Citat:
Ursprungligen postat av
8978wxu642
Nja för om man ska dra det hårt så är gränsen vad som en relevant ansökan väldigt tajt, vilket kanske är lite känsligt också.. T ex så väl jobb nedåt också i princip helt icke relevanta egentligen. Finns liksom ingen poäng för den gala snickaren att söka jobb på cafe eller Mcdonalds. Även bra ansökningar från fel personer är ett problem för arbetsgivarna. Jag tror vi måste släppa hela iden med att nyckeln till att hitta ett jobb är att skicka många ansökningar.
För exempelvis en snickare så finns det ändå mängder med relevanta jobb att söka men det gäller absolut inte för alla yrken.
Men att bara mata ut sitt skitCV till alla jobb man hittar kommer inte göra att många får jobb utan det krävs kvalitet och det kanske även krävs att personen flyttar.
Citat:
Ursprungligen postat av
sonicguide
Man får nog inte glömma kravet på att det skall sökas tre
arbeten per månad som är utanför komfortzonen.
Arbetsförmedlingen kan omöjligtvis veta detta.
Vem vet vad en relevant ansökan är?
Vem vet vad som kommer att krävas?
Dessa krav låter helt idiotiska om jag ska vara ärlig men AF har aldrig överraskat positivt.
Citat:
Ursprungligen postat av
lent-eel
Det är ganska vanligt med jobbannonser där de inte ber om personligt brev nuförtiden.
Att söka jobb man inte har kvalifikationer för kan bita en i arslet har jag läst.
Jag förstår att det går åt det hållet för detta är bättre att ta under ett samtal om man nu ser att personens CV ser oki ut.
Citat:
Ursprungligen postat av
8978wxu642
Då måste man nig släppa på regler som att man måste söka minst 30 jobb i månaden eller något. Tror inte det finns så många relevanta jobb för många dom flesta månader i hela landet. Jag tror inte ja g hade hittat det åtminstone. Alltså jobb som det är realistiskt att tro att jag kommer få.
Reglerna som är idag är helt idiotiska och får bara ut på att personen ska skicka ut CV till allt skit de hittar utan att ens bry sig om resultatet bara för att få bidraget eller A-kassan en månad till.
Men jag tror man som arbetslös behöver titta på en flytt och inte fastna i att man minsann ska bo kvar där man bott i 20 år.
Tittar man utanför sitt område så kan exakt rätt jobb finnas där och sen behöver man även lära sig hitta de lediga jobben. De finns inte bara utlagda hos AF kan jag lova.