Citat:
"mån om?"
Du kan kalla mig för defaitist i en specifik mening. Jag tror att det är omöjligt att pusha ryssarna tillbaka till 1991 års gräns utan oacceptabel risk för kärnvapenkrig. Det som kanske, möjligen, kan gå är att drönarbomba dem till förhandlingsbordet. Men det ser ut som Ukraina bryter ihop innan rysk ekonomi gör det, så det chicken race är heller inte speciellt attraktivt.
Förhoppningsvis når vi till en fred där så få ukrainier som möjligt lever under aggressorn, dvs Kherson och Odessa klarar sig.
Det finns massvis med krig där det inte blev helt värdelöst för det "erövrade folket", och problemet är också stort åt andra hållet. Den auktoritära militären i Ukraina är nog skräckinjagande om de skulle erövra Krim och Donetsk stad.
Du kan kalla mig för defaitist i en specifik mening. Jag tror att det är omöjligt att pusha ryssarna tillbaka till 1991 års gräns utan oacceptabel risk för kärnvapenkrig. Det som kanske, möjligen, kan gå är att drönarbomba dem till förhandlingsbordet. Men det ser ut som Ukraina bryter ihop innan rysk ekonomi gör det, så det chicken race är heller inte speciellt attraktivt.
Förhoppningsvis når vi till en fred där så få ukrainier som möjligt lever under aggressorn, dvs Kherson och Odessa klarar sig.
Det finns massvis med krig där det inte blev helt värdelöst för det "erövrade folket", och problemet är också stort åt andra hållet. Den auktoritära militären i Ukraina är nog skräckinjagande om de skulle erövra Krim och Donetsk stad.
Ja, att bry sig. Vilket var väl det du skrev om att du empatiserade ukrainarna mer än ryssarna?
Ryssland kommer aldrig kunna använda kärnvapen mot Ukraina utan vedergällning från andra stater, det är ju bara löjligt att tro att världen kommer att se på när en stat väljer att använda kärnvapen. Det är den röda linjen som aldrig kommer korsas. Ukraina står ju inte själva i den här konflikten, så frågan måste då rimligen bli om Rysslands ekonomi bryter samman innan EU's gör det? Det är svårt att svara på, däremot är det inte svårt att lista ut att prestige kan leda till fördärv. Det vore inte första gången i världshistorien som en maktgalen ledare tar felaktiga beslut baserat på sin tro på överlägsenhet. Ryssland tjänar inte direkt pengar på att bedriva kriget i Ukraina, snarare tvärtom. Ju mer tiden går, ju svårare får jag att se att Ukraina skulle upphöra med sina operationer tills gränserna är återställda.