Citat:
Ursprungligen postat av
Sunimod
Troligen kommer den sänkas mer.
S vill troligen inte ha med varken C eller V i en regering. Men kommer Magdalena lyckas få dem att vara med som stödpartier?
Jag tror det är kört. Hon kommer inte lyckas bli statsminister på ett bra tag. Troligen först extra val men som troligen kommer sluta på samma sätt att vänstra sidan går flest mandat men samma situation igen.
Jag tror inte det blir ett extra val. De rödgröna vill inte riskera att förlora sin majoritet vilket de med stor sannolikhet skulle göra vid ett extra val. Marginalerna är fruktansvärt små och det räcker med att ca 50 000 väljare tycker att de rödgröna har misslyckats med regeringsbildandet och byter block. Valdeltagandet kanske också sjunker.
Den stora frågan är ju vem som backar från sina röda linjer - V eller C. Troligtvis den som är mest rädd för ett extra val. Jag tror faktiskt att det blir centern som backar. De har visserligen mycket pengar och har råd med ett val till, men de skulle få en omöjlig valrörelse när de precis sagt nej till båda statsministerkandidaterna. Vad skulle de gå till val på? Nytt kaos?
Det skulle dock kunna bli så att båda backar och det blir en ny form av tidö-lösning där V får tjänstemän i regeringskansliet och bra betalt i sakpolitik. De rödgröna kommer hitta en lösning där både V och C kan utropa sig som segrare inför de egna.