2026-09-19, 23:08
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Som sagt:
Ett ensamt S är en röd linje för V. V kanske bryter den, men det är som sagt en röd linje.

Det är vad V har sagt, men jag tror INTE att de fäller en S-minoritetsregering i sista omröstningen med nyval som följd. Inte om C också hålls utanför.

Dessutom finns det som sagt ett mellanläge: S kan ha ett "regeringssamarbete" med V på samma sätt som M, KD och L hade med SD, men i motsats till dem krydda förslaget med en ministerpost eller två. Eftersom V inte formellt är med i regeringsunderlaget kan partiet inte kräva nån "jämn fördelning", men det skulle vara Sveriges första V-minister någonsin.

Tror du att Nooshi skulle kunna säga nej till det OCH tvinga fram nyval, samtidigt?
Citera
2026-09-19, 23:08
Medlem
Citat:
Extra val, och inför detta vet alla att V menar allvar. Maggan kommer inte att kunna låtsas som att det regnar, och inte C heller eftersom att om det nu skulle bli ett extra val har borgarna redan sagt nej till MA oavsett hur låst läget än är.

Nope, detta är ej ett alternativ. V och S kommer ej få ut araberna och negrerna en gång till valurnorna. Detta vet även du kompis.
Senast redigerad av kulturkrieg365 2026-09-19 kl. 23:13.
Citera
2026-09-19, 23:11
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Det är vad V har sagt, men jag tror INTE att de fäller en S-minoritetsregering i sista omröstningen med nyval som följd. Inte om C också hålls utanför.

Dessutom finns det som sagt ett mellanläge: S kan ha ett "regeringssamarbete" med V på samma sätt som M, KD och L hade med SD, men i motsats till dem krydda förslaget med en ministerpost eller två. Eftersom V inte formellt är med i regeringsunderlaget kan partiet inte kräva nån "jämn fördelning", men det skulle vara Sveriges första V-minister någonsin.
Ministerpost är ju en röd linje för C.

Du pratade om alternativ där röda linjer skulle behållas.
Citera
2026-09-19, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
S kan ha ett "regeringssamarbete" med V på samma sätt som M, KD och L hade med SD

Du har kanske glömt att Tidöavtalet hade ganska stor SD inflytande in.
Citera
2026-09-19, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liapunov13
Du har kanske glömt att Tidöavtalet hade ganska stor SD inflytande in.

Detaljer...
Citera
2026-09-19, 23:15
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Temporary84
Styckeindela om du vill att folk ska läsa ditt wall of text. 🤷

Kunde inte bry mig mindre om många ord och meningar fick dig att gå i baklås.
Citera
2026-09-19, 23:16
Medlem
MrTomtes avatar
Under det senaste känns det som att det är rundgång i diskussionerna här och det är inte så konstigt för vad jag sett har inget nytt hänt. Som jag varit inne på tidigare så tror jag inte heller att så värst mycket kommer att hända i närtid. C och V kommer fortsätta hålla fast vid sina röda linjer och Maggan kommer joddla vidare med att det är dags att alla tar sina förnuft till fånga och röstar henne som statsminister.

I slutet av nästa vecka kommer Maggan att träffa talman Norlén igen. Något mer spännande än kakrecept kommer de inte ha att prata om. Norlén kommer antingen att göra som han gjort förut dvs ge Maggan 1 vecka till att sondera eller så ger han Uffe ett sonderingsuppdrag. Jag tror Maggan får 1 vecka till på sig. Mycket mer än så här kommer det inte att vara fram till den 28:e september. Sen kommer val av ny talman.

Inget parti kommer att överge någon röd linje innan den 28:e septmeber och det beror på att det skulle kosta mer att göra det än att inte göra det.

Det finns många saker jag är osäker på men en sak är jag helt säker på coh det är att regeringsbildningen kommer att ta tid!
Citera
2026-09-19, 23:21
Medlem
Med Potatisnäsa
Citera
2026-09-19, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrTomte
Under det senaste känns det som att det är rundgång i diskussionerna här och det är inte så konstigt för vad jag sett har inget nytt hänt. Som jag varit inne på tidigare så tror jag inte heller att så värst mycket kommer att hända i närtid. C och V kommer fortsätta hålla fast vid sina röda linjer och Maggan kommer joddla vidare med att det är dags att alla tar sina förnuft till fånga och röstar henne som statsminister.

I slutet av nästa vecka kommer Maggan att träffa talman Norlén igen. Något mer spännande än kakrecept kommer de inte ha att prata om. Norlén kommer antingen att göra som han gjort förut dvs ge Maggan 1 vecka till att sondera eller så ger han Uffe ett sonderingsuppdrag. Jag tror Maggan får 1 vecka till på sig. Mycket mer än så här kommer det inte att vara fram till den 28:e september. Sen kommer val av ny talman.

Inget parti kommer att överge någon röd linje innan den 28:e septmeber och det beror på att det skulle kosta mer att göra det än att inte göra det.

Det finns många saker jag är osäker på men en sak är jag helt säker på coh det är att regeringsbildningen kommer att ta tid!

Njae behöver ej vara så. Viktor Barth-Kron sa det bäst av alla, Magda behöver enbart några dagar att avgöra om det är möjligt.. sen kommer S så klart försöka driva denna psykos verkstad själva.
Senast redigerad av kulturkrieg365 2026-09-19 kl. 23:24.
Citera
2026-09-19, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Traumprinzz
Partier i opposition som har en chans att ta makten tenderar att skita rätt högaktningsfullt i om folk tycker att de "har en stabil för att regera" eller inte.

Alternativen är fortsatt att antingen nå en överenskommelse, eller signalera till väljarna att man är oförmögna att samarbeta, och därmed lämna över makten till Tidö under fyra år till.
C gick inte till val på att kohandla en budget med V, de gick till val på ett mittenalternativ som var orimligt men nu är 100% borta. Kanske trumfar anti-SD allt för C men det blir ju omöjligt 2030 att då hävda att man är ett borgerligt parti.

C och V är varandras motpoler i mycket så ett samarbete borde vara omöjligt.

En annan aspekt är att S absolut inte vill ha med V i regeringen så eftergifterna till V måste bli enorma.

Enklast för alla vore om C splittrades i två falanger: marknadsliberaler till M och socialliberaler till S.
Citera
2026-09-19, 23:31
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ministerpost är ju en röd linje för C.

Du pratade om alternativ där röda linjer skulle behållas.

Nej, så vitt jag har hört korrekt så har C varit väldigt tydliga med att "V inte är ett regeringsdugligt parti". Dvs. V kan inte sitta med i en regering, Men en S-minoritetsregering med en eller två V-ministrar innebär inte att V är med i regeringen, lika litet som SD var med i Tidö-regeringen. S skulle fast kunna erbjuda KD en ministerpost, fast KD inte är med i regeringen. Eller plocka in nån från gatan.

Det innebär att det aldrig finns något automatiskt majoritetsstöd för statsministern (dvs. själva definitionen på en minoritetsregering), men så länge varken V, C eller MP röstar för att uttryckligen fälla Magdalena Andersson så sitter regeringen kvar. Och varför skulle de göra det, om samarbetet funkar och de t.o.m. får sitta på en ministerpall eller två?

Och det löns också att komma ihåg att en svensk statsminister presenterar sina ministrar först EFTER att regeringen/statsministern har godkänts.
Citera
2026-09-19, 23:32
Medlem
Det kan kanske bli som i ukrainska riksdagen om det vill sig illa. Knytnävsslagsmål i bakraderna. Nooshi måste sätta på sig knogjärnen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in