2026-09-23, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skewie
Resorna till Somalia skedde under våren och sommaren 2026, efter att han blev svensk medborgare. Kanske vågade han inte åka dit tidigare.
Man kan dock fråga sig hur han hade råd att åka till Somalia flera gånger under våren och sommaren.
Flyg Stockholm-Mogadishu t.o.r. kostar i storleksordning 10 000 SEK, det var dock lite billigare i våras. Sen tillkommer resan Borlänge - Stockholm.

Somaliska staten kanske betalade resorna? Vad vet vi om vilka kontakter han har haft i Somalia?
Citera
2026-09-23, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Somaliska staten kanske betalade resorna? Vad vet vi om vilka kontakter han har haft i Somalia?

Leder väl bara till fler frågor..
Citera
2026-09-23, 19:30
Medlem
Varför är han svensk medborgare om han åker till Somalia? Ytterst märkligt och totalt obegripligt
Citera
2026-09-23, 19:38
Medlem
Konstigt nog har jag svårt att se att det har begåtts några demokratiska fel i allt detta. Möjligen att jag är dum i huvudet men om det inte har betalats några mutor så borde allt vara ok.

På deras eget språk:

- Självklart röstar du på den ende från Somalia på listan, vår egen Mohamed och inte på någon grisköttsätande rassesvenne.

- Jo, Mohamed är pålitlig och vill alla väl. Aldrig i livet att jag skulle rösta på en kvinna. De har inget i politiken att göra.

- Här har vi valsedeln där Mohamed är ikryssad.

- Det ser bra ut. Helt riktigt.

- Vi kan skjutsa dig till vallokalen om du vill?

- Ja tack, gärna det. Jag har själv ingen bil och har dåliga ben.

Vari består valfusket? Jag och en mig närstående kvinna tog bilen till vallokalen. Vi var ense om hur vi skulle rösta. Jag framförde fordonet. Har jag begått valfusk då jag skjutsade henne dit?

Jag tror att Mohamed blir friad.
Citera
2026-09-23, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skewie

Suck.
När man gräver i det här fallet får man intrycket att ledamöterna i Borlänge kommun enbart fokuserar på "mänskliga rättigheter" och "återuppbyggnaden av Somalia". Förhoppningsvis finns det några ledamöter som prioriterar sakfrågor som direkt berör Sverige också.

För mer än 20 år sedan ögnade jag igenom Yvonne Ruwaidas (Mp) egna motioner och frågeställningar i Riksdagen.

Palestina, Palestina och Palestina. Allt handlade om ....Palestina.

Redan då började jag inse åt vilket håll det så småningom skulle braka med en massiv invandring från bl.a mellanöstern. Nu har de lärt sig hur det svenska valsystemet fungerar och mer är säkert att vänta.

Demokratin gräver sin egen grav p.g.a demografin.
Citera
2026-09-23, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anarkia
Vad har karln levt av???
År 2023 är månadsinkomsten ca 1300 kr och år 2024 ca 2700 kr.
Vem betalade resorna till och från Somalia?

"Enligt Kronofogden saknar han betalningsförmåga. När beslutet om skuldsanering fattades hade han en uppgiven månadsinkomst före skatt på 10 710 kronor och någon återbetalningsplan har aldrig upprättats. Enligt Skattverket hade han en taxerad inkomst under 2025 på 162 700 kronor, under 2024 var inkomsten 32 500 kronor och 2023 15 800 kronor."

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/mohamed-abdukardir-ali-inkryssad-for-v-okand-i-partiet/

Somaliens regering antagligen. Han är 100% en spion. Somalien har infiltrerat sveriges riksdag.
Nooshi borde hamna i riksrätt.
Citera
2026-09-23, 19:58
Medlem
Citat:
För mer än 20 år sedan ögnade jag igenom Yvonne Ruwaidas (Mp) egna motioner och frågeställningar i Riksdagen.

Palestina, Palestina och Palestina. Allt handlade om ....Palestina.

Redan då började jag inse åt vilket håll det så småningom skulle braka med en massiv invandring från bl.a mellanöstern. Nu har de lärt sig hur det svenska valsystemet fungerar och mer är säkert att vänta.

Demokratin gräver sin egen grav p.g.a demografin.

Snarare dumsvensken som röstat för sin egen undergång.
Citera
2026-09-23, 20:05
Medlem
chainmails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Conny Hansson i Rättvik är i viss mån medskyldig också:

https://www.dalademokraten.se/oklart-vem-som-intervjuade-ali-kan-ha-varit-jag/
Jag ville inte betala för att läsa artikeln men tröjan i bild säger kanske något om vilka kvalifikationer kandidaterna ska ha (bakgrund) och vilka motiv vänsterpartisten haft...
Citera
2026-09-23, 20:07
Medlem
chainmails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Summershadow
Ja och man kan ju ifrågasätta hur han plötsligt fick sitt medborgarskap trots sitt dunkla förflutna som framkommit i media. Har han möjligtvis köpt även medborgarskapet av någon landsman dom jobbar på migrationsverket. Bara spekulationer såklart men det är så mycket som är höljt i dunkel här så hoppas verkligen att hela hans bakgrund granskas.
Man kanske skulle beställa ut beslutet från Migrationsverket (offentlig handling), då får man veta på vilka grunder man motiverat beslutet och vem som fattat det.
Citera
2026-09-23, 20:08
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Hur menar du att de ska lösa problemet? Uppmanar du till våld?

Lös problemet, hur svårt ska det vara? Vart är alla darlkarlar?
Citera
2026-09-23, 20:22
Medlem
Citat:
Konstigt nog har jag svårt att se att det har begåtts några demokratiska fel i allt detta. Möjligen att jag är dum i huvudet men om det inte har betalats några mutor så borde allt vara ok.

På deras eget språk:

- Självklart röstar du på den ende från Somalia på listan, vår egen Mohamed och inte på någon grisköttsätande rassesvenne.

- Jo, Mohamed är pålitlig och vill alla väl. Aldrig i livet att jag skulle rösta på en kvinna. De har inget i politiken att göra.

- Här har vi valsedeln där Mohamed är ikryssad.

- Det ser bra ut. Helt riktigt.

- Vi kan skjutsa dig till vallokalen om du vill?

- Ja tack, gärna det. Jag har själv ingen bil och har dåliga ben.

Vari består valfusket? Jag och en mig närstående kvinna tog bilen till vallokalen. Vi var ense om hur vi skulle rösta. Jag framförde fordonet. Har jag begått valfusk då jag skjutsade henne dit?

Jag tror att Mohamed blir friad.

Du svarar ju själv på din fråga.
Brottsmisstanken är om mutor har betalats ut.

Jag tror också att han blir friad.
Citera
2026-09-23, 20:43
Medlem
BombaySaphires avatar
En liten grupp män riktade in sig på kvinnor, unga män och missbrukare och hemlösa med somalisk bakgrund under det misstänkta valfusket i Borlänge, enligt DN:s källor.

De ska ha sökt upp personerna i bostadsområdena Tjärna ängar, Jakobsgårdarna och Bullermyren, gett dem förkryssade valsedlar och tagit dem till vallokalerna.

– Ibland har de gett en hundralapp eller två till den som röstat, och bjudit på något att äta, säger en källa till DN.

Enligt uppgifter till DN fick polisen ett detaljerat tips redan i augusti om att personer från Borlänges utanförskapsomrpden skulle få betalt för att kryssa vänsterpartisten Mohamed Abdukardir Ali.

https://omni.se/a/RjMEkJ
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in