2026-09-23, 15:06
Medlem
Någon som vet vem det är AE satt me på kronobergshäktet som de dumpar aktierpå för 1kr? alltså bonti, via raptor?
Citera
2026-09-23, 15:39
Avslutad
Kul dokumentär från SVT, det förstärker bara min övertygelse om att han är ett geni.
Han lyckas hela tiden hitta gråzonen och vet exakt hur man ska gå tillväga för att få s.k. snabba cash.
Till skillnad från Joachim Posener så är Alexander inte en s.k. one hit wonder.

Sedan är nog Alexanders svaghet att han omger sig av människor som oturligt nog är kanske 20-30 IQ punkter lägre än honom, men han vet väl att idioter också har sin roll, det krävs döda kroppar för att man ska kunna gå över lik.

Men jag tycker att infallsvinkeln han kör på nu, att han är ett offer och alla är ute efter honom, är lite tröttsam.
Vill han ge Jante långfingret så borde han gå ut och säga att om man vill bli rik och framgångsrik så måste man slira lite, ingen minns en rallyförare som höll hastighetsbegränsningen.
Senast redigerad av Twitterturken 2026-09-23 kl. 15:42.
Citera
2026-09-23, 15:50
Medlem
NapoleonLaRues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moranco
Nog för att Ernstberger är jude men den lurigaste juden vi någonsin sett i det här landet är väl ändå Joachim Possener. En film om honom hade varit intressantare.
Uppdrag Granskning har släppt två episoder idag om "Money Man" Ernstberger.
Citera
2026-09-23, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NapoleonLaRue
Uppdrag Granskning har släppt två episoder idag om "Money Man" Ernstberger.
Och Uppdrag Granskning har rivit ett nytt rövhål på Ernstberger. På slutet började han darra lätt och tappade kontrollen, "Jag skiter i det", "Va fan" osv sades av honom.

Bevisningen mot honom i programmet är läckta SMS, mail, telefonsamtal (!) och videosamtal.

Pinsamt. Inte ens hans fanboys kan se detta utan att ta till skämskudden.
Citera
2026-09-23, 20:49
Medlem
Bukharins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Twitterturken
Sedan är nog Alexanders svaghet att han omger sig av människor som oturligt nog är kanske 20-30 IQ punkter lägre än honom, men han vet väl att idioter också har sin roll, det krävs döda kroppar för att man ska kunna gå över lik.

Han hade kunnat göra mer för att komma undan ännu mer. Pappersspåren ser hela tiden ut som något man försökt städa upp i efterhand. Allra var ett slarvigt ekobrott snarare än ett raffinerat uplägg, och omedelbart när det började skaka så hade deras fortsatta verksamheter kunnat ske enbart via bulvaner. Men nej, han ska alltid vara där och visa upp sitt ansikte och namn. Spelar ingen roll om han är pank på papper för när snuten eller media kommer och knackar så är det helt uppenbart var han har sina pengar. Hans tomma försvar som "jag lånade min arbetsgivares bil" eller "jag hjälpte dem se över sina värderingar" är helt genomskinliga och han kommer bli fistad av lagens långa arm. Med det skarpa sinnet för pengar borde han flytta till staterna och förskingra pengar där istället.
Citera
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thinkmachine
Och Uppdrag Granskning har rivit ett nytt rövhål på Ernstberger. På slutet började han darra lätt och tappade kontrollen, "Jag skiter i det", "Va fan" osv sades av honom.

Bevisningen mot honom i programmet är läckta SMS, mail, telefonsamtal (!) och videosamtal.

Pinsamt. Inte ens hans fanboys kan se detta utan att ta till skämskudden.

Att domstolarna dömer märkligt har man sett. Men, att S skulle påverka HR känns lite långsökt.
Citera
Medlem
Hur bor han/lever idag? Vad livnärsr han aug på? Har han skulder udag?
Citera
2026-09-23, 20:57
Medlem
Doktordonkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Dömdes för grova ekobrott. Nu bygger Alexander Ernstberger en ny karriär som samhällsdebattör och lyfter Donald Trump och Elon Musk som inspiration.

Oh. Inte bara dömd för ekonomisk brottslighet utan även korkad. Imponerande må jag säga! :-)
Citera
2026-09-23, 21:18
Medlem
En riktig jävla gangster/rövare/lögnare. Så obehaglig med pedofilkänsla i hela uppenbarelsen, känns som han söker snärja barn nu.

Och den har Thomas Bodström varit nära lierad och vän med. Visar lite om intelligensnivån och oärligheten där också.
Citera
2026-09-23, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Att domstolarna dömer märkligt har man sett. Men, att S skulle påverka HR känns lite långsökt.

Tvärtom.

Sverige är en ankdamm och det finns väl inget större hot mot sosse-staten än att medborgarna skulle tappa tron på pensionssystemet. Är det något som skulle få regeringen att kliva över gränsen för domstolarnas oberoende så är det just detta.

Allra-härvan briserade ju några år efter att Falcon Funds lyckats sno ca 2 Mdr (varav hälften räddades) och premiepensionssystemet var vid tiden kraftigt ifrågasatt varför staten behövde statuera exempel.

Varför skulle AE, en välkammad ekobrottsling från Östermalm, annars ha placerats på Fenix tillsammans med Sveriges farligaste brottslingar?
Citera
2026-09-23, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Twitterturken
Kul dokumentär från SVT, det förstärker bara min övertygelse om att han är ett geni.
Han lyckas hela tiden hitta gråzonen och vet exakt hur man ska gå tillväga för att få s.k. snabba cash.
Till skillnad från Joachim Posener så är Alexander inte en s.k. one hit wonder.

Men jag tycker att infallsvinkeln han kör på nu, att han är ett offer och alla är ute efter honom, är lite tröttsam.
Vill han ge Jante långfingret så borde han gå ut och säga att om man vill bli rik och framgångsrik så måste man slira lite, ingen minns en rallyförare som höll hastighetsbegränsningen.

Så genial är han ju inte som åkte fast till och börja med. Ett geni döljer sina spår och han hade uppenbarligen strösslat med dessa i Allra affärerna.

Han har varit duktig på att skaffa sig pengar men usel på att behålla dom.

Sen att han medverkar i dokumentären är ju rent självskadebeteende. Fattar han inte de uppenbarligen har saker på honom för att ens be honom vara med?

Han lider av hybris.
Citera
2026-09-23, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa86
Tvärtom.

Sverige är en ankdamm och det finns väl inget större hot mot sosse-staten än att medborgarna skulle tappa tron på pensionssystemet. Är det något som skulle få regeringen att kliva över gränsen för domstolarnas oberoende så är det just detta.

Allra-härvan briserade ju några år efter att Falcon Funds lyckats sno ca 2 Mdr (varav hälften räddades) och premiepensionssystemet var vid tiden kraftigt ifrågasatt varför staten behövde statuera exempel.

Varför skulle AE, en välkammad ekobrottsling från Östermalm, annars ha placerats på Fenix tillsammans med Sveriges farligaste brottslingar?

Staten ville säkert statuera exempel men han gjorde sig själv till en sittning duck. 100% självförvållat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in