2026-09-25, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThaliaElise
Vadå, tidöpartierna har väl inga röda linjer mot S? Problemet är väl statsministerposten? Både S och M vill ha den och kommer välja nyval framför att ge bort den till den andre.

Jag tror inte sossarna släpper fram några andra till makten än de själva. Då väljer de hellre nyval.

Moderaterna har sagt att de bara sitter i samma regering som Socialdemokraterna om det är en allvarlig kris, dvs krig eller krigsliknande tillstånd.
Citera
2026-09-25, 19:31
Medlem
Yatsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liapunov13
Så är det. Därför C måste välja mellan V och SD nu.
Vet inte varför ni blandar in KD i opinionsmätningar när det handlar om S, mp och c som aldrig fick ensam majoritet utan alltid var beroende av vänsterpartiets mandat. Det visste C.
Citera
2026-09-25, 19:34
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yatsy
Men ser ni inte själv att KD inte vill vara med i en S, mp, c regering.
Med risk för att upprepa mig, jag påstår inte att S+MP+C+KD hade funkat. Jag påstår att det är vad som var C:s plan A. Det är inte samma sak som att påstå att det var en bra plan.
Citera
2026-09-25, 19:36
Medlem
Citat:
Det skulle S aldrig acceptera. De väljer nyval framför att släppa statsministerposten till någon annan.

Kan de tänka sig att släppa fram Busch likt en Ullsten ? För att hålla Sd ute ur regeringen.

VAd vinner de på nyval ? Att det tröttar ut C och V ? Risken är ju tidömajoritet dock.
Citera
2026-09-25, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duvlort
Hade varit århundradets bomb, V inte C byter block.

Undrar varför V är sura på S, kanske det ligger något bakom i konspirationen att S är de som ger V bredsidor i valfuskdebaclet?
Det är nog mest taktik. S ska inte få hålla i taktpinnen.
Citera
2026-09-25, 19:40
Medlem
Hade varit kul med ett nyval. Undra då hur många okända mörka män med medborgarskap < 3 månder som då kommer in i Vänsterpartiet.
Citera
2026-09-25, 19:40
Medlem
SweKingCalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Moderaterna har sagt att de bara sitter i samma regering som Socialdemokraterna om det är en allvarlig kris, dvs krig eller krigsliknande tillstånd.

Så här nära ett inbördeskrig har vi väl inte varit på länge så det måste väl räknas som ett allvarligt tillstånd ?
Citera
2026-09-25, 19:45
Medlem
Citat:
Det skulle S aldrig acceptera. De väljer nyval framför att släppa statsministerposten till någon annan.

Vid nyval kommer S straffas till under 25% väljarstöd. Varför skulle någon rösta på ett parti som kan inte bilda regering. Vilket mardröm för Sveavägen 68.
Citera
2026-09-25, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yatsy
Vet inte varför ni blandar in KD i opinionsmätningar när det handlar om S, mp och c som aldrig fick ensam majoritet utan alltid var beroende av vänsterpartiets mandat. Det visste C.

V accepterade att vara tyst dörrmatta mellan 2018 till 2021.
Sen gjorde de misstroende till Löfven för att blockera Centerns marknadshyrorna.
Citera
2026-09-25, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lättöl
V är inne på S inte ska få talmannen. Jag trodde att C skulle komma fram till samma sak som V av samma orsak men de verkar vara mer intresserade av att S även ska få styra själva.

C vill ha en situation där de kan diktera villkoren för S att driva igenom sin tokiga politik samtidigt som de sitter överlägset bredvid och inte tar ansvar för några konsekvenser utan kan peka finger när något går fel.

Förra gången var det kaos och fyra förlorade år för Sverige med kriminalitet och icke styrning som resultat. C är ett oansvarigt skitparti, hur fan kan någon rösta på dem.
Citera
2026-09-25, 19:53
Medlem
Yatsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Med risk för att upprepa mig, jag påstår inte att S+MP+C+KD hade funkat. Jag påstår att det är vad som var C:s plan A. Det är inte samma sak som att påstå att det var en bra plan.
Opinionsmätningar visade alltid som två lag, hur mycket det skilde åt mellan lagen så att säga.

Det första laget var S, mp, C och V

Det andra laget var M, KD, L och SD.

Det fanns aldrig något lag som var S, mp, C och KD i opinionsmätningarna som allmänheten kunde se.
Därav tycker jag det är märkligt att opinionsmätningar skulle gälla S, mp, C, och KD när det inte har skett.
Citera
2026-09-25, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SweKingCalle
Så här nära ett inbördeskrig har vi väl inte varit på länge så det måste väl räknas som ett allvarligt tillstånd ?

Inbördeskrig?

Där jag finns är det lungt. Inga demonstrationer, inga strejker, inga sabotage.

Vi är väldigt långt från ett inbördeskrig. Det är ju framför allt här på nätet folk är upprörda. Ute i verkligheten så höjer man mest på ögonbrynen och är orolig att detta ska dra ut på tiden och påverka ekonomin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in