2026-09-21, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Visst, men det här försämrar ju situationen drastiskt om det skulle visa sig stämma.

Jaha hur då? Ett omval i lilla Tjärna Allé kommer ju inte att påverka mandatfördelningen. Om fyra år vid nästa val, det är en annan sak.
Citera
2026-09-21, 18:24
Medlem
Mindbusinesss avatar
– Jag blev chockad, säger den utpekade kandidaten till SVT
– Det är helt, helt, fel. Jag har inte gjort det. Jag vet lagen. Jag har fått förtroende i varje distrikt i Dalarna. Och det är inte något som jag kan göra, så grovt brott, mot svensk lag, säger han.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/aklagare-utreder-misstankt-valfusk-i-borlange

Riksenheten mot korruption utreder misstänkt valfusk i Dalarna.
Stämmer misstankarna kan leda till att det blir omval.
– Det är atombomben i arsenalen, säger Hans Ekström (S) i valprövningsnämnden.
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/det-hander-om-det-var-valfusk-i-borlange/
Citera
2026-09-21, 18:24
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ahlenius86
Varför la åklagaren ner fallet från början?
Antagligen för att det var för många "om", "kanske", "någon" osv.
Det måste kunna bevisas att den åtalade är skyldig utom rimligt tvivel. Här var det sannolikt många indicier och inte så många absoluta fakta.
Citera
2026-09-21, 18:25
Medlem
Det närmar sig. Vilken tur att han hade fått skuldsanering så att han kunde betala väljarna!

Citat:
Polisen utreder omständigheterna kring hur V-politikern Mohamed Abdukardir Ali kryssades in i riksdagen.

I utredningen finns bilder på när en person ger pengar och valsedlar till väljare, enligt Aftonbladets uppgifter.

Personen ska vid upprepade tillfällen ha fångats på bild vid en bankomat, enligt källor.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/16avVB/uppgifter-betalningar-utreds-vid-misstankt-valfusk
Citera
2026-09-21, 18:28
Medlem
Det kommer behövas många tolkar för att utreda detta.
Hur många negrer bor det i Dalarna?

Tjärna Ängar är en stadsdel i Borlänge,

Området kallas ibland för Lilla Mogadishu på grund av den höga andelen invandrare från Somalia, som perioden 2017–2018 utgjorde 36,8 % av områdets invånare.
Nio av tio i området är utrikesfödda.
Citera
2026-09-21, 18:32
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FiveLakes
Jaha hur då? Ett omval i lilla Tjärna Allé kommer ju inte att påverka mandatfördelningen. Om fyra år vid nästa val, det är en annan sak.
Kanske inte blir så kul eller ens möjligt att basera en majoritet på inmyglade klansomalier?
Citera
2026-09-21, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DonLatino
Må vara det dummaste jag läst i denna tråden. Hur pantad är du egentligen? Godkänd för bankid?
säger mer om din förståndshandikapp än om något annat.Kraven för att få ett BankID är hårda: du måste ha ett svenskt personnummer, en godkänd ID-handling och vara kontrollerad av en bank. Det blir som en naturlig kvalitetsstämpel på att du faktiskt är en aktiv och identifierbar del av det svenska samhället. Genom att koppla rösträtten till BankID höjer vi säkerheten, moderniserar systemet och ser till att de som röstar också är de som är fullt integrerade i landets lagar och ekonomi. Det är dags att ta valsystemet in i framtiden.
Citera
2026-09-21, 18:34
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Det får mig att misstänka att han faktiskt kan vara oförstående till hur detta gått till. Att någon som ville ha tillbaka sina pengar ligger bakom detta.
Fullt möjligt men polusutredningen lär visa hur det förhåller sig.
Citera
2026-09-21, 18:37
Medlem
Men kollar man det där bolaget så har det inga pengar alls. Varför kastar en moderat lokalpolitiker in honom i sitt bolag? Bolaget verkar ju ägas av henne (via moderbolag). Bolaget saknar pengar dessutom.

Är ju extremt märkligt att hon hjälper honom med ngn slags etablering i Sverige precis innan han fuskar för Vänsterpartiet?
Citera
2026-09-21, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mmm...Martin
Jag förstår inte problemet - en arbetslös nysvensk med skuldsanering och luddigt förflutet. Jag kan ärligt talat inte tänka mig en mer klockren representant för vänsterpartiet.
Håller med! Hellre mohamed än en klimataktivist!
Citera
2026-09-21, 18:38
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torstenejag
Kraven för att få ett BankID är hårda: du måste ha ett svenskt personnummer, en godkänd ID-handling och vara kontrollerad av en bank.
Det fetade säger allt.

Då är till och med klanröstning bättre.
Citera
2026-09-21, 18:39
Medlem
Undrar vad en somalisk röst kostade, en hundring och lite Kat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in