir knepigt, begär en övergripande myndighet att du ska döda så är din skuld inte given. Är inte självklart att bödeln i USA har ansvaret för liv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in