2026-09-19, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Nej.

Man skulle kunna tro det, men så är det inte.

Det är inget underligare än att Tidö-regeringen skulle ha kört sitt samarbete med SD på precis samma sätt, men att Kristersson hade kallat en SD-are till migrationsminister (t.ex.). Det var Moderaternas överenskomna ministerpost, och de får tillsätta vem de vill. Fast nån från gatan, eller en SD:are.

Det innebär inte att SD skulle ingå i regeringen, den personen sitter på en ministerpost som hör till M. Och i en ensam minoritetsregering hör ALLA ministerposterna till S, och de kan välja precis vem de vill som minister (förutsatt att det är en svensk medborgare). Också nån från V, C eller MP. De är riktiga ministrar, de fungerar som riktiga ministrar, de sitter bara på en ministerplats som egentligen "hör" till S, genom att S har valt att utse dem till minister.

Du ditt resonemang så intrikat så jag har valt att skicka det till min son som via sina universitetsstudier har tillgång till gratis Gemini AI Ultra så får han gå igenom dina senaste posts...säger ej att du har fel...
Citera
2026-09-19, 23:53
Medlem
Utan röst boskap hade det sett annorlunda ut 🦒🐘
I USA måste man vara född i USA för att bli President.
I SVERIGE bör man minst ha en etnisk Svensk förälder annars tar mellanöstern över med sin klankultur!

Låter rimligt!
Citera
2026-09-19, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Kunde inte bry mig mindre om många ord och meningar fick dig att gå i baklås.
Kanske för att du är vänster men glömt vad som ligger i ordet demokrati?
Citera
2026-09-19, 23:56
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Det är dock inte vad V dragit linje efter, då den röda linjen gällde att partiet kräver att ministerposter. Men jag tror som du att partiet sluter upp under en sådan minoritetsregering. Hur länge den sedan får sitta där är en annan fråga.

Ja. Och i ett sånt skenario så får partier inte "egna ministerposter" (som de själva kan förfoga över) eftersom partiet inte skulle ingå i regeringen, men de skull ändå få "egna V-ministrar". Månne det inte är tillräckligt "rosa" för att kunna godkännas...

Och då har C dessutom rent formellt "hållit V utanför regeringen". Det är bara S i regeringen, och C kan, med fog, säga att det hör till svensk politisk praxis att man absolut inte lägger sig vilka andra partier utser "som sina ministrar". Vilket är helt korrekt dessutom, det gör man bara inte. Och får man själv OCKSÅ sitta på "S-ägda ministerposter" så blir det kanske ännu litet lättare...
Citera
2026-09-19, 23:59
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kulturkrieg365
Du ditt resonemang så intrikat så jag har valt att skicka det till min son som via sina universitetsstudier har tillgång till gratis Gemini AI Ultra så får han gå igenom dina senaste posts...säger ej att du har fel...

Jättebra. Jag vet att jag har rätt och har fullt förtroende för Gemini (i den här frågan)...

Sen om S väljer att göra så eller inte är en helt annan sak, det har jag ingen aning om. Men rent logiskt skulle det snirkla sig rätt bra förbi alla röda linjer. Litet storslalom är det, men kommer man sig i mål utan att grensla så...
Citera
2026-09-20, 00:08
Medlem
Citat:
Ja, men det omvända stämmer inte. S kan ha en V-tillhörande person som minister UTAN att V är med i regeringen. Den personen sitter då på en ministerplats som egentligen hör till S, men S har själva valt den personen till minister.

Nej, jag är tämligen säker på att du har fel här. Statsministern utser alla ministrar. Om de kommer från partier som tillsammans inte uppnår mer än 50 % av mandaten är det en minoritetsregering. I annat fall är det en majoritetsregering. Så ja, en minister vardera till C, MP och V räcker för att alla oppositionspartier ska vara med i regeringen.
Citera
2026-09-20, 00:19
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EttTillKonto2
Nej, jag är tämligen säker på att du har fel här. Statsministern utser alla ministerposter. Om de kommer från partier som tillsammans inte uppnår mer än 50 % av mandaten är det en minoritetsregering. I annat fall är det en majoritetsregering. Så ja, en minister vardera till C, MP och V räcker för att alla oppositionspartier ska vara med i regeringen.

Formellt så utser statsministern alla ministrar, ja. Men i ett regeringsamarbete så kommer partierna överens om vilka ministerposter man själv hanterar. Vilket också är en av de viktigaste frågor i en regeringsbildning. När ett parti har fått ansvar för en ministerpost, som regeringsparti, så väljer de själva vem som sitter på den posten. Men de behöver inte utse någon från det egna partiet till den ministerposten, det kan vara vem som helst (som är svensk medborgare).

I en regering där S tar hela ansvaret så förfogar de förstås samtidigt över alla ministerposter. Och kan självklart utse vem de vill till vilken som helst ministerpost (förutsatt att personen ifråga är svensk medborgare och går med på det).

En gång i tiden kallades politiskt obundna ministrar som utsågs enligt kompetens (istället för partibok) för "fackministrar". Det har aldrig varit nåt vanligt fenomen, men t.ex. Carl Bildt utsåg en gång i tiderna en sån justitieminister. Det kan kännas rätt underligt i dagens Sverige att nån faktiskt skulle utse en sakkunnigt kompetent som minister, men det har förekommit...
Citera
2026-09-20, 00:19
Medlem
Citat:
Jättebra. Jag vet att jag har rätt och har fullt förtroende för Gemini (i den här frågan)...

Sen om S väljer att göra så eller inte är en helt annan sak, det har jag ingen aning om. Men rent logiskt skulle det snirkla sig rätt bra förbi alla röda linjer. Litet storslalom är det, men kommer man sig i mål utan att grensla så...

Okay Kåmpis. Här kommer svaret från Väg o Vatten från ett universitet nära dig.

"bara för att statsministern råkar handplocka en enskild person med partibok. För att ett parti ska ingå i regeringen krävs ett formellt regeringssamarbete.

Dessutom: Att ge ministrar till C, MP och V täcker ju knappast alla oppositionspartier (M, KD, SD m.fl. saknas helt om man kollar på dagens eller historiska riksdagskonstellationer)."
Citera
2026-09-20, 00:24
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kulturkrieg365
Okay Kåmpis. Här kommer svaret från Väg o Vatten på ett universitet nära dig.

"bara för att statsministern råkar handplocka en enskild person med partibok. För att ett parti ska ingå i regeringen krävs ett formellt regeringssamarbete.

Dessutom: Att ge ministrar till C, MP och V täcker ju knappast alla oppositionspartier (M, KD, SD m.fl. saknas helt om man kollar på dagens eller historiska riksdagskonstellationer)."

Japp. Men ett ensamt S i regering behöver ju inte gulla med ALLA de övriga oppositionspartierna, bara med tillräckligt många för att vinna ev. förtroendeomröstningar i riksdagen. Dvs. till exempel V, C och MP. Det gör att en missförtroendeomröstning riktad mot Magdalena Andersson skulle samla bara max 173 röster, och då sitter hon ju kvar...
Citera
2026-09-20, 00:28
Medlem
Citat:
Japp. Men ett ensamt S i regering behöver ju inte gulla med ALLA de övriga oppositionspartierna, bara med tillräckligt många för att vinna ev. förtroendeomröstningar i riksdagen. Dvs. till exempel V, C och MP. Det gör att en missförtroendeomröstning riktad mot Magdalena Andersson skulle samla bara max 173 röster, och då sitter hon ju kvar...

Hehe nu skiter vi i bad ass AI Ultra. Problemet med ditt resonemang är enighet. Det krävs enighet i tusentals frågor.

Nu verkar det som att tokkärringarna inte ens kan vistas i samma rum.
Citera
2026-09-20, 00:28
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ja. Och i ett sånt skenario så får partier inte "egna ministerposter" (som de själva kan förfoga över) eftersom partiet inte skulle ingå i regeringen, men de skull ändå få "egna V-ministrar". Månne det inte är tillräckligt "rosa" för att kunna godkännas...

Och då har C dessutom rent formellt "hållit V utanför regeringen". Det är bara S i regeringen, och C kan, med fog, säga att det hör till svensk politisk praxis att man absolut inte lägger sig vilka andra partier utser "som sina ministrar". Vilket är helt korrekt dessutom, det gör man bara inte. Och får man själv OCKSÅ sitta på "S-ägda ministerposter" så blir det kanske ännu litet lättare...
Jag är fortfarande tveksam till att C skulle acceptera vänsterpartister på ministerposter, oavsett hur de kom dit. Ger ändå ditt förslag förstaplatsen vad gäller tänkbara utgångar utom för extra val.
Citera
2026-09-20, 00:33
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Nej.

Man skulle kunna tro det, men så är det inte.

Det är inget underligare än att Tidö-regeringen skulle ha kört sitt samarbete med SD på precis samma sätt, men att Kristersson hade kallat en SD-are till migrationsminister (t.ex.). Det var Moderaternas överenskomna ministerpost, och de får tillsätta vem de vill. Fast nån från gatan, eller en SD:are.

Det innebär inte att SD skulle ingå i regeringen, den personen sitter på en ministerpost som hör till M. Och i en ensam minoritetsregering hör ALLA ministerposterna till S, och de kan välja precis vem de vill som minister (förutsatt att det är en svensk medborgare). Också nån från V, C eller MP. De är riktiga ministrar, de fungerar som riktiga ministrar, de sitter bara på en ministerplats som egentligen "hör" till S, genom att S har valt att utse dem till minister.

Trams. Semantiskt trams.

Har en riksdagsledamot från V en ministerpost så är V med i regeringen. Alla ministrar tillhör formellt/juridiskt regeringen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in