2026-09-23, 20:32
Medlem
trustmeiamadoctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Sitter du på allvar och reducerar fyra socialsekreterares formella Lex Sarah-rapporter till "gammalt gnabb på ett socialkontor"?!

En Lex Sarah-anmälan är inte att handläggare är lite oense över en fika. Det är ett lagstadgat larm om grova myndighetsfel och rättsövergrepp! Att påstå att det bara handlar om intern konflikt när fyra tjänstemän slår larm, chefer köps ut och externa utredare sågar handläggningen är ju helt galet.

Och att du påstår att detta inte visar vad som var fel ur barnets synpunkt tar ju priset. Att olagligt isolera ett barn från sin familj utan lagstöd och utan återföreningsplan ÄR det största övergreppet man kan utsätta ett barn för enligt både SoL och Barnkonventionen!

Det handlar inte om att vara efterklok eller att ärendet var komplext. Det handlar om att myndigheten gjorde fel från början, vägrade backa på grund av prestige och tvingades häva hela LVU:et i maj 2026 när bluffen avslöjades. Sluta släta över grova tjänstefel med "kontorsgnabb"!

Det finns ingen Lex Sarah anmälan vad vi vet om.

Och du fattar fortfarande inte ett jota av det jag har försökt lyfta i denna tråden. Du saknar totalt förmåga att kunna se bilden objektivt. Precis som media.

Sluta gör ett stackars barn till en bricka i ett maktspel.
Citera
2026-09-23, 20:32
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trustmeiamadoctor
Jag driver ingen kritik mot någon. Jag försöker att förstå vad som egentligen har hänt. När fasen ska du få in det i huvudet?
Nej Doktorn, du försöker faktiskt inte förstå för fem öre!

Om du faktiskt ville förstå hade du läst vad som står i Lex Sarah-larmen och i Ensolution-granskningen i sin helhet i stället för att sitta och klippa och klistra i utredningarna för att desperat nå slutsatsen att soc och vården inte gjort fel.

Sedan drar du dina sedvanliga kort på löpande band:

"Det är komplext"

"Vi kan inte veta"

"Jag vill ju bara förstå"

Det är samma spel varje gång, och det mynnar ALLTID ut i exakt samma sak: att myndigheten och soc till varje pris ska försvaras: oavsett hur rättsvidrigt de än har agerat och oavsett hur mentalt trasigt ett barn har blivit av deras felaktiga ingripande.

Sluta spela neutral och stå för att du försvarar ett bevisat myndighetshaveri!
Citera
2026-09-23, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
och tillbaka till lögnandet. hahahaha!

Det enda du gjort i tråden är att försöka dra Victoria i smutsen och hyllat vården och soc. alltså att du ens försökte med det där.

Jag förstår att du inte förstår. Låt de vuxna prata nu.
Citera
2026-09-23, 20:35
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Det finns ingen Lex Sarah anmälan vad vi vet om.

Och du fattar fortfarande inte ett jota av det jag har försökt lyfta i denna tråden. Du saknar totalt förmåga att kunna se bilden objektivt. Precis som media.

Sluta gör ett stackars barn till en bricka i ett maktspel.

Sitter du på allvar och påstår att det finns ingen Lex Sarah-anmälan?! Tror du att SR Ekot, SVT och NA har hittat på fyra handläggares interna rapporter i kommunens kvalitetssystem?! Att förneka verifierade handlingar bara för att de krossar ditt myndighetsförsvar är ju ren komedi.

Och att du beskyller både mig och hel riksmedia för att inte vara objektiva bevisar bara din egen isolering. Enligt dig är ju alla: journalisterna, Ensolution-utredarna, kommunledningen som köpt ut chefer och de fyra larmande socionomerna inte objektiva, medan bara du vet bäst.

Och prata för helvete inte om att göra ett barn till en bricka i ett maktspel!
Det var myndigheten som gjorde Elsa till en bricka när de olagligt isolerade henne från båda sina föräldrar utan återföreningsplan för att skydda sin egen prestige.

LVU är hävt permanent, Elsa bor hemma och granskningarna pågår. Sluta förneka fakta och ta in facit!
Citera
2026-09-23, 20:38
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Absolut, är man assistent enligt LSS så har man givetvis mer ansvar. Ville bara understryka att det finns ett föräldraansvar som inte ska förringas.
Vad som borde ha funnits i Elsas fall är en samverkan enligt SIP med åtminstone:

* Lars Ekstav
* LSS-utföraren (föräldrarna)
* Någon patientansvarig på Akademiska
* Skolan
* Dietist vid behov

Både mamman och styvpappan är socionomer och kan SIP mycket väl (eller borde kunna). Den stora gåtan är VARFÖR mamman inte drev krav på SIP i rollen som LSS-ansvarig.
Citera
2026-09-23, 20:40
Medlem
Citat:
Sitter du på allvar och påstår att det finns ingen Lex Sarah-anmälan?! Tror du att SR Ekot, SVT och NA har hittat på fyra handläggares interna rapporter i kommunens kvalitetssystem?! Att förneka verifierade handlingar bara för att de krossar ditt myndighetsförsvar är ju ren komedi.

Och att du beskyller både mig och hel riksmedia för att inte vara objektiva bevisar bara din egen isolering. Enligt dig är ju alla: journalisterna, Ensolution-utredarna, kommunledningen som köpt ut chefer och de fyra larmande socionomerna inte objektiva, medan bara du vet bäst.

Och prata för helvete inte om att göra ett barn till en bricka i ett maktspel!
Det var myndigheten som gjorde Elsa till en bricka när de olagligt isolerade henne från båda sina föräldrar utan återföreningsplan för att skydda sin egen prestige.

LVU är hävt permanent, Elsa bor hemma och granskningarna pågår. Sluta förneka fakta och ta in facit!

Vill du seriöst att jag ska be dig att definiera vad en Lex Sarah anmälan är? Det är reggat en avvikelse eller Lex Sarah rapport. Stor skillnad. Och det vet du. Eller borde veta vid detta laget.

LVU är hävt. Elsa mår bättre fysiskt och vårdkontakten fungerar. Det är så systemet är byggt vilket Uglo försökt förklara.
Citera
2026-09-23, 20:44
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Vill du seriöst att jag ska be dig att definiera vad en Lex Sarah anmälan är? Det är reggat en avvikelse eller Lex Sarah rapport. Stor skillnad. Och det vet du. Eller borde veta vid detta laget.

LVU är hävt. Elsa mår bättre fysiskt och vårdkontakten fungerar. Det är så systemet är byggt vilket Uglo försökt förklara.

Media har skrivit Lex Sarah-anmälan. Alla fattar vad det innebär. Jag förstår inte varför du märker ord. Eller jo. Jag förstår det, för att du vill leva i förnekelse och inte förstå vad det är soc ställt till med i sitt vanvettiga agerande.

Men det går inte att snacka bort. Anmälningarna ligger där öppet för alla att läsa på föräldrarnas Instakonto.
Citera
2026-09-23, 20:44
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Vad som borde ha funnits i Elsas fall är en samverkan enligt SIP med åtminstone:

* Lars Ekstav
* LSS-utföraren (föräldrarna)
* Någon patientansvarig på Akademiska
* Skolan
* Dietist vid behov

Både mamman och styvpappan är socionomer och kan SIP mycket väl (eller borde kunna). Den stora gåtan är VARFÖR mamman inte drev krav på SIP i rollen som LSS-ansvarig.
Den stora frågan är varför akademiska och USÖ bröt mot patientsäkerhetslagen.
Citera
2026-09-23, 20:50
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Den stora frågan är varför akademiska och USÖ bröt mot patientsäkerhetslagen.
Om det skett är det ett mycket allvarligt missförhållande som LSS-ansvarige GENAST måste dokumentera och skriftligen rapportera till vårdgivaren. Visa var en sådan rapport från mamman i rollen som LSS-ansvarig har framkommit.
Citera
2026-09-23, 20:56
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Om det skett är det ett mycket allvarligt missförhållande som LSS-ansvarige GENAST måste dokumentera och skriftligen rapportera till vårdgivaren. Visa var en sådan rapport från mamman i rollen som LSS-ansvarig har framkommit.
ja ja ja. Hela det vårdhaveriet ska man lägga över på LSS assistenter ja. Precis ja.

Vad duktig du är som påpekar det!
Citera
2026-09-23, 21:07
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Media har skrivit Lex Sarah-anmälan. Alla fattar vad det innebär. Jag förstår inte varför du märker ord. Eller jo. Jag förstår det, för att du vill leva i förnekelse och inte förstå vad det är soc ställt till med i sitt vanvettiga agerande.

Men det går inte att snacka bort. Anmälningarna ligger där öppet för alla att läsa på föräldrarnas Instakonto.
Ja, alla som förstår sakfrågan vet att Lex Sarah-anmälan betyder en anmälan om allvarliga missförhållanden till IVO från socialnämnden. Någon sådan finns inte och det som ligger på Instagram-kontot är fejk.

Nu har du i hundratals inlägg använt Flashback för att sprida desinformation om att sådan anmälan finns och att anmälan med IVO-logga som visas på ”Elsas rätt” är riktig.

Jag vill på detta sätt lyfta frågan om du använder Flashback för att sprida falsk information kopplad till Fallet Elsa och därmed bryter mot regel 0.09. Falsk ryktesspridning: ”[…] eller att avsiktligen sprida förvrängd eller påhittad information med uppsåt att vilseleda, är förbjudet.”
Citera
2026-09-23, 21:13
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ja, alla som förstår sakfrågan vet att Lex Sarah-anmälan betyder en anmälan om allvarliga missförhållanden till IVO från socialnämnden. Någon sådan finns inte och det som ligger på Instagram-kontot är fejk.

Nu har du i hundratals inlägg använt Flashback för att sprida desinformation om att sådan anmälan finns och att anmälan med IVO-logga som visas på ”Elsas rätt” är riktig.

Jag vill på detta sätt lyfta frågan om du använder Flashback för att sprida falsk information kopplad till Fallet Elsa och därmed bryter mot regel 0.09. Falsk ryktesspridning: ”[…] eller att avsiktligen sprida förvrängd eller påhittad information med uppsåt att vilseleda, är förbjudet.”

Men Jösses Amalia Totius. Det är ju du som sprider rykten och konspirationsteorier nu. Du bryter mot de reglerna själv i detta inlägg. Lex Sarah-anmälan är inte fejk. SVT, SR och NA har rapporterat och alla har rapporterat ungefär samma historia, som stämmer överens med texten som mamman delat. Det är inte fejk. Det är äkta uppgifter. Vem försöker du lura?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in