2026-09-22, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeddis
Begriper du inte enklare engelska? Föga förvånande med tanke på vad du skriver och hur du för dig. Återkom när du åtminstone har samma engelska läsförståelse som en högstadieelev.

Jag ställde frågan till dig, om du kan visa oss att en översättning till svenska verkligen skulle VISA att det var belagt att Apple avsiktligt skulle gjort en bakdörr för att nån annan begärt det.

Klarade du inte det……?

Hur tolkar du själv den avslutande meningen i det du citerade?

Så här blir en översättning till svenska

Citat:
potentiellt på uppdrag av statliga aktörer såsom NSA.

Kan du nu vänligen förklara för oss vad ordet ”potentiellt” betyder…?

För övrigt är engelska, vad jag använt i arbetet under de senaste 28 åren och då jag jobbar med bl a just avancerade säkerhetssystem inom processindustri så skulle vi nog märkt på nyheterna om min engelska inte varit duglig
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2026-09-22 kl. 08:36.
Citera
2026-09-22, 08:35
Medlem
Svavelbryggas avatar
Om man ska ha mobil är det nog bara att acceptera att USA/Israel eller Kina lyssnar.
Citera
2026-09-22, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Jag ställde frågan till dig, om du kan visa oss att en översättning till svenska verkligen skulle VISA att det var belagt att Apple avsiktligt skulle gjort en bakdörr för att nån annan begärt det.

Klarade du inte det……?

Om du inte klarar av att förstå enkel engelska så fattar jag inte varför du ger dig in i en diskussion om ett sådant tekniskt ämne.

Citat:
Zdziarski responded in kind saying “it looks like Apple might have inadvertently admitted that, in the classic sense of the word, they do indeed have back doors in iOS, however claim that the purpose is for ‘diagnostics’ and ‘enterprise’.”

“The problem with this is that these services dish out data (and bypass backup encryption) regardless of whether or not “Send Diagnostic Data to Apple” is turned on or off, and whether or not the device is managed by an enterprise policy of any kind… As a result, every single device has these features enabled and there’s no way to turn them off, nor [contrary to Apple’s statement] are users prompted for consent to send this kind of personal data off the device.”

Varför tror du att ryska och kinesiska diplomater är förbjudna från att använda iPhone?
Citera
2026-09-22, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svavelbrygga
Om man ska ha mobil är det nog bara att acceptera att USA/Israel eller Kina lyssnar.

Det ska man inte ta som bara för givet, men att det ev kan ske är möjligt men knappast sannolikt annat ännu mycket speciella fall.

Att info samlas är inte detsamma som att det samlas och sprids hur som helst eller för onda syften. I de allra flesta fall samlas div info in för att vara en hjälp för oss själva med och i våra produkter som t ex smartphones.
Och för oss normala privatpersoners del är nog det mest allvarliga och dryga att infon används för en helvetes massa reklam etc.
Citera
2026-09-22, 08:43
Medlem
Citat:
Om du inte klarar av att förstå enkel engelska så fattar jag inte varför du ger dig in i en diskussion om ett sådant tekniskt ämne.

Varför tror du att ryska och kinesiska diplomater är förbjudna från att använda iPhone?

Är det ett bevis menar du….?

Ok, så då är förbudet att använda mobiltelefoner på flyget utan flight mode ett bevis på att det orsakar flygkrascher om de används utan flight mode….?
Citera
2026-09-22, 09:11
Medlem
Citat:
Är du mentalt handikappad? Sällan har jag haft ett samtal med någon som är såhär urbota korkad. Eller trollar du?

Ja det är märkligt hur du verkar jobba hårt för att försöka ducka för enkla frågor, varför gör du det…?

Menar du att bara för att ryska och kinesiska diplomater är förbjudna att använda iPhones så skulle det göra det belagt att Apple avsiktligt gjort bakdörrar i sina lurar för att någon krävt det…?

Förstår du vad säkerhetsåtgärder kan betyda och varför man vidtar säkerhetsåtgärder….? Tydligen inte för det om mobiler på flygen begrep du tydligen inte….

Vi kan ta ett till exempel, så får vi se hur din tankeförmåga är dimensionerad….

Om man jobbar på t ex ett stort gasraffinaderi så är det en massa säkerhetsåtgärder och förbud. T ex kan det finnas krav alla ska ha en pannlampa/ficklampa med i den personliga skyddsutrustningen, denna lampa måste ha godkänd EX-klassning.
Men får man då bara ta med sig vilken ficklampa som helst in på hotplant (själva anläggningen) bara den har sådan EX-märkning från tillverkaren...?

Om du tror ja, motivera.
Om du tror nej, motivera.

Fundera sen om det kan finnas liknande scenario ang diplomaters mobiler, eller ang mobiler på flyget.

Kan du förklara vad ”identifiera risk, kontrollera risk” betyder och hur det kan omsättas i praktiken?
Citera
2026-09-22, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Ja det är märkligt hur du verkar jobba hårt för att försöka ducka för enkla frågor, varför gör du det…?

Menar du att bara för att ryska och kinesiska diplomater är förbjudna att använda iPhones så skulle det göra det belagt att Apple avsiktligt gjort bakdörrar i sina lurar för att någon krävt det…?

Förstår du vad säkerhetsåtgärder kan betyda och varför man vidtar säkerhetsåtgärder….? Tydligen inte för det om mobiler på flygen begrep du tydligen inte….

Vi kan ta ett till exempel, så får vi se hur din tankeförmåga är dimensionerad….

Om man jobbar på t ex ett stort gasraffinaderi så är det en massa säkerhetsåtgärder och förbud. T ex kan det finnas krav alla ska ha en pannlampa/ficklampa med i den personliga skyddsutrustningen, denna lampa måste ha godkänd EX-klassning.
Men får man då bara ta med sig vilken ficklampa som helst in på hotplant (själva anläggningen) bara den har sådan EX-märkning från tillverkaren...?

Om du tror ja, motivera.
Om du tror nej, motivera.

Fundera sen om det kan finnas liknande scenario ang diplomaters mobiler, eller ang mobiler på flyget.

Kan du förklara vad ”identifiera risk, kontrollera risk” betyder och hur det kan omsättas i praktiken?

Jag har gett dig källor som styrker att de har bakdörrar. Jag har gett dig exempel och fall som visar att människor som värnar om sin elektroniska säkerhet inte använder mainstream telefoner och OS. Om du vill vara faktaresistent och snurra iväg i helt ovidkommande trams så är det din ensak. Jag förlorar ingenting på att du väljer att vara faktaresistent.
Citera
2026-09-22, 09:53
Medlem
ImStillCutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Och vad för de med chipet då?

Vad är liksom poängen här, mer riktad reklam eller?

Jag tvivlar på att de ska spränga oss.

Nä jag tror inte dem ska spränga oss. Den tiden är nog förbi när man kunde stoppa
sprängmedel i telefon.
Grejen är att programmen som knäcker telefonerna funkar sämre och sämre.
Har man då tillgång till kommunikations chipets tillverkning så är det förstås guld värt.
Citera
2026-09-22, 09:55
Medlem
ImStillCutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Mobile networks have long been able to determine your location by using information from the cellular towers your device connects to. By enabling Limit Precise Location, you restrict some of that data from being sent to the carrier. That means instead of being able to locate you and your device as closely as to a street address, carriers will instead only be able to identify the neighborhood you’re in.

-Det är ju bra eller? (Inte dåligt med tvärt om bra!)

Android har haft den funktionen länge, typ kan det vara 5 år eller mer..

Ja det är ju bra om man inte kan triangulera. Mindre bra om man ska köra bil efter karta.
Citera
2026-09-22, 10:19
Avslutad
Finns det alternativ om man inte vill ha en judisk telefon?
Citera
2026-09-22, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Twitterturken
Finns det alternativ om man inte vill ha en judisk telefon?

Nej. Alla mobiltelefoner och datorer innehåller judisk eller israelisk teknologi.
Citera
2026-09-22, 11:03
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImStillCute
Ja det är ju bra om man inte kan triangulera. Mindre bra om man ska köra bil efter karta.

Man ställer om on/off vid behov, lite som DOLBY B på en gammal bilradio, om någon minns DOLBY B nu 2026.. (Den analogin är den bästa jag kan komma på nu, sorry millenials)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in