2026-09-19, 13:42
Medlem
jugbandbluess avatar
när jag läser hans truth social ser jag bara ytterligare en gigantisk kostnad för lånetorsken USA.
Citera
2026-09-19, 13:44
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KetaminKajsa
Detta innebär inte att Grönland blir Amerikanskt, utan det handlar bara om militär närvaro.
Som USA hade rätt till redan tidigare,
så vad är förändrat?
Typiskt tRump-avtal ," stor seger"
Citera
2026-09-19, 13:47
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Vad vet du om det? Mycket få officiella detaljer har ju hittills framkommit.
Ensamrätt till att exploatera Grönlands naturresurser samt ständigt framtida veto mot alla andra investerare än USA på Grönland, som Trump skryter om nu, låter som en fantastisk deal (om det är sant).
Tomte, först säger du att inget vet nåt om avtalet, men DU vet tydligen att USA har ensamrätt till hela grönland??
Citera
2026-09-19, 13:47
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlyatMan
Och alla mineraler ...
Nej? Varifrån får du att det handlar om naturtillgångar?

Allt tyder på att detta mest är ett friserat avtal mycket likt det befintliga avtalet från 1951. Det är alltvarligt talat inte några större nyheter eller förändringar som kommit fram.

Det är nästan så att man kan misstänka att det faktiskt finns folk i den amerikanska statsapparaten som inser att det kommer en tid efter Trump och att för att vi ska ta oss dit utan att Trump ska tjata mer om Grönland så har det här avtalet förhandlats fram.

Med tanke på hur mycket som är likt det gamla avtalet så tror jag att de flesta inblandade har förstått att detta inte ändrar något väsentligt men det handlar om att göra jättebebisen nöjd och att man ska sluta slira på samma ställe.
Citera
2026-09-19, 13:49
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
Det där kunde väl Trumpen fått igenom ändå utan att hålla på och bråka ??

Till 100%. Danmark har aldrig motsatt sig att amerikanarna åter igen bygger upp försvaret på ön, utan det har varit just det där med ägandet som gjorde att hela Grönland-frågan helt spårade ur.
Citera
2026-09-19, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
???? Trump har ju inte fått igenom något som USA inte redan hade. En fullständig seger för Danmark och USA har förlorat avsevärt anseende på kuppen.
Trump är desperat efter en utrikespolitisk framgång; ingenting går ju riktigt som han vill. Detta är ett sätt att rädda ansiktet på honom.

Avtalet kunde stipulerat att USA aldrig ska förvara utbränt kärnbränsle i öppen dager på torget i Nuuk. Det var heller aldrig aktuellt.
Citera
2026-09-19, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
när jag läser hans truth social ser jag bara ytterligare en gigantisk kostnad för lånetorsken USA.

inga problem alls, nötterna i EU (Von der Lies) var där i veckan med en påse med (våra) skattepengar
Citera
2026-09-19, 14:13
Medlem
Grönland kommer att bli amerikanskt så småningom och NATO eller Europa kan inte göra något.
Citera
2026-09-19, 14:17
Medlem
Lofns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
USA har drygt 40 militärbaser i Tyskland.
Är Tyskland Amerikanskt på grund av det?

Formellt är Tyskland såklart självständigt men du får ju medge att usa har massivt inflytande. Sedan håller jag med om stormen i vattenglaset. Usa har haft militär närvaro där länge. Trump vill väl bara trumpa sig lite och få det att låta som han fixade en deal.
Citera
2026-09-19, 14:50
Avslutad
Får se om det nya avtalet innehöll någon klausul som ger det grönt ljus för Ronald Lauder att klubba säl för fettet han vill ha till sina sminkprodukter.
Citera
2026-09-19, 15:02
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAnder
Tomte, först säger du att inget vet nåt om avtalet, men DU vet tydligen att USA har ensamrätt till hela grönland??
Kan du inte läsa? Skolkat från SFI?
”som Trump skryter om” skrev jag. Endast en nolla kan påstå att jag redovisade officiella fakta.
Citera
2026-09-19, 15:03
Medlem
USA har en statsskuld på $40 trillion och har behov av att förslava Europa. När Europeiska företag går dåligt köper USA upp dem.
Det finns 1092 amerikanska företag i Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in