Helt sjukt att detta ens går att genomföra och att det godkänns av cheferna... Så går det när Läkarföreningen själva vurmar för att håller nere antalet nyutexaminerade läkare/år. Då blir underskottet stort och cheferna gör allt för att i alla fall fylla sina kvoter på just sina sjukhus - strunt samma om det fuskas "lite" och att patienterna och skattebetalarna i slutändan blir de lidande... Här måste det statueras exempel och alla inblandade avskedas - jag vet att detta är en utopi då det gäller både chefer och läkare, men detta borde vara legio i slika fall. Även fängelse för bedrägeri...
Inte för att på något sätt försvara Ingunn men hennes CV säger egentligen inte så mycket om arbetstid eller prestation. Det framgår inte riktigt vad hon gör för Region Värmland mer än att vara överläkare. Hon kan jobba praktiskt i vården, men det kan också i någon mening vara en närmast administrativ tjänst som avdelningschef eller forskningsrelaterat. Som kanske inte ens kräver kontorsnärvaro i större mening.
Hennes deltidstjänster i Oslo kan vara hur lite deltid som helst. De kan vara nästan obefintlig arbetstid. Därmed också kanske närmast obefintlig lön. Det är inte så att hon drar ut tre heltidslöner, eller det tror jag inte i vart fall.
Det kan se konstigare ut än det faktiskt är. Även om det onekligen ser udda ut och jag antar att det finns mer information om lönefusket i sig.
Detta är lite som den gamla klassikern när man kunde ha närmast obegränsat med övertid lagrad, sedan tog man ut den som semester och åkte och jobbade på annan ort.
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
Överläkare i Region Värmland
Heltid
jan. 2021–nu · 5 år 9 månader
Overlege/ medisinsk rådgiver
Oslo universitetssykehus · Deltid
apr. 2025–nu · 1 år 6 månader
Oslo, Norge
Overlege/ medisinsk rådgiver ved Prehospital klinikk, Akuttmedisinskkommunikasjonssentral (AMK)
Spesialistlege Oslo Legevakt
Helseetaten, Oslo kommune · Deltid
feb. 2025–nu · 1 år 8 månader
EDIT: Att det var flera löner förut fick jag för mig.
Citat:
börjar sin arbetsdag på akutmottagningen i Örebro.
Men samtidigt börjar hon även ett annat arbetspass, som överläkare i Karlstad.
Det går inte att läsa så mycket mer utan en prenumeration. Riktigt så intresserad är jag inte. Men man får nog anta att detta blir lite svårt att förklara. Det är svårt att vara i Örebro och i Karlstad samtidigt. Med tanke på att det är 10 mil mellan städerna. Telemedicin i all ära. Kanske jobbar hon på det ena och har jour på det andra. Men det funkar som sagt inte rent praktiskt.
Senast redigerad av 101000111 2026-09-22 kl. 14:53.
Jag jobbar på USÖ. Jag kan inte detaljerna i ärendet men känner flera av de involverade och dessa är inga fuskare. Jag är ganska säker på att de lägger ner långt mer tid på jobbet än vad de får betalt för.
Det är snarare så att HR fick lite feeling, började leka detektivbyrå och fantiserade ihop det här dravlet. Således lade polisen ned åtalet ned samma dag som det lämnades in.
Det är snarare så att det är väldigt vanligt att läkare inte arbetar där de är schemalagda för dagen. Man kan vara schemalagd på akuten men har istället admintid, undervisning, forskning, utbildning etc. Ofta gör man sådana byten på dagen, för att man ser att det går (mtp belastning) eller i samråd med sin chef. Att man skulle kontakta något HR-mongo vare gång för att ändra i de eländiga systemen vi har är helt orimligt. Skulle man mot förmodan få tag på någon av de lata HR-djävlarna så visar det sig att det inte går att ända ('computer says no'). Det spelar ju heller ingen roll, lönen är samma.
Självklart kan ett sådant system, som ju bygger på förtroende, missbrukas, vilket några enstaka verkar ha gjort. Samtidigt kan jag garantera er att de har jobbat oavlönat minst lika mycket i andra änden (övertid som inte får registreras, undervisning som förbereds på fritiden, oavlönad forskning, oavlönad beredskap i ett sketet jour-rum etc)
Så nä, detta är inte storyn. Detta är bara piss. Storyn är snarare en dysfunktionell och konfliktfylld klinik samt meningslösa HR-byråkrater som hittar på egna arbetsuppgifter istället för att lösa de problem som finns i verkligheten.
Det HR och den aktuella verksamhetschefen gör är oerhört fult och kommer att vara nådastöten för kliniken.
Senast redigerad av TalebsBlackSwan 2026-09-22 kl. 17:47.
Det var väl i Lund som knark-kirurgen arbetade? Det är i vart fall vad jag minns från rapporteringen av fallet.
Han jobbade i Lund. Var Falun innan dess. Total psykopat, alltså på riktigt psykopat. Dysfunktionell och en eländig kirurg. Verksamhetschefen i Falun gav honom en glimrade referens för att bli av med honom och Lund gick rakt i fällan.
Jag har liknande arbetsuppgifter i annan region, dvs kliniktjänst som också innefattar admintid, undervisning, forskning, utbildning, konferenser mm mm, och jobbar en jäkla massa obetald tid men som på ett sätt är inbakat i en rätt bra lön som jag gissar läkaren också har. MEN man plockar inte ut TVÅ löner av skattemedel för detta. Heltid. Från två sjukhus. Det känns inte rätt någonstans och inte bara "HR dravel", det är ju detta som är upptäckten. Inte plats registrering i systemen.
Citat:
Ursprungligen postat av TalebsBlackSwan
Jag jobbar på USÖ. Jag kan inte detaljerna i ärendet men känner flera av de involverade och dessa är inga fuskare. Jag är ganska säker på att de lägger ner långt mer tid på jobbet än vad de får betalt för.
Det är snarare så att HR fick lite feeling, började leka detektivbyrå och fantiserade ihop det här dravlet. Således lade polisen ned åtalet ned samma dag som det lämnades in.
Det är snarare så att det är väldigt vanligt att läkare inte arbetar där de är schemalagda för dagen. Man kan vara schemalagd på akuten men har istället admintid, undervisning, forskning, utbildning etc. Ofta gör man sådana byten på dagen, för att man ser att det går (mtp belastning) eller i samråd med sin chef. Att man skulle kontakta något HR-mongo vare gång för att ändra i de eländiga systemen vi har är helt orimligt. Skulle man mot förmodan få tag på någon av de lata HR-djävlarna så visar det sig att det inte går att ända ('computer says no'). Det spelar ju heller ingen roll, lönen är samma.
Självklart kan ett sådant system, som ju bygger på förtroende, missbrukas, vilket några enstaka verkar ha gjort. Samtidigt kan jag garantera er att de har jobbat oavlönat minst lika mycket i andra änden (övertid som inte får registreras, undervisning som förbereds på fritiden, oavlönad forskning, oavlönad beredskap i ett sketet jour-rum etc)
Så nä, detta är inte storyn. Detta är bara piss. Storyn är snarare en dysfunktionell och konfliktfylld klinik samt meningslösa HR-byråkrater som hittar på egna arbetsuppgifter istället för att lösa de problem som finns i verkligheten.
Det HR och den aktuella verksamhetschefen gör är oerhört fult och kommer att vara nådastöten för kliniken.
Senast redigerad av acebace 2026-09-22 kl. 18:34.
Jag har liknande arbetsuppgifter i annan region, dvs kliniktjänst som också innefattar admintid, undervisning, forskning, utbildning, konferenser mm mm, och jobbar en jäkla massa obetald tid men som på ett sätt är inbakat i en rätt bra lön som jag gissar läkaren också har. MEN man plockar inte ut TVÅ löner av skattemedel för detta. Heltid. Från två sjukhus. Det känns inte rätt någonstans och inte bara "HR dravel", det är ju detta som är upptäckten. Inte plats registrering i systemen.
Som sagt, systemet kan missbrukas och enstaka gör det. Min, dåligt formulerade poäng, är att hela läkargruppen i Örebro nu blir uthängd med dramatiska uppgifter om ’skuggscheman’ som alla missbrukar när det i själva verket är ett helt vanligt arbetssätt.
Som sagt, systemet kan missbrukas och enstaka gör det. Min, dåligt formulerade poäng, är att hela läkargruppen i Örebro nu blir uthängd med dramatiska uppgifter om ’skuggscheman’ som alla missbrukar när det i själva verket är ett helt vanligt arbetssätt.
Ok förstår, så ska det ju inte vara såklart. Men samtidigt viktigt att det uppdagas de som gör fel, det är ju där konsekvenserna ska hamna, och skulden eller vad man ska säga. Jag förstår det vanliga arbetssättet, men, jag kan inte förstå två heltidsanställningar samma dagar, med två löner från två sjukhus 10 mil ifrån varandra. Det måste uppmärksammas och i mitt tycke återbetalas.
Det är en väldigt bra granskning om det utbredda fusket ni har ägnat er åt på USÖ, nu har NA lagt ut en ny artikel om att läkaren Peter Glans inte hade ett enda patientbesök under sina tre år på USÖ, istället har han varit ute och joggat i andra delar av landet än Örebro...
Och det är ju inte första gången, är väl mindre än ett år sen NA avslöjade att flera läkare som avlönas av USÖ var i Grekland och jobbade på sina privata kliniker där istället för att vara på USÖ, sen har vi ju läkaren som hade en egen skönhetsklinik där hon gjorde läppfillers men tog betalt för att vara på USÖ och operera samtidigt vilket hon uppenbarligen inte var. Ni har byggt in ett system där ni fifflar och skor er på bekostnad av de skattebetalande invånarna i Örebro län. Antar att du är en av dem eftersom du försvarar dina kriminella f d kollegor. "Några enstaka" skriver du, NA har granskat 13 läkare ALLA DOM HAR FIFFLAT!
Det är en väldigt bra granskning om det utbredda fusket ni har ägnat er åt på USÖ, nu har NA lagt ut en ny artikel om att läkaren Peter Glans inte hade ett enda patientbesök under sina tre år på USÖ, istället har han varit ute och joggat i andra delar av landet än Örebro...
Och det är ju inte första gången, är väl mindre än ett år sen NA avslöjade att flera läkare som avlönas av USÖ var i Grekland och jobbade på sina privata kliniker där istället för att vara på USÖ, sen har vi ju läkaren som hade en egen skönhetsklinik där hon gjorde läppfillers men tog betalt för att vara på USÖ och operera samtidigt vilket hon uppenbarligen inte var. Ni har byggt in ett system där ni fifflar och skor er på bekostnad av de skattebetalande invånarna i Örebro län. Antar att du är en av dem eftersom du försvarar dina kriminella f d kollegor. "Några enstaka" skriver du, NA har granskat 13 läkare ALLA DOM HAR FIFFLAT!
Oj. Du var mig en ilsken liten rackare. Du har också fel. Vilka belägg har du för att det finns ett sådant system?
Det arbetar väldigt många läkare på USÖ. Ca 500 roterar genom akuten varje år. I det här fallet rör det sig om enstaka individer på chefsnivå. Det kommer att visa sig att detta inte handlar om skuggscheman eller att något är satt system av 'läkare'. Det handlar om vad chefer i regionen tillåter sig.
Du kan också fundera på varför 'visselblåsaren' S.L. väntade med att gå ut med detta till efter att hon gått i pension.
De som jobbade i Grekland eller skönhetsklinik, gjorde dem det samtidigt som de skulle ha varit på USÖ för att jobba eller var det så att man gjorde det på sin fritid? I så fall så handlar det ju i värsta fall om sk 'otillåten bisyssla' och inte dubbla löner. Det är ju något helt annat.
Senast redigerad av TalebsBlackSwan 2026-09-22 kl. 20:58.