2026-09-23, 12:34
Medlem
Imnshos avatar
För VPK är det "damn if you do and damn if you don't".

Om utslaget är att det valfuskats är det givetvis katastrof för partiet VPK, region Dalarna och Borlänge kommun. Det blir omval och huvuden kommer att rulla i VPK. Allt regeringsinflytande kan man glömma.

Om utslaget är att valfusk inte kan bevisas/förekommit så är det lika problematiskt för VPK. Man kan ju inte försöka köpa ut honom, ens om han är sugen på det själv. Det skulle ju innebära att somaliska röster anses som mindre värdefulla än etniska svenskars, och att den de facto valde kandidaten inte anses som rumsren för riksdagen trots att inget brott begåtts.

VPK skulle i det sistnämnda fallet bekräfta att allas lika värde inte gäller.
Citera
2026-09-23, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torsus
Handläggaren var en klanmedlem
Stämmer det är det ett fruktansvärt missbruk av myndighet. Då är det sparken och indraget medborgarskap. Än är vi ingen bananrepublik.
Citera
2026-09-23, 13:02
Medlem
[quote=BombaySaphire|95999407]
Visst blir man lite nyfiken på alla resor han har gjort till Somalia i syfte att sammanträda med den somaliska regeringen. Vems ärenden springer han?
[/QUOTEdetta.

Förmodligen är det myndigheterna i Somalia som betalar hans resor.
Skyddsbehovet verkar vara minimalt om man ska döma efter hans samarbete med den somaliska regeringen.
Citera
2026-09-23, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adyring
Den är frivillig(ja, vänsterpartiet utesluter väl om man inte betalar, men fortfarande en överföring du gör. Skuldsaneringen dras väl direkt på lönen.) så den kommer efter att skuldsaneringen har tagit sina pengar.

Skuldsaneringen innebär att man ska betala själv varje månad. Det som Kronis kan dra direkt från lönen är vid löneutmätning.
Citera
2026-09-23, 13:08
Medlem
BombaySaphires avatar
Conny Hansson (V) från Rättvik satt i den valberedning som föreslog Ali till riksdagen – men kan inte minnas vem som intervjuade honom.

– Det kan ha varit jag men jag är osäker, säger han.

https://www.dalademokraten.se/oklart-vem-som-intervjuade-ali-kan-ha-varit-jag/
Citera
2026-09-23, 13:14
Medlem
BombaySaphires avatar
– Han kommer inte att lämna sin riksdagsplats, säger partisekreteraren Maria Forsberg.

https://www.tv4.se/artikel/4G8dtaqw3iNLzqmrcqSCii/v-toppen-om-misstankarna-fick-information-fran-media
Citera
2026-09-23, 13:17
Medlem
SvettigArabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Conny Hansson (V) från Rättvik satt i den valberedning som föreslog Ali till riksdagen – men kan inte minnas vem som intervjuade honom.

– Det kan ha varit jag men jag är osäker, säger han.

Conny kände sig nog jävligt redig när han fick in somaliern som varit svensk medborgare i nån månad på plats 9. Conny är förmodligen också helt dum i huvudet.
Citera
2026-09-23, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NorrlandsKocken
Skuldsaneringen innebär att man ska betala själv varje månad. Det som Kronis kan dra direkt från lönen är vid löneutmätning.

Är det inte löneutmätning vid skuldsanering? Då hade jag missförstått det.

Oavsett, betalar han del till vänsterpartiet istället för skuldsaneringen så bör det räknas som att han behåller mer än för existensminimum.
Citera
2026-09-23, 13:28
Medlem
Q-Trons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
För VPK är det "damn if you do and damn if you don't".

Om utslaget är att det valfuskats är det givetvis katastrof för partiet VPK, region Dalarna och Borlänge kommun. Det blir omval och huvuden kommer att rulla i VPK. Allt regeringsinflytande kan man glömma.

Om utslaget är att valfusk inte kan bevisas/förekommit så är det lika problematiskt för VPK. Man kan ju inte försöka köpa ut honom, ens om han är sugen på det själv. Det skulle ju innebära att somaliska röster anses som mindre värdefulla än etniska svenskars, och att den de facto valde kandidaten inte anses som rumsren för riksdagen trots att inget brott begåtts.

VPK skulle i det sistnämnda fallet bekräfta att allas lika värde inte gäller.

Jo, så är det ju. Men allt det andra som framkommit om honom gör att han ändå blir likt en fågelskit på VPK:s framruta. Det ser inte bra ut att ha en person med hans förflutna och hans kopplingar sittandes i Sveriges högsta beslutande församling, trots att det är skitpartiet VPK vi talar om, som överhuvudtaget inte verkar ha nästan någon standard för vilka man plockar in. Och Mohameds förflutna kommer alltid att kunna användas av VPK:s politiska motståndare som en anledning att hålla kommunisterna på armlängds avstånd från all form av inflytande.

Sen är ju "allas lika värde" bara en nonsensslogan som till och med ariska vänsterpartister kommer att lägga åt sidan när de inser vad som kan hända med deras egna inflytande i partiet. Det finns en etnocentriker i oss alla, men det krävs lite mer press för att det ska blotta sig hos vänstersinnade. Skillnaden mellan en yttervänstersinnad och en ytterhögersinnad är att den högersinnade har självinsikt nog att förstå och erkänna sin egen etnocentrism.
Citera
2026-09-23, 13:43
Medlem
chainmails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av israelisinnocent
https://en.wikipedia.org/wiki/Mohamed_Ali_(politician,_born_1996)
Han har varit i Sverige sedan 2012 och talar knappt svenska... Och nu ska han sitta i riksdagen därför att något ljushuvud beslutat ge honom medborgarskap trots att han inte var kvalificerad (skuldsatt) och för att vänsterpartiet inte har någon kontroll alls och dessutom verkar sakna respekt för den lagstiftande församlingen. Vänsterpartiet är en enda stor säkerhetsrisk.
Citera
2026-09-23, 13:48
Medlem
knasen79s avatar
Det lär väl inte dröja länge innan det börjar krypa fram uppgifter om eventuella kopplingar till Sverigedemokraterna och järnrörsmannen från Dalarna. Jag skulle inte bli särskilt förvånad om den historien får ytterligare några lager när folk börjar gräva i vilka som faktiskt ligger bakom den här skammen.
Citera
2026-09-23, 13:50
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chainmail
Han har varit i Sverige sedan 2012 och talar knappt svenska... Och nu ska han sitta i riksdagen därför att något ljushuvud beslutat ge honom medborgarskap trots att han inte var kvalificerad (skuldsatt) och för att vänsterpartiet inte har någon kontroll alls och dessutom verkar sakna respekt för den lagstiftande församlingen. Vänsterpartiet är en enda stor säkerhetsrisk.

Conny Hansson i Rättvik är i viss mån medskyldig också:

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in