2026-09-18, 21:34
Medlem
MrKyotos avatar
Present till er som röstade rödgrönt i hopp om höjda bidrag.

Håll till godo.

Sabotaget är medvetet.

Snart sitter C i en Alliansen 2.0-regering.
Citera
2026-09-18, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Vad tycker ni om att Centerns vill skärpa a-kassereglerna ännu mer?

https://arbetet.se/2026/09/17/c-vill-ha-annu-tuffare-a-kassa-har-ar-regeringsfragorna-som-skaver/
V, MP och S lär ju jubla..
Citera
2026-09-18, 21:38
Medlem
SmygerOmkrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vintageman
Den sänkning som gjorde under Tidö var rimlig. Sen behöver man inte pilla mer.

Den sänkning som gjordes under Tidö har KOSTAT staten pengar, inte sparat några pengar. 5+ miljarder i kostnader per år.
Trots att över en halv miljon i arbetslöshet fick det sämre, sämre ersättning och svårare att överleva.
Hur var det rimligt?
Citera
2026-09-18, 21:43
Medlem
dude2ks avatar
Bidragen till valboskapen prioriteras.
Citera
2026-09-18, 21:44
Medlem
tantrs avatar
Jag hade tur och behövde inte nyttja A-kassan när jag blev varslad förra året. Hade turen att få ett nytt jobb nästan direkt.

Den dagen jag behöver nyttja den så vill man ju kunna överleva på den. Vad är vitsen med den annars*?
Citera
2026-09-18, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Vad tycker ni om att Centerns vill skärpa a-kassereglerna ännu mer?

https://arbetet.se/2026/09/17/c-vill-ha-annu-tuffare-a-kassa-har-ar-regeringsfragorna-som-skaver/

Jag tycker det är skitbra och rätt åt väljarna av den rödgröna sidan som inte gjort annat än att kasta skit på Tidö. Hoppas de har riktigt många som är i behov av a-kassa.
Citera
2026-09-18, 21:47
Medlem
SmygerOmkrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Klart det ska lönas sig att jobba. Sänk A-kassan mer efter 6 månader och 12 månader. Men höj den första 6 månaderna är det som gör att folk får tid att komma tillbaka till arbetsmarknaden

Hur skapar det fler jobb?
Citera
2026-09-18, 21:49
Medlem
Citat:
Ni vänsterpartister har väl babblat hur dålig Tidös regering är, vänta bara nu då.

"Vad tycker du själv?"

Svaret på det borde väl vara att han tycker bättre om Tidö och Moderaternas politik, de har bättre a-kassa.
Frågan var för att ts startar miljarder trådar om varenda nyhet han kan hitta, men nästan aldrig bidrar med egna tankar
Citera
2026-09-18, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Det är väl en flirt med Tidö, att sätta extra press på Magda. Jag undrar vart SD ställer sig i frågan?

🙏🌈
Vad har det med saken att göra? Det är er rödgröna röra som vunnit och som tillsammans med C tydligen ska bilda regering och besluta om sånt här. SD är bara statister i sammanhanget och deras ståndpunkt är helt irrelevant. Komiskt att ni även edter valet inte vill prata egen politik utan fortsätta att bara skrika SD.

När VPK viker sig för C och går med på sänkt a-kassa kommer du väl att beskylla SD för det?
Citera
2026-09-18, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Tror ingen som drabbades av det instämmer. Men det förstår du den dagen du drabbas av åldersdiskriminering på arbetsmarknaden.

Tror jag visst det, du är känd vänsterpartist på forumet, att tillskriva dig egenskapen som en ärlig människa borde man sig hålla långt långt borta ifrån.

Sänkningen är rimlig. Det är vissa svenskar som inte kan hantera det bara i teorin för de ha aldrig testat att vara ekonomisk och sparande.

Tips som jag skrev till en annan som var lika röd som dig om detta och som han höll med om va bra tips:

- Skaffa mindre lägenhet, börja så fort du blivit arbetslös att leta. Leta jobb varje dag (Givet) Ta vilket jobb som helst bara för att bli attraktiv igen på arbetsmarknaden.

- Anställ dig själv som svartjobbar med: Barnpassning, städning, gräsklippning, rabattstädare, biltvättare, snöskottare, målare osv. osv.

- Spara in på mat så mycket som möjligt, det är fullt möjligt.

- Säg upp prenumerationer eller skaffa mindre bredband/mobil osv.

- Alla pengar du tjänar på ovansagda stoppar du in i aktiesparande varje månad.

Med 7500 i hyra, 3500 i mat, 1500 övriga räkningar. (Detta baserat på medelhyra och en ensamstående med ett barn att ta hand om. (12 500 allt som allt.)

Nedan följer hur mycket du får ut om du haft ett arbete med lägsta lön som jag beräknar 27 000 i månaden. Detta nedan är alltså då vad du får ut i a-kassa:

Nedtrappning under perioden
Dag Nivå Per månad Per dag Efter skatt*
1–100 80 % 21 600 kr 982 kr ca 15 120 kr
101–200 70 % 18 900 kr 859 kr ca 13 230 kr
201–300 65 % 17 550 kr 798 kr ca 12 285 kr

Källa: https://akassekollen.se/

Efter dag 300 kan du söka aktivitetsstöd och medans du går på a-kassa så kan du säkert söka bostadsbidrag och har förmodligen rätt till barnbidrag med i med att utgifterna är beräknade på 1 vuxen och 1 barn.

Man kan se att det alltså går att överleva galant, flyttar du t.ex. till mindre lägenhet eller aviserar dig för svartjobb och sedan sätter över resten i fonder så kan du tjäna flera flera tusen i sparande varje månad även med den lägsta lönen i samhället.

Här är info från tidningar "Arbetet":

"I dag får arbetslösa 80 procent av sin tidigare inkomst (upp till taket) i 200 dagar. Därefter 70 procent fram till dag 300 och 65 procent därefter.

Den nya modellen har en snabbare nedtrappning. De första 100 dagarna ger 80 procent precis som idag. Dag 101-200 sänks ersättningsnivån till 70 procent av lönen och dag 201-300 blir den 65 procent.

Den som är fortsatt arbetslös efter 300 dagar kan få aktivitetsstöd. I den nya modellen sänks det med 5 procentenheter var 100:e dag ner till ett golv på 365 kronor per dag."

Är du inte allvarligt sjuk och samtidigt förlorar ditt jobb så kan börja med aktivitetsstöd och då får du förmodligen va med i nåt program som tar dig in på arbetsmarknaden igen. Är du sjuk kan du väl få sjukintyg förmodar jag.
Senast redigerad av Vintageman 2026-09-18 kl. 21:56.
Citera
2026-09-18, 21:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Klart det ska lönas sig att jobba. Sänk A-kassan mer efter 6 månader och 12 månader. Men höj den första 6 månaderna är det som gör att folk får tid att komma tillbaka till arbetsmarknaden

A-kassan är 0 kr efter 300 dagar
Citera
2026-09-18, 21:56
Avslutad
Citat:
Tror jag visst det, du är känd vänsterpartist på forumet, att tillskriva dig egenskapen som en ärlig människa borde man sig hålla långt långt borta ifrån.

Ok, du uppmanar till skattefusk (arbeta svart), känns inte så där jätteärligt, men du har säkert något sätt att rättfärdiga det för dig själv.

Bespar oss gärna din självgodhet och förklara inte hur det går till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in