2026-09-19, 23:34
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BubbaZenetti
Jag har säkert missat något.
Ja.

Herregud...
Citera
2026-09-19, 23:35
Medlem
BubbaZenettis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Ja.

Herregud...
Vadå?
Citera
2026-09-20, 17:25
Medlem
develis avatar
HHS, USA:s hälso- och socialdepartement, om sin Bobby som huvudtalare på antivaxx:

"Utrikesminister Kennedys uttalanden vid CHD återspeglade hans engagemang för rigorös forskning om vaccinsäkerhet, transparens och välgrundat beslutsfattande."

Vacciner blir en fråga i mellanårsvalet 2026 mitt i mässlingsutbrottet.

I takt med att USA upplever sitt värsta mässlingutbrott på 35 år:

◾️Byron Donalds, republikansk guvernörskandidat från Florida, ljuger om att mässlingutbrottet "i vissa delar av landet är på grund av den omfattande illegala invandringen till USA från den tidigare administrationen".

◾️Annie Andrews, barnläkare kandiderar mot senator Darline Graham, republikan från South Carolina, sa att Kennedys godkännande sporrade henne att kandidera, och hon skulle driva på för att han skulle ställas inför riksrätt om hon vinner.

◾️Richard Pan, en läkare och tidigare delstatssenator som kandiderar till en plats i kongressen i Kalifornien som demokrat.
Han sa att han skulle vara väl rustad att förhöra Kennedy och andra hälsovårdstjänstemän i utfrågningar efter att han framgångsrikt antagit två lagförslag på delstatsnivå som Kennedy motsatte sig och som skärpte undantagen från reglerna för barnvaccin.

Pan kom först i kontakt med Kennedy 2015, när lagförslag lades fram för att avskaffa Kaliforniens personliga undantag från barnvacciner mitt under ett mässlingsutbrott.
Kennedy var en del av oppositionen mot lagstiftningen.

År 2019 ställdes de mot varandra igen.
Pan lade fram ett lagförslag för att täppa till kryphål i statens lagar om medicinska undantag.
Kennedy samlade motståndare, av vilka några bar skyltar med Pans ansikte.
Statssenatorn utsattes för dödshot och överfölls på gatan.
En kvinnlig demonstrant kastade en menskopp fylld med blod mot senatsgolvet.

”Jag pratar med veteraner och aktivt tjänstgörande soldater som vaknar varje dag och tänker på Pete Hegseth och hur absurt det är att han är försvarsminister.
Den passion de känner för detta, är den passion jag känner för RFK Jr. som hälso- och socialminister.”

◾️Erik Polyak, verkställande direktör för 314 Action, som rekryterar kandidater med vetenskaplig bakgrund;
Michigans kandidat till senaten Abdul El-Sayed, en läkare och folkhälsoadministratör;
guvernörskandidaten i Ohio, Amy Acton, en läkare och tidigare chef för statens hälsovårdsdepartement:

Planerar att inhämta register, hålla utfrågningar och utreda HHS om de blir valda.

https://eu.usatoday.com/story/news/politics/elections/2026/09/19/measles-outbreak-vaccines-midterm-election/91771962007/
Citera
2026-09-20, 20:22
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
HHS, USA:s hälso- och socialdepartement, om sin Bobby som huvudtalare på antivaxx:

"Utrikesminister Kennedys uttalanden vid CHD återspeglade hans engagemang för rigorös forskning om vaccinsäkerhet, transparens och välgrundat beslutsfattande."

Ja, herregud...vad skall man säga?

Citat:
Vacciner blir en fråga i mellanårsvalet 2026 mitt i mässlingsutbrottet.

I takt med att USA upplever sitt värsta mässlingutbrott på 35 år:

◾️Byron Donalds, republikansk guvernörskandidat från Florida, ljuger om att mässlingutbrottet "i vissa delar av landet är på grund av den omfattande illegala invandringen till USA från den tidigare administrationen".

◾️Annie Andrews, barnläkare kandiderar mot senator Darline Graham, republikan från South Carolina, sa att Kennedys godkännande sporrade henne att kandidera, och hon skulle driva på för att han skulle ställas inför riksrätt om hon vinner.

◾️Richard Pan, en läkare och tidigare delstatssenator som kandiderar till en plats i kongressen i Kalifornien som demokrat.
Han sa att han skulle vara väl rustad att förhöra Kennedy och andra hälsovårdstjänstemän i utfrågningar efter att han framgångsrikt antagit två lagförslag på delstatsnivå som Kennedy motsatte sig och som skärpte undantagen från reglerna för barnvaccin.

Pan kom först i kontakt med Kennedy 2015, när lagförslag lades fram för att avskaffa Kaliforniens personliga undantag från barnvacciner mitt under ett mässlingsutbrott.
Kennedy var en del av oppositionen mot lagstiftningen.

År 2019 ställdes de mot varandra igen.
Pan lade fram ett lagförslag för att täppa till kryphål i statens lagar om medicinska undantag.
Kennedy samlade motståndare, av vilka några bar skyltar med Pans ansikte.
Statssenatorn utsattes för dödshot och överfölls på gatan.
En kvinnlig demonstrant kastade en menskopp fylld med blod mot senatsgolvet.

”Jag pratar med veteraner och aktivt tjänstgörande soldater som vaknar varje dag och tänker på Pete Hegseth och hur absurt det är att han är försvarsminister.
Den passion de känner för detta, är den passion jag känner för RFK Jr. som hälso- och socialminister.”

◾️Erik Polyak, verkställande direktör för 314 Action, som rekryterar kandidater med vetenskaplig bakgrund;
Michigans kandidat till senaten Abdul El-Sayed, en läkare och folkhälsoadministratör;
guvernörskandidaten i Ohio, Amy Acton, en läkare och tidigare chef för statens hälsovårdsdepartement:

Planerar att inhämta register, hålla utfrågningar och utreda HHS om de blir valda.

https://eu.usatoday.com/story/news/politics/elections/2026/09/19/measles-outbreak-vaccines-midterm-election/91771962007/
Inte direkt oväntat. Det krävs dock en hel del för att en senator eller hälsominister skall kunna ställas inför riksrätt. Det ser dock ut som det finns en hel del som pekar på att RFK Jr kommer att få vissa bekymmer inom kort, inte minst när det gäller hans lögner i samband med utfrågningen i senatens finansutskott där dokumentation som framkommit senare (och som du också påpekat i flera inlägg) visar att han ljög friskt om syftet med sin resa till Samoa.

Den enkla summeringen är att USA har en galen konspirationsteoretiker som minister. Han är komplett galen, ljuger om vacciner och är en av orsakerna till att mässlingsutbrottet i Pennsylvania växer. Vi kommer få se flera liknande utbrott tills någon stoppar galningen.
Citera
2026-09-20, 21:34
Medlem
develis avatar
Citat:
Ja, herregud...vad skall man säga?

Inte direkt oväntat. Det krävs dock en hel del för att en senator eller hälsominister skall kunna ställas inför riksrätt. Det ser dock ut som det finns en hel del som pekar på att RFK Jr kommer att få vissa bekymmer inom kort, inte minst när det gäller hans lögner i samband med utfrågningen i senatens finansutskott där dokumentation som framkommit senare (och som du också påpekat i flera inlägg) visar att han ljög friskt om syftet med sin resa till Samoa.

Den enkla summeringen är att USA har en galen konspirationsteoretiker som minister. Han är komplett galen, ljuger om vacciner och är en av orsaken till att mässlingsutbrottet i Pennsylvania växer. Vi kommer få se flera liknande utbrott tills någon stoppar galningen.
Om demokraterna vinner stolar är jag helt övertygad att de ställer RFK jr inför riksrätt.

Att han nu bekänt färg som huvudtalare på CHDs konferens och levererar lögner om vaccin och konspirationsteorier spelar dem rätt i händerna.
Har för mig att han påstod vid utfrågningen i kongressen att det typ var ett avslutat kapitel...

Det fullkomligt kokar i amerikansk media om RFK jr och hans antivaccinagenda utifrån mässlingutbrottet och hans försök att omforma CDC.

De absolut högsta organisationerna kämpar emot honom redan.
Han har två viktiga stämningar på sig.

◾️Den ursprungliga stämningsansökan (2025) från American Academy of Pediatric (AAP), The American College of Physicians (ACP), The Society for Maternal-Fetal Medicine (SMFM) fokuserade på Kennedys beslut att sluta rekommendera covid-19-vaccinationer för de flesta barn och gravida kvinnor.

Stämningsansökan uppdaterades i takt med att Kennedy vidtog fler åtgärder och ombad domstolen att stoppa nedskalningen av landets barnvaccinationsschema.

En federal domare blockerade RFK Jr. från att skala ner rekommendationerna för barnvaccin i mars.
Tror det är sen muntlig hearing i oktober.

◾️RFK Jr och Jay Bhattacharya, då tf chef för CDC, stämdes (feb 2026) av 15 amerikanska delstater för nytt vaccinschema för barn.

Stämningen är väckt av en koalition av 14 statliga justitieministrar och - guvernör Shapiro i Pennsylvania.

Stämningen uppger att ändringarna i vaccineringsschemat är "kulminationen av en serie olagliga handlingar som främjar minister Kennedys idiosynkratiska och ovetenskapliga fientlighet mot vacciner."
https://www.bmj.com/content/392/bmj.s405.full

Den tilläts gå vidare nyss i september.

➡️Sistnämnda stämning kan vara delorsak till att just Pennsylvania attackeras.

Röda Texas 2025 var det inga problem med i samma utsträckning. Dödsfallen ifrågasattes givetvis av RFK jr och hans antivaccinaktivister, men registrerades utan problem.

◾️American Oversight kommer från andra ringhörnan via FOIA; Freedom of Information Act.

Parallellt undersöker de Kennedys koppling till Samoas mässlingsutbrott och att han ljög inför kongressen.

"Health Sec. RFK Jr. reportedly told the CDC to not report the deaths on its measles outbreak website.
We launched an investigation."

"Under standard CDC practice, deaths reported by state health depts are included in the agency’s national tally and it doesn’t challenge the state’s determination.

CDC Director Schwartz reportedly told staff not to count these deaths, under orders from RFK Jr."

"We filed FOIA requests with HHS and CDC seeking records that could shed light on why CDC departed from its normal practice and altered its public reporting on the deaths following Secretary Kennedy’s demands."

"The public relies on timely and accurate reporting of data on a highly contagious, rapidly spreading, and deadly disease. Delays or alterations to that data risk eroding public trust and fueling misinformation."

“The administration is…playing politics with people’s lives,” said Chioma Chukwu, executive director of American Oversight.
“Americans deserve accurate, science-based information, not public health guidance that changes to suit one man’s partisan agenda.”
https://x.com/weareoversight/status/2095584745115525447

◾️De demokratiska senatorerna Elizabeth Warren Angela Alsobrooks, Richard Blumenthal och Andy Kim inledde en utredning juli 2026 om huruvida RFK Jr. familj kan gynnas ekonomiskt av en uppgörelse på 50 miljoner dollar mot vacciner som hans handlingar som minister kunde ha påverkat.

Lagstiftarna bad Kennedy att redovisa om han spelade någon roll i förlikningen, hur många av Gardasil-fallen som omfattades av förlikningen han hänvisade till Wisner Baum, och hur mycket pengar han har fått från stämningar om vaccinskador medan han tjänstgjorde som HHS-minister fram till den 11 augusti 2026.
https://www.warren.senate.gov/wp-content/uploads/2026/07/Letter-to-HHS-on-Merck-Settlement.pdf

◾️Nu senast begärde demokrater en hearing 28/9 med nya CDC chefen Schwartz om vad som sker på CDC relaterat till dödsfall som inte reggas och brist på transparens.

De begär samtidigt ut alla dokument som berör ämnet:
"all call records, memoranda, emails, text messages (including exchanges on Signal, WhatsApp, or similar platforms) concerning this request. "
Citera
2026-09-21, 08:33
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Om demokraterna vinner stolar är jag helt övertygad att de ställer RFK jr inför riksrätt.
Riksrätt blir det GARANTERAT. Då handlar det om missbruk av ämbete. Den stora frågan är dock hur Samoa-brevet ändrar frågan om huruvida RFK Jr begått ett brott. Den frågan har redan väckts av en senator.
Citat:
A senior Democratic senator is calling for a criminal investigation into the US health secretary, Robert F Kennedy Jr, following reporting by the Guardian that indicated he lied during Senate confirmation hearings last year.

Ron Wyden of Oregon said: “RFK’s platform is built on lies and grifts that leave a trail of dead children in their wake. There are consequences for lying to Congress.”
https://www.theguardian.com/us-news/2026/aug/27/rfk-jr-confirmation-hearing-investigation

I det fallet skulle saken skickas till Justitiedepartementet.

Dock ganska talande för RFK Jr och antivaxxar-patrask rent allmänt; de har under snart 10 år producerat lögn efter lögn efter lögn, och till och med börjat producera kampanjer professionellt för att lura folk. RFK Jr har medverkat i MASSOR av videor där det inte finns ETT ENDA ord som är sant, och han verkar ha byggt hela sin karaktär och yrkesroll på konsten att ljuga. Varför skulle de uppgifter han lämnar till kongressen vara sanna?

Men oavsett riksrätt handlar det ju till syvende och sist om hur man får bort honom från posten som minister. Att det blir riksrätt är GARANTERAT, men att han blir fälld låter inte troligt, eftersom det krävs att två tredjedelar av senaten fäller honom.

Fast det är klart, det är nog troligt att inte ens GOP vill ha kvar en galen konspirationsteoretiker galjonsfigur för ett parti som sedan Trump gjorde entré mest framstår som en samling clowner, så man vet inte...
Citera
2026-09-21, 08:44
Medlem
develis avatar
Citat:
Riksrätt blir det GARANTERAT. Då handlar det om missbruk av ämbete. Den stora frågan är dock hur Samoa-brevet ändrar frågan om huruvida RFK Jr begått ett brott. Den frågan har redan väckts av en senator.

https://www.theguardian.com/us-news/2026/aug/27/rfk-jr-confirmation-hearing-investigation

I det fallet skulle saken skickas till Justitiedepartementet.

Dock ganska talande för RFK Jr och antivaxxar-patrask rent allmänt; de har under snart 10 år producerat lögn efter lögn efter lögn, och till och med börjat producera kampanjer professionellt för att lura folk. RFK Jr har medverkat i MASSOR av videor där det inte finns ETT ENDA ord som är sant, och han verkar ha byggt hela sin karaktär och yrkesroll på konsten att ljuga. Varför skulle de uppgifter han lämnar till kongressen vara sanna?

Men oavsett riksrätt handlar det ju till syvende och sist om hur man får bort honom från posten som minister. Att det blir riksrätt är GARANTERAT, men att han blir fälld låter inte troligt, eftersom det krävs att två tredjedelar av senaten fäller honom.

Fast det är klart, det är nog troligt att inte ens GOP vill ha kvar en galen konspirationsteoretiker galjonsfigur för ett parti som sedan Trump gjorde entré mest framstår som en samling clowner, så man vet inte...
Ställd och fälld är vad jag tror.
Likt som när det väl drogs till sin spets om NATO och hot mot Grönland så vaknade några reps.
Tyvärr hinner väl Cassidy sluta som är högljudd just nu.
Men jag tror tystnaden gentemot RFK jr beror på midterms och alla andra val som pg.

Nu har han totalt dragit av sig masken och visar att han är antivaxxare och galen konspirationsteoretiker. Flera önskar nog att han helst höll käften just nu...
Senast redigerad av develi 2026-09-21 kl. 08:50.
Citera
2026-09-21, 10:32
Medlem
klybans avatar
Citat:

....
Dock kommer de nog inte längre än så än starta processen, för sen kommer sekten R och vägrar rösta bort han.

Men vore ändå skoj och se den startas.
Citera
2026-09-21, 11:06
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Dock kommer de nog inte längre än så än starta processen, för sen kommer sekten R och vägrar rösta bort han.

Men vore ändå skoj och se den startas.
"Ställd och fälld är vad jag tror."

Han höll knappt på att klara nomineringsprocessen.
Han har åkt på nya utfrågningar inför senaten.

Alla demokrater var emot inkl rep Mitch McConnell.
Bill Cassidy var vacklande och är ursinnig på honom nu.
Lisa Murkowski och Susan Collins var bekymrade under utfrågningen. Det var nån mer som var het på gröten vid utfrågningen.

Inför midterms har däremot varenda en låg profil.
Av självklar anledning.

Kommer de vara lika timida om fler barn dör och mässlingen går in på tredje året helt okontrollerat?

Om polls fortsätter att dala och amerikanska folket har nada förtroende för varken CDC eller Kennedy jr?

En hälsominister som ställer sig mitt i en epidemi på ett antivaxxforum...
Som yrar om att ta skattepengar och utreda kondens efter plan.
Samt ska utreda 5G-nätet...

Om han har för negativ påverkan inför 2028 kan han ryka och han har nyss bekänt färg officiellt ang vilka han backar upp, dvs foliehattar.

Lyckades de få till Epstein Act - i den magadränkta församlingen som nästintill slagit knut på sig att vara Trump till lags - så kan de få bort den här dåren.
Senast redigerad av develi 2026-09-21 kl. 11:13.
Citera
2026-09-21, 11:42
Medlem
klybans avatar
Citat:
"Ställd och fälld är vad jag tror."

Han höll knappt på att klara nomineringsprocessen.
Han har åkt på nya utfrågningar inför senaten.

Alla demokrater var emot inkl rep Mitch McConnell.
Bill Cassidy var vacklande och är ursinnig på honom nu.
Lisa Murkowski och Susan Collins var bekymrade under utfrågningen. Det var nån mer som var het på gröten vid utfrågningen.

Inför midterms har däremot varenda en låg profil.
Av självklar anledning.

Kommer de vara lika timida om fler barn dör och mässlingen går in på tredje året helt okontrollerat?

Om polls fortsätter att dala och amerikanska folket har nada förtroende för varken CDC eller Kennedy jr?

En hälsominister som ställer sig mitt i en epidemi på ett antivaxxforum...
Som yrar om att ta skattepengar och utreda kondens efter plan.
Samt ska utreda 5G-nätet...

Om han har för negativ påverkan inför 2028 kan han ryka och han har nyss bekänt färg officiellt ang vilka han backar upp, dvs foliehattar.

Lyckades de få till Epstein Act - i den magadränkta församlingen som nästintill slagit knut på sig att vara Trump till lags - så kan de få bort den här dåren.
Inte jag, då det krävs senaten också, och där är det sektbeteende som gäller och alldeles för många röster som krävs för avsättande.

Det jag ser framför mig är en fortsatt inkompetens av robban och även efter valet.
Enda chansen något görs, det är att R tar tag i frågan och avsätter han.
Men chansen för detta är nog bra nära noll.
Citera
2026-09-21, 12:02
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Inte jag, då det krävs senaten också, och där är det sektbeteende som gäller och alldeles för många röster som krävs för avsättande.

Det jag ser framför mig är en fortsatt inkompetens av robban och även efter valet.
Enda chansen något görs, det är att R tar tag i frågan och avsätter han.
Men chansen för detta är nog bra nära noll.
What ever.
Citera
2026-09-21, 12:04
Medlem
klybans avatar
Citat:
What ever.
Jo, allt är ju slutet på dagen är what ever.

Men för impeachment så finns det otroligt höga hinder att kliva över, och det är endast om R vill samma som det finns chans att det lyckas.
Så jg tror inte på något sånt.

Men däremot roliga förhör kan vi se framemot, och när de ska försvara sitt skräp.(Och ja, då under förutsättningen att D får en majoritet i huset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in