Citat:
Ursprungligen postat av
Vit-Brandbil
Det går inte att begränsa ett körkort då allt bara blir svårt att hantera plus att vi plötsligt har ungdomar i 80km/h på våra motorvägar också.
Går man den vägen får man naturligtvis ta fram en variant på B specifikt för ungdomar, och 80km/h är samma hastighet släpvagnar och lastbilar får köra. De kan ligga i ytterfilen bland trafik som kör lika fort. Dagens A-traktorer får dessutom köra på motortrafikleder, 30km/h på 100 väg. Det är minst lika farligt, om inte värre då det oftast saknas möjlighet att köra om.
Citat:
Ursprungligen postat av
Vit-Brandbil
Men utbildningen till att få körkort för A-traktor måste absolut förändras. Man ska inte köra upp på en moped för att sen sekunden efter hoppa in i en lastbil (dessa borde förbjudas helt) med helt andra reglage. Ska man köra upp för A-traktor så ska det göras i en bil.
En bra början, här kan man ju också införa en gräns specifikt på "mopeder" som dessa fordon tekniskt sett räknas som. 500kg exempelvis.
Citat:
Ursprungligen postat av
Vit-Brandbil
Före min tid så fick man automatiskt A-kort för tung motorcykel när man tog B-kort. Ungefär lika idiotiskt.
Jag som har körkort innan 1996 får köra en turnébuss på 25 ton om jag vill men sitter jag i en bil med släp får mitt ekipage max väga 3500kg.
Lika idiotiskt det, men tack och lov mindre påverkan på trafiken då få gamlingar klarar av att köra tung motorcykel och stora turnébussar är skapligt dyra fordon man förväntas köpa för egna pengar, pappa betalar inte för han ligger begraven sedan länge och arvet har redan slösats bort på dyra kryssningar, samt att den som kört bil hela livet kanske har lite mer erfarenhet än en 15 åring som aldrig kört tidigare.
Citat:
Ursprungligen postat av
Vit-Brandbil
Finns många konstiga regler kan man lugnt säga och skulle verkligen behöva ändras en hel del.
Håller med, och politikerna verkar helt ovilliga att lösa problemen.