2026-09-21, 17:19
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
- Det man sedan länge utvunnit i havet har kostat många liv och lem.

- En annan export har varit av det mer lättantändliga slaget och man får säga att den andra är åtminstone brandfarlig.

- Flaskans utformning spelar roll.

Den andra där doftar helium, och isf... ...Doha..?
Citera
2026-09-21, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Den andra där doftar helium, och isf... ...Doha..?

Jaaa! Grattis! Doha i Qatar.
Du skulle se vilka pärlor de har (och återvinner ur haven ännu). Fast fel av mig att skriva en huvudnäring är fiske -- men det var pärlfiske jag var ute efter. Det har väl fått stå efter för export av naturgas och petroleum numera (?).

Men sport giĺlar de ju i Doha; alltfrån hästar och snabba bilar till fotboll förutom inhemsk sport.

I pris får du en veckas lyxig fisketur med privat yacht i Persiska viken. Trump-fritt.
Senast redigerad av Detdundrar 2026-09-21 kl. 18:12.
Citera
2026-09-21, 18:20
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Jaaa! Grattis! Doha i Qatar.
Du skulle se vilka pärlor de har (och återvinner ur haven ännu). Fast fel av mig att skriva en huvudnäring är fiske -- men det var pärlfiske jag var ute efter. Det har väl fått stå efter för export av naturgas och petroleum numera (?).

Men sport giĺlar de ju i Doha; alltfrån hästar och snabba bilar till fotboll förutom inhemsk sport.

I pris får du en veckas lyxig fisketur med privat yacht i Persiska viken. Trump-fritt.

Tackar! Låter inte helt fel - även om Trumpen gärna får (i realiteten) kapitulera först....

Vart åker vi nu?

1) Vi startar i huvudstad där det verkar vara fritt fram (liksom Bernard har jag inte varit här... kan väl fan inte jag veta!) passerar en vik samt åker ut på...

2) ...en udde. Vi ska mot en stilig stad vid vattnet.

2b) ....dock fått sitt namn efter en... ...byråkrat.

3) Viktig hamnstad.
Citera
2026-09-21, 18:21
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Kommer vara offline till typ 21 - lägger inte ut en ny lead -> tagbar på de som ges!
Citera
2026-09-21, 22:26
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Pausunderhållning;

https://www.youtube.com/shorts/9GACcWVQIEQ Lite om pärlfiske i Qatar. UAE;s odlingar kände jag till, men detta var nytt för mig.

Har faktiskt agerat "ofrivillig" pärlfiskare i Sverige! (när jag berättar detta tror folk man valsar, men sant!). Fick bottennapp i Ätran (heter den väl? Rinner genom Falkenberg, NiS -ka -Äta..., aldrig lärt mig) och upp på draget följer en mussla, flodpärlmussla uppenbarligen. Nyfiken på dess ev pärlemo öppnade jag... ...och där låg en liten men fantastisk pärla! Tog vägen? Gav jag bort... "We kinda drifted apart..." Jag och pärlan alltså.
Citera
2026-09-21, 23:23
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
4) Nationen i vilken vi finner vår stad har en västligaste punkt som INTE är döpt (men hade kunnat vara det) efter en argentinsk fotbollsspelare som firade triumfer i Lazio men ffa i Valencia, drygt 20 år sedan.
Citera
2026-09-22, 15:27
Medlem
Pansarhyenas avatar
Citat:
4) Nationen i vilken vi finner vår stad har en västligaste punkt som INTE är döpt (men hade kunnat vara det) efter en argentinsk fotbollsspelare som firade triumfer i Lazio men ffa i Valencia, drygt 20 år sedan.

Som Lazio-supporter känner jag nu lite extra press här...

Men jag tror jag vet vad du söker, även om jag tog det mer på ledtråd 1 än ledtråd 4: Port-Gentil i Gabon?
Citera
2026-09-22, 15:51
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarhyena
Som Lazio-supporter känner jag nu lite extra press här...

Men jag tror jag vet vad du söker, även om jag tog det mer på ledtråd 1 än ledtråd 4: Port-Gentil i Gabon?

Aaah, Bravissimo! Näe, Claudio Lopez (Cap Lopez) gjorde ingen jättesuccé i Lazio. Vi startade resan i huvudstaden Libreville ("fritt fram") och avslutade i "stiliga" hamnstaden Port-Gentil efter "kolonialadministratören" Émile Gentil. Bra kirrat på, i en del stycken, långsökta leads.

Valfri tallrik ur en haut-african cuisine, samt naturligtvis, frågan.
Citera
2026-09-22, 17:05
Medlem
Pansarhyenas avatar
Citat:
Aaah, Bravissimo! Näe, Claudio Lopez (Cap Lopez) gjorde ingen jättesuccé i Lazio. Vi startade resan i huvudstaden Libreville ("fritt fram") och avslutade i "stiliga" hamnstaden Port-Gentil efter "kolonialadministratören" Émile Gentil. Bra kirrat på, i en del stycken, långsökta leads.

Valfri tallrik ur en haut-african cuisine, samt naturligtvis, frågan.

Tackar Gogge!

Och nu hade jag först tänkt fråga efter tyska Hötesleben, men kom inte på någon bra ledtråd utöver att staden har en fin kyrka väl värd ett besök...

Så vi kör en annan stad istället:

1. Grundades av ett religiöst samfund vilket länge ägde all mark i staden och i över ett århundrade hade den regeln att endast medlemmar av samfundet fick slå sig ner där.

2. Storföretag med ursprung i och namn efter staden var en gång i tiden en betydande aktör inom varvsindustrin. Vilket på sätt och vis var naturligt, men samtidigt är det ju ingen kuststad...

3. Är idag bland annat känd för sin årliga musikfest.
Citera
2026-09-22, 22:49
Medlem
Citat:
Tackar Gogge!

Och nu hade jag först tänkt fråga efter tyska Hötesleben, men kom inte på någon bra ledtråd utöver att staden har en fin kyrka väl värd ett besök...

Så vi kör en annan stad istället:

1. Grundades av ett religiöst samfund vilket länge ägde all mark i staden och i över ett århundrade hade den regeln att endast medlemmar av samfundet fick slå sig ner där.

2. Storföretag med ursprung i och namn efter staden var en gång i tiden en betydande aktör inom varvsindustrin. Vilket på sätt och vis var naturligt, men samtidigt är det ju ingen kuststad...

3. Är idag bland annat känd för sin årliga musikfest.

Gissar på Bethlehem, Pennsylvania?
Herrnhutarna, Moravian Church.
Bethlehem Steel Corporations dotterbolag Bethlehem Shipbuilding Corp.
var framstående båtmakare under 1900-talet.
I Bethlehem finns årlig musikfest.
Senast redigerad av Detdundrar 2026-09-22 kl. 22:52.
Citera
2026-09-23, 03:01
Medlem
Pansarhyenas avatar
Citat:
Gissar på Bethlehem, Pennsylvania?
Herrnhutarna, Moravian Church.
Bethlehem Steel Corporations dotterbolag Bethlehem Shipbuilding Corp.
var framstående båtmakare under 1900-talet.
I Bethlehem finns årlig musikfest.

Det svaret dundrade in snabbt... (Herregud vad rolig jag är idag!)

Så grattis till tio ton prima stål lämpligt för valfritt större byggprojekt och rätten att ställa nästa fråga!

Någon förklaring till ledtrådarna behövs väl inte, utöver att musikfesten heter just Musikfest (med "k") och tydligen ska vara den största gratis musikfestivalen i USA.
Citera
2026-09-23, 10:48
Medlem
Citat:
Det svaret dundrade in snabbt... (Herregud vad rolig jag är idag!)

Så grattis till tio ton prima stål lämpligt för valfritt större byggprojekt och rätten att ställa nästa fråga!

Någon förklaring till ledtrådarna behövs väl inte, utöver att musikfesten heter just Musikfest (med "k") och tydligen ska vara den största gratis musikfestivalen i USA.

Tack så mycket. Känner till Bethlehem ganska väl då jag har varit där i krokarna en hel del.

Ny fråga kommer senare idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in