2026-09-21, 19:20
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Är ju ett minst sagt magstarkt krav, tycker du inte det?

Blir ju inte direkt lättare för C att svälja heller och det är ju lite kul förstås.
Det är medvetet framlagt så att det glider in, utan att framstå som en röd linje.
V positionerar C och S på ett vis som inte tillåter annat än att det är självklart att C ska ingå i regeringen.

Jag skrev detta tidigare, utifrån C's perspektiv:

"Poängen är att om C tar sin ståndpunkt till ett extra val finns det ur deras perspektiv 4 olika utgångar av detta agerande:

1. V viker sig och vi får en ren S- regering. C har här rejäla tumskruvar på S som vågmästare.

Blir det istället då extra val pga att V står på sig, så:

2. Tidö vinner. C sitter i opposition och ägnar 4 år åt att prata om hur V förstörde allting och behöver fortsätta agera dörrmatta om rödgröna ska kunna regera. C kommer att ha S med sig i detta.

3. Det parlamentariska läget blir ungefär som nu, men denna gång lägger sig V. Det blir en C/S/Mp- regering med en budget som går igenom i riksdagen och där C får igenom mycket av sin politik. De har här mycket effektivt tagit punggrepp på både V och S.

4. Rödgröna vinner ett extra val, men V fortsätter envisas (inte troligt). Ytterligare ett extra val kommer vara otänkbart, och Tidö har därför inför extra valet signalerat att om det parlamentariska läget kräver det så behöver de överväga nya konstellationer. Detta lär vara Cs våta drömläge"

Det gäller för V att tydliggöra att C "självklart" ska sitta med, och det utan att V har det som krav. Vem avstår självmant från att sitta i den regering man stödjer?
Citera
2026-09-21, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yatsy
Vet man vad Centerpartiets väljare föredrar?

C gick till val på maktskifte, Magdalena Andersson som statsminister, och en regering utan vänsterpartistiska statsråd.

Man kan argumentera för att de som röstade på C därmed också kan förmodas att föredra just detta.
Citera
2026-09-21, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Hur tänker du att en Tidö-budget skall kunna klubbas igenom ifall C stödjer den rödgröna sörjan?

Det kommer förmodligen bli extra val hoppas jag... Och kanske omval i kretsen i Dalarna.
Problemet just nu verkar vara att vi har massa negrer i landet från bajsländer.
Kan vi få bort dessa människor med brottsbenägen hudfärg så kan vi nog hålla vettiga val!!!
Det är konstigt att muslimer och negrer inte nöjer sig med att bara förstöra sina egna länder....
Citera
2026-09-21, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Det är medvetet framlagt så att det glider in, utan att framstå som en röd linje.
V positionerar C och S på ett vis som inte tillåter annat än att det är självklart att C ska ingå i regeringen.

Jag skrev detta tidigare, utifrån C's perspektiv:

"Poängen är att om C tar sin ståndpunkt till ett extra val finns det ur deras perspektiv 4 olika utgångar av detta agerande:

1. V viker sig och vi får en ren S- regering. C har här rejäla tumskruvar på S som vågmästare.

Blir det istället då extra val pga att V står på sig, så:

2. Tidö vinner. C sitter i opposition och ägnar 4 år åt att prata om hur V förstörde allting och behöver fortsätta agera dörrmatta om rödgröna ska kunna regera. C kommer att ha S med sig i detta.

3. Det parlamentariska läget blir ungefär som nu, men denna gång lägger sig V. Det blir en C/S/Mp- regering med en budget som går igenom i riksdagen och där C får igenom mycket av sin politik. De har här mycket effektivt tagit punggrepp på både V och S.

4. Rödgröna vinner ett extra val, men V fortsätter envisas (inte troligt). Ytterligare ett extra val kommer vara otänkbart, och Tidö har därför inför extra valet signalerat att om det parlamentariska läget kräver det så behöver de överväga nya konstellationer. Detta lär vara Cs våta drömläge"

Det gäller för V att tydliggöra att C "självklart" ska sitta med, och det utan att V har det som krav. Vem avstår självmant från att sitta i den regering man stödjer?

Jag frågade bara om du inte tycker att det är ett magstarkt krav? Krav på ministerposter är ju en sak men att andra inte ens ska få avgöra om man ens vill sitta i en viss regering något helt annat.

C behöver inte stödja en regering för att släppa fram den, borde inte vara V’s val.
Du svävar lite här.
Citera
2026-09-21, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Traumprinzz
C gick till val på maktskifte, Magdalena Andersson som statsminister, och en regering utan vänsterpartistiska statsråd.

Man kan argumentera för att de som röstade på C därmed också kan förmodas att föredra just detta.

Man gick även till val på en himla massa högerpolitik. Vissa verkar ha glömt det.
Citera
2026-09-21, 19:31
Medlem
Yatsys avatar
Som jag förstår så röstar man uteslutande på partiet C, därför att man till och med hatar Sverigedemokraterna. Dom flesta väljare känner sig lite finare och är samlade i en gemenskap då.

Egentligen verkar dom inte vara så intresserad av politik och samhället.

Tror partiledaren måste stämma av med sina väljare. Vänsterpartiet har väl deras väljare aldrig sagt att dom hatar som Sverigedemokraterna?
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Jag frågade bara om du inte tycker att det är ett magstarkt krav? Krav på ministerposter är ju en sak men att andra inte ens ska få avgöra om man ens vill sitta i en viss regering något helt annat.

C behöver inte stödja en regering för att släppa fram den, borde inte vara V’s val.
Du svävar lite här.
V kommer inte att ha som krav att få med C i regeringen. Det är istället en medvetenhet formulering, som jag beskrev.
Citera
Medlem
Citat:
Man gick även val på en himla massa högerpolitik. Vissa verkar ha glömt det.

De väljare som ville ha fyra år till av obestridd högerpolitik röstade förmodligen på de partier som har en statsministerkandidat från högern, dvs på Tidölaget, och inte på ett "mittenalternativ" som föredrar maktskifte och en sosse vid rodret framför en runda till med UK.

Det jag tror man behöver landa i är att det i Sverige, och många andra västländer, nu tycks vara tre block som slåss om väljarna. Dels en rödgrön vänster. Dels en nyliberal "mitt". Och dels en nykonservativ batonghöger. Denna trekamp tycks ofta leda till att en självklar och tydlig majoritet har svårt att uppstå, eftersom dessa tre block är så i grunden väsensskilda.
Senast redigerad av Traumprinzz 2026-09-21 kl. 19:41.
Citera
2026-09-21, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
V kommer inte att ha som krav att få med C i regeringen. Det är istället en medvetenhet formulering, som jag beskrev.

Ida Gabrielsson, från samma länk:
Citat:
”C får vika ned sig för en regering med fyra partier om dom vill se Magda vald, skriver hon på X.

En medveten formulering som ska locka C till fikabordet tänker du? Men inget krav? Ok.
Citera
2026-09-21, 19:41
Medlem
Yatsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Traumprinzz

Partiledaren har ljugit. Deras väljare verkar inte ha något större intresse för politik och samhälle.
Här måste partiledare berätta hur det ligger till för sina väljare.
Citera
2026-09-21, 19:41
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ida Gabrielsson, från samma länk:

En medveten formulering som ska locka C till fikabordet tänker du? Men inget krav? Ok.
En medveten formulering som ska parera när den förväntade utmålningen av V som problemet kommer.

Jag tror inte du är dum, du gör dig bara dum.
Citera
2026-09-21, 19:42
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yatsy
Partiledaren har ljugit. Deras väljare verkar inte ha något större intresse för politik och samhälle.
Här måste partiledare berätta hur det ligger till för sina väljare.
Ljugit? Nej
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in