2026-09-20, 08:54
Medlem
Arbetsgivare behöver ju inte använda arbetsföemedlingen.
Enda anledningen är nog bidragstagande arbetare där staten står för största delen av lönen.

Lägg ner arbetsförmedlingen istället.
Citera
2026-09-20, 09:16
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Nja för om man ska dra det hårt så är gränsen vad som en relevant ansökan väldigt tajt, vilket kanske är lite känsligt också.. T ex så väl jobb nedåt också i princip helt icke relevanta egentligen. Finns liksom ingen poäng för den gala snickaren att söka jobb på cafe eller Mcdonalds. Även bra ansökningar från fel personer är ett problem för arbetsgivarna. Jag tror vi måste släppa hela iden med att nyckeln till att hitta ett jobb är att skicka många ansökningar.

För exempelvis en snickare så finns det ändå mängder med relevanta jobb att söka men det gäller absolut inte för alla yrken.
Men att bara mata ut sitt skitCV till alla jobb man hittar kommer inte göra att många får jobb utan det krävs kvalitet och det kanske även krävs att personen flyttar.

Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide
Man får nog inte glömma kravet på att det skall sökas tre
arbeten per månad som är utanför komfortzonen.
Arbetsförmedlingen kan omöjligtvis veta detta.
Vem vet vad en relevant ansökan är?
Vem vet vad som kommer att krävas?

Dessa krav låter helt idiotiska om jag ska vara ärlig men AF har aldrig överraskat positivt.

Citat:
Ursprungligen postat av lent-eel
Det är ganska vanligt med jobbannonser där de inte ber om personligt brev nuförtiden.

Att söka jobb man inte har kvalifikationer för kan bita en i arslet har jag läst.

Jag förstår att det går åt det hållet för detta är bättre att ta under ett samtal om man nu ser att personens CV ser oki ut.

Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Då måste man nig släppa på regler som att man måste söka minst 30 jobb i månaden eller något. Tror inte det finns så många relevanta jobb för många dom flesta månader i hela landet. Jag tror inte ja g hade hittat det åtminstone. Alltså jobb som det är realistiskt att tro att jag kommer få.

Reglerna som är idag är helt idiotiska och får bara ut på att personen ska skicka ut CV till allt skit de hittar utan att ens bry sig om resultatet bara för att få bidraget eller A-kassan en månad till.
Men jag tror man som arbetslös behöver titta på en flytt och inte fastna i att man minsann ska bo kvar där man bott i 20 år.
Tittar man utanför sitt område så kan exakt rätt jobb finnas där och sen behöver man även lära sig hitta de lediga jobben. De finns inte bara utlagda hos AF kan jag lova.
Citera
2026-09-20, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Tidigare, 70-80-talet, så anställde företag en utan truckkort och utbildade. Det är bara en kort utbildning på högst någon dag. Övrig utbildning och erfarenhet var det primära. Idag vill företag att folk har all utbildning redan och vill inte lägga en krona på det. Vi har fått en dysfunktionell arbetsmarknad. Företaget skulle väl dessutom kunna få Arbetsförmedlingen att betala själva utbildningen vid anställning om så behövdes.
Så är det i våra grannländer- men i Sverige är det livsfarligt att få in fel person. Så då tar man ingen chans.
Citera
2026-09-20, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
En lösning är att alla arbetslösa får ett konto hos arbetsförmedlingen där alla ansökningar helt enkelt ska skickas via. I detta system så kollas ansökan av AI att den är ordentligt skriven och att den är en relevant ansökan till ett relevant jobb som den arbetslöse kan ha möjlighet att få.
En arbetslös snickare kan alltså inte skicka in en ansökan där man kräver högskola inom elektronikkonstruktion eller liknande.
Sen kommer AF med den lysande idén att den sökande skall utmana sig och söka jobb utanför de jobb som är lämpliga. Helt huvudlöst.
Dessutom ska det sökas jobb på avstånd längre än pendlingsavstånd. Arbetsgivare vill inte ha arbetstagare som behöver hjälp med bostad.
Citera
2026-09-20, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Arbetsgivarens frustration: ”De vill inte ens söka jobbet – men måste för att få bidrag”

”Jag vinner inte på det, personen som söker vinner inte på det och jag vet inte vad Arbetsförmedlingen skulle tjäna på det, om det inte är för att få fina siffror i statistiken.”
Ibland innehåller ansökningarna inte någon text överhuvudtaget, utan består bara av ett blankt meddelande, berättar Markus Jönsson. [...]

Samma situation för 26 år sen
En person för fram att det var likadant för 26 år sedan då han själv tvingades söka ett jobb som krävde truckkort trots att han inte hade något, vilket senare ställde till det för arbetsgivaren. ”Att det fortfarande inte är löst”, skriver han i tråden.

– Jag tror att det finns en frustration i alla led. Man gör något för att någon säger att man ska göra det, men vad är poängen med det? Det här leder liksom ingenstans, säger Markus Jönsson.

De ökande kraven på arbetslösa att söka jobb gillas icke av arbetsgivare.

Det verkar som det enda det har lätt till är att orsaka trafikstockning för de som skall rekrytera. Säkerligen något som ger upphov till dessa outhärdliga tester folk tvingas ta sig igenom för att söka jobb.

Det låter som när man läser artikeln och annat som skrivits om arbetsförmedlingen att den i dagsläget endast har som funktion att kontrollera och bryta ned folk.

Varje ny förändring inom arbetsförmedlingen verkar inte leda till annat än elände. De kraven för att ställa sig till arbetsmarknadens förfogande har istället för att få ut mer människor i arbete orsakat än ännu sämre arbetsmarknad. Förlust på alla håll.

Är detta pga att arbetsförmedlingen är en förlegad myndighet idag, illvilja och/eller oskicklighet av politiker eller att tiderna är så idag; det finns inga jobb längre. Vi klarar av att producera mycket mer med mycket mindre arbetare och lösningen kommer inte ligga i en myndighet som arbetsförmedlingen.

Finns oxå risk att seriösa ansökningar kommer bort i ",bruset" Bra att man tvingas söka men det ska ju vara inom branscher man har en chans och orter dit där det är möjligt att ta sig i tid, om man tex inte har bil
Citera
2026-09-20, 10:34
Medlem
Citat:
Men jag tror man som arbetslös behöver titta på en flytt och inte fastna i att man minsann ska bo kvar där man bott i 20 år.

Fast det räknas väl också lite som icke relevanta ansökningar. Alltid när vi fått ansökningar från andra delar av landet på mina jobb så har vi slängt dom i papperskorgen. Ingen orkar väl med någon som ska flyta över halva Sverige.
Citera
2026-09-20, 10:47
Medlem
Citat:
En lösning är att alla arbetslösa får ett konto hos arbetsförmedlingen där alla ansökningar helt enkelt ska skickas via. I detta system så kollas ansökan av AI att den är ordentligt skriven och att den är en relevant ansökan till ett relevant jobb som den arbetslöse kan ha möjlighet att få.
En arbetslös snickare kan alltså inte skicka in en ansökan där man kräver högskola inom elektronikkonstruktion eller liknande.
Problemet är att det finns idioter till människor som jobbar på arbetsförmedlingen och inte förstår att alla situationer är olika.

För x antal år sedan så skickar min handläggare 3 jobb han tyckte att jag skulle söka. Alla 3 krävde utbildning/licenser jag inte hade då jag fortfarande var i lärlingsstadidet. Detta visste han om.

När jag inte hade sökt så skickade han det vidare till A-kassan som varnade mig. Efter detta insåg jag vilket jävla luftslott hela systemet är och allt handlar om statistik och att Arbetsförmedlingen ska berättiga sin existens när dom i själva verket är parasiter som lever på våra skattepengar och själva aldrig hade gått med på vissa krav dom har på arbetssökande.

Har fått höra att dom även kräver att folk ska vara beredda att flytta till en annan del av Sverige fast man kanske har både partner som redan har ett jobb, barn på förskola och hus som måste säljas/köpas. Noll verklighetsförankring!
Citera
2026-09-20, 10:48
Medlem
Graavargs avatar
Kolla hur det är i Finland. Där har man kört just den modellen i decennier. Och cementerat in en strukturellt arbetslös som man inte lyckas få bukt med, oberoende av regeringskonstellation.

Den nuvarande regeringen (i princip M+SD+KD+L i "svenska termer") har för att alls kunna komma överens gått på "ytterligare skärpta regler", och det hjälper inte alls (tvärtom har det nu visat sig).

Arbetslösheten i Finland vägrar sjunka

Nu är de svenska högerpartierna nog ett par snäpp smartare i det här avseendet än sina finska motsvarigheter, men de har ändå fört Sverige åt samma håll. Problemet är att Kristerssons "det ska lönas att arbeta" är mycket större och bredare fråga än hur många kronor man får i handen, men det oaktat har det varit Tidö-regeringens misslyckade paroll.

Det ska givetvis lönas att arbeta, men svenska medborgares liv handlar (lustigt nog) inte enbart om pengar. Inte finnarnas liv heller, för den delen, och där VET man vad som händer om man kör med den inställningen. Men man kan ändå inte släppa den...
Citera
2026-09-20, 12:02
Medlem
Det står faktiskt i Arbetsförmedlingens krav att man söker sådana jobb som man är kvalificerad för. Så att t.ex. söka jobb som läkare om man inte är det räknas då inte som ett sökt jobb utan okynnesansökan. Det kan man bli avstängd för. Men att söka ett lagerjobb som kräver truckkort utan att ha det är nog i gråzonen. Detta då ett truckkort är en mindre sak att utbilda och man kan ju inte ha precis allt.

Men det beror ju lite på vad som står i annonsen med krav och önskningar. Ibland är ju listan lång med vad de tror sig leta efter för person men står det att det är krav på viss utbildning och/eller erfarenhet så ska det uppfyllas. Detta var åtminstone förr det primära att man t.ex. var utbildad byggare eller liknande tekniker/mekaniker eller sjuksköterska osv och sedan fick man de speciella utbildningarna på arbetsplatsen. Men kraven får ju arbetsgivaren ställa men det kan vara svårt om deras krav är för höga.

Det där med att den sökande ska ha körkort och bil låter ju märkligt om det inte behövs i jobbet men det är oftast bemanningsföretaget som kräver det, inte där man ska jobba. Är det då en okynnesansökan? De verkar ju inte ens bry sig om var man bor i förhållande till var jobbet ligger. Bemanningsföretag verkar bara bry sig om att det ska vara lätt för dem. Många har nog körkort men har de bil om de är arbetslösa? Det primära borde då istället vara om man kan ta sig till arbetet på de tider som gäller?

Att vara beredd på att flytta är nog många men är det ens möjligt? Man måste ha en bostad, kan arbetsgivaren hjälpa till med det, Arbetsförmedlingen gör det ivf inte? Det kostar även en hel del att flytta och då speciellt vid en längre flytt. Har staten redan dränerat ekonomin för den sökande, hur ska den då klara av det? Man kan ju inte heller flytta med annat än ett fast arbete, provanställning duger inte.

Northvolt var ju ett ex där man faktiskt erbjöd bostad, dock liten, men detta skrev man inte i annonsen. Men hur intresserade var de av äldre arbetslösa svenskar? Jag uppfyllde både krav och önskningar. Men är äldre och villig att flytta om hjälp med bostad kan ordnas. Var ju inte heller så gammal då. Det fina där var att det mer var övernattningsbostad som erbjöds så man hade kunnat behålla den man hade inledningsvis. Men inte ens en intervju. Med tanke på hur mycket pengar staten pumpade in där borde de ställt högre krav om att anställa arbetslösa svenskar i första hand.
Citera
2026-09-20, 12:22
Medlem
Citat:
Det är en smart ide.
Sen sänk ersättningen och tvinga folk till samhällstjänst för att få bidrag.
Nu är det bekvämare och "bättre" betalt att vara arbetslös med bidrag än att ta en enkelt jobb.
Citera
2026-09-20, 12:34
Medlem
godboys avatar
Jag tror få arbetslösa svenskar vill vara arbetslösa. Jag har bekanta som är det och varit det över tid. Det är inte så enkelt att bara "kamma till sig och skaffa ett jobb". Ju längre man varit ifrån ett riktigt arbete desto svårare blir det att finna ett. Jag är inte chef längre men jag hjälper ofta till med rekrytering då jag ändå tycker det är lite kul och att det är viktigt att man får rätt personer.

Att anställa någon som länge varit borta från arbetsmarknaden är riskfyllt. Det kan visa sig att personen faktiskt är oduglig eller blir oduglig så fort denna får fast anställning och då är det ett helvete att bli av med dem, även om det inte är omöjligt.

Sen om det är mindre företag som söker så är det ju väldigt känsligt, man kan ju inte anställa någon som vabbar hur mycket som helst.

Det är dock sällan omöjligt att komma i arbete, man får helt enkelt sikta in sig på yrken som man kan få utbildningshjälp till, även om de inte är jättekul. T ex undersköterska eller busschaufför.

Sen finns ju problemet med att lite äldre personer blir arbetslösa när ett firma lägger ner eller kursar. Är de då 63 så låt dem få a-kasseersättnning utan motkrav till de går i pension. Varför plåga en individ som snart ändå ska lämna arbetslivet. Då är det viktigare att unga kommer in på arbetsmarknaden.

Sen kan man ju till stor del lägga ner rusta och matcha, de leder ju inte något vettigt mer än den mycket dyr förvaring av de arbetslösa .
Citera
2026-09-20, 19:16
Medlem
sonicguides avatar
Citat:

Att söka jobb som man själv inte ens vill ha eller som är omöjliga att få är bara fel, lägg krutet på det som är rätt jobb för dig. Får du ett skitjobb kommer du ändå inte stanna mer än tills du hittar något bättre.
Bättre med kvalitet än kvantitet.

Sen ska man inte vara rädd för att flytta på sig, det finns en värld utanför hemorten och där kan livet ta en helt ny vändning.
Jag har själv flyttat fyra gånger mellan olika orter och är på väg att flytta snart igen känns det som.
Att sitta fast i en stad bara för att man känner sig hemma där är bara trist så då är det bättre att flytta på sig.
Jag upprepar det jag skrev:

Citat:
Man får nog inte glömma kravet på att det skall sökas tre
arbeten per månad som är utanför komfortzonen.
Arbetsförmedlingen kan omöjligtvis veta detta.
Vem vet vad en relevant ansökan är?
Vem vet vad som kommer att krävas?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in