2026-09-19, 01:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LoveInAColdClimate
Socialdemokraterna fullkomligt hatar SD och hela deras identitet

Vi har ett problem. Folk från den ena sidan fattar inte att det kan finnas gott folk på andra sidan också...
Citera
2026-09-19, 02:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Traumprinzz
Detta är relativt troligt. Man får inte glömma att SD under senaste mandatperiod fått igenom en hel del politik utan ingå i regering. Ministerposter är bevisligen inte något måste för att märkbart påverka majoritetens vägval.

Att S kommer att "skatta ihjäl alla" är en sanning med modifikation. Vi har haft många S-ledda regeringar som hållt skatten på lön hög, medans den skatt som framförallt beskattar härskarklasserna, dvs de som inte lever från månadslön till månadslön har hållits mycket låg.

Vidare har S hittills inte uppvisat några större problem med att ge skattelättnader åt fastighetsägare som behöver hushållsnära tjänster eller ombyggnationer i sina villor/herrgårdar/gods.
Vilket är mest lönsamt för staten? Jag målar mitt hus själv eller Firma Färg&Klicks grabbar Pelle och Kalle målar mitt hus för 200000 kr åt mig med 30000 kr i skatteavdrag.
Citera
2026-09-19, 02:37
Medlem
Polis2010s avatar
Det verkar som att C är det stora problemet. TandbRingmuskeln. Fittstimm.
Citera
2026-09-19, 03:01
Medlem
V har ett kongressbeslut om vad som ska göras, för att ändra på det behövs ett nytt kongressbeslut, det är inget man ändrar på bara sådär.

Man kan som tidigast lösa ett sådant 2 månader fram.

Så nej, V kommer inte vika sig. Skulle de mot all förmodan göra det, skulle V imponera på medlemsnivå. Samt de skulle tappa alla förortsröster då C kommer ta bort deras bidrag och a-kassa.

Samt ni säger V kommer förlora på ett Extra-val, det kommer dom inte, för allt ljus ligger på C, inte dom.

C kommer vara dom som bär skulden för extra-valet då det är dom som vägrar prata.

V kommer växa än mer i förorterna med!
Citera
2026-09-19, 04:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Polis2010
Det verkar som att C är det stora problemet.
Ja, ETR är problemet. Hon är ensam om att säga tvärnej till både SD och V.

För hon, tillsammans med tidigare partiledaren Lööf och DNs Sokolnicki, drömmer om något som inte finns. DEN STORA BREDA MITTEN.

Efter att Skattehöjar-Magda, med moralisk support från ETR, kommer att ha misslyckats med att locka över folk från det mycket sammansvetsade blågula laget, så kommer ETR att inse att DEN STORA BREDA MITTEN var och är just en ouppnåelig dröm.

Då, och först då, är det dags för C att göra en positionsförflyttning. Vad den blir vet dom väl inte själva än, men det är det första som måste hända i nuvarande låsta positioner.
Senast redigerad av lont 2026-09-19 kl. 04:32.
Citera
2026-09-19, 04:27
Medlem
Undrar om vänstern verkligen vill ha extraval? Det blir nog svårt att mobilisera de muslimska väljarna en gång till. Dessutom lär soffliggare och de som röstade på AfS eller ÖP sluta upp bakom SD denna gång för att få lite lugn och ro.
Citera
2026-09-19, 05:15
Medlem
Jag anser att Centerpartiet under covid-19 återigen visade nazistiska tendenser. Av det skälet tycker jag inte att SD ska samarbeta med dem.
Citera
2026-09-19, 05:18
Medlem
ETR vill att alla andra ska vara pragmatisk medans hon är helt låst...
Citera
2026-09-19, 05:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shadowsignal
Jag anser att Centerpartiet under covid-19 återigen visade nazistiska tendenser. Av det skälet tycker jag inte att SD ska samarbeta med dem.
Ingen borde samarbeta med C pga deras bruna rötter. Dessa rötter är mycket viktigare än deras dagsaktuella politik
Citera
2026-09-19, 06:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Alltså vadå inte släppa in? Det där är så löjligt. C har mindre stöd än V, de måste sluta hålla på som någon slags dörrvakter. De ska försöka få så mycket genomslag för sin politik som möjligt, sen får de bedöma om de får det på den blåa eller den röda sidan. Allt annat är bara sabotage.

Det har inte med det att göra. C kan trots allt byta sida även om det skulle vara smärtsamt. C behövs för att den här konstellationen ska kunna fungera. V har ingen annanstans att ta vägen för att få igenom någon form av politik.

Skillnaden mellan C och V är inte enorm (1.4 procent). Alla partier är små i jämförelse med S förutom M och SD. V har om de står utanför regering möjlighet att få igenom några tunga sakfrågor. Det måste ju ändå väga stort.

Nyval kommer inte att gynna någon och blir bara en tombola som troligtvis leder till tidövinst. Det kan ju lätt säga att titta de där kan inte regera.
Citera
2026-09-19, 06:29
Medlem
Centerpartiet har ju mera brunskjorte rötter än SD!

Dessutom så anses ju C vara pedofilpartiet nr: 1 !
Citera
2026-09-19, 07:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Tycker dock att det är ett systemfel med vårt valsystem att allt fokus efter valet hamnar på de minsta partierna och marginalfrågor. C med 7 % lägger i handbromsen för att Sverige ska kunna regeras, åt något håll. Det är ju orimligt. Fokus borde rimligtvis vara på de partier som flest har röstat för och vars politik mer handlar om långsiktighet i stora frågor. Kunde inte bry mig mindre om C, ett icke-parti utan politik.
Jo, men det är ju också ett systemfel när partier vägrar befatta sig med vilka sakpolitiska frågor man kan få igenom vid samtal med andra partier, röda linjer mot SD och V är dylikt sandlådebeteende.

Jag förstår till fullo om C inte vill ha ett avtal med V som omfattar en massa skatter likt jag förstår att SD inte vill ha ett avtal med C som inbegriper en massa invandrare.

Men, om man detta till trots skulle kunna finna någon form av övergripande sakpolitisk överenskommelse och kan komma överens om det i en regering, med eller utan ministerposter så vore det bra. Så är nu INTE fallet. Det har blivit spelteori och sandlådebeteende av det hela.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in