2026-09-24, 18:15
Medlem
J.Doessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Enig.
Å andra sidan kanske han bor i ett ruckel och skulle få det bättre i fängelset?
Ja det kan ju vara så med. Vet inte hur fängelset är där han bor men kanske maten även är bättre 🤔 Nu blev jag kluven i frågan 😅
Citera
2026-09-24, 18:18
Medlem
Det verkar röra sig om https://en.wikipedia.org/wiki/Stalag_VI-K

Ett gigantiskt krigsfånge läger/lager Stammlager 326. Kriegsgefangenen-Mannschaftsstammlager. Kapacitet för så vitt jag förstår för 65000 krigsfångar.

Så jäkla löjligt att komma 80 år efter och påstå att någon begått brott - när praktiskt taget samtliga sidor begick vidriga brott.

I Sovjetunionen satt det tyska fångar långt in på 1950 talet - varav mer än hälften dog.
Senast redigerad av Grobil 2026-09-24 kl. 19:11.
Citera
2026-09-24, 18:21
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matadhamster
Han har deltagit i grova brott mot mänskligheten. Givetvis är det inte "desperat" att åtala någon för att den uppnått en anmärkningsvärt hög ålder.

De fångar han deltagit i att mörda, var inte mindre värda. Att han får tillbringa sin sista tid i livet i en cell är endast rättvist.

Det är över 80 år sedan för fan. Han har inte många år kvar i livet. Lämna gubben i fred. Han gjorde bara sitt jobb. Ett jobb där tyska staten var arbetsgivare. Vad tror du hade hänt om han vägrat? Jo. Han hade själv blivit avrättad. Det är barockt att samma stat nu ska åtala honom eftersom det retroaktivt är bestämt att det han gjorde var olagligt och fel.
Citera
2026-09-24, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matadhamster
Han har deltagit i grova brott mot mänskligheten. Givetvis är det inte "desperat" att åtala någon för att den uppnått en anmärkningsvärt hög ålder.
Finns inga bevis för det. Hade man haft nåt av värde så hade han kunnat åtalas långt tidigare och dömts för det då. Det är desperat. Man sätter inte en 105 åring på anstalt, finns ingen poäng i rehabilitering och vid den åldern är det ingen som orkar begå nya brott. Om personen ens är skyldig till att börja med.
Citera
2026-09-24, 18:25
Medlem
Batagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hannity
Känns desperat att åtala en 105-åring. Det antaligen för att han är så gammal man låtit utreda honom. för det är nästan bara de som var barn under andra världskriget som fortfarande är i livet.

Åtalet mot 105-åringen är inte så mycke mot honom, omän han drabbas. Det är för signalpolitik för efterkommande generationer, håll er i skinnet, det är ingen preskriptionstid för "brott mot mänskligheten."
Citera
2026-09-24, 19:01
Medlem
Hexmesters avatar
Han får fotboja max.
Citera
2026-09-24, 19:22
Medlem
skall citera the Guardian här:
https://www.theguardian.com/world/2026/sep/24/man-105-investigated-nazi-pow-camp-murders

The investigation is the result of an urgent last-minute scramble by the judiciary to prosecute alleged participants in the Nazi killing machine before they die. The judicial efforts stem in part from a recognition that many of the suspects who have escaped prosecution in the eight decades since the end of the second world war on the grounds that they were considered to have played an insignificant role were in fact integral to the implementation of the Hitler regime’s murderous aims.

Det är ju så att man rullar på golvet utav skratt.
Citera
2026-09-24, 19:26
Medlem
israelisinnocents avatar
Skicka honom till gaza
Öga för öga
Citera
2026-09-24, 19:40
Medlem
Custom_mades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hannity
Känns desperat att åtala en 105-åring. Det antaligen för att han är så gammal man låtit utreda honom. för det är nästan bara de som var barn under andra världskriget som fortfarande är i livet. Snart får man börja åtala Hitler Jugend. Någon som var 13 år 1945, när kriget slutade, fyller 94 i år.
Man kanske kan åtala deras barn för föräldrarnas synder. Sådant tänk förekommer mycket nu för tiden!
Citera
2026-09-24, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwe67
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1496801

Jag tycker gott han kan få livstid. Han skall ju ändå snart dö. Vad tycker ni?

Krig har sina egna lagar.
Citera
2026-09-24, 19:42
Medlem
Custom_mades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Det är över 80 år sedan för fan. Han har inte många år kvar i livet. Lämna gubben i fred. Han gjorde bara sitt jobb. Ett jobb där tyska staten var arbetsgivare. Vad tror du hade hänt om han vägrat? Jo. Han hade själv blivit avrättad. Det är barockt att samma stat nu ska åtala honom eftersom det retroaktivt är bestämt att det han gjorde var olagligt och fel.
Håller med! Folk i Sverige tror att dom hade gjort uppror mot Nazi om dom fått chansen.

Vad jag sett av svenskarna och speciellt svenskorna så vet jag vad som hade gjort, gasen i botten!
Citera
2026-09-24, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Custom_made
Håller med! Folk i Sverige tror att dom hade gjort uppror mot Nazi om dom fått chansen.

Vad jag sett av svenskarna och speciellt svenskorna så vet jag vad som hade gjort, gasen i botten!

Samtliga närvarande i tråden hade varit anställda av Göbbels - och vi hade haft SS uniform och allt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in