2026-09-17, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide
Den killen är ju så maktkåt så det finns inte hos den narcissisten.
Jag har på nära håll upplevt hur oerhört svårt det är för narcissister att gratulera andra.
Det är liksom att "det där sa jag inte" och kan låta väldigt konstigt....

S har naturligtvis studerat honom och kan hans psykologi. Det är därför
de begärt att han ska ringa upp och gratulera Magdalena...

Det är de facto stor politisk humor...

Klockrent!
Citera
2026-09-17, 19:33
Medlem
WeMadeYous avatar
Citat:
Jag ser inte rusningen till V och MP som ett uttryck för lägre skatter.
Dessutom har fortfarande majoriteten av rödgrönt röstat på S.

Jag tror inte att V kommer med i nån regering.

Det kan mycket väl bli en enpartiregering med mycket framförhållning.
S har varit dåliga på det men jag har svårt att tro att Magda inte skulle lösa det med flera avtal.

Tidöavtalet var ju på många sätt väldigt dåliga på det också då man valde att hålla klimat, energi och arbetsmarknad som departement som inte behövde göra något. Undrar vad en slöserikommision skulle ha sagt om det.

55,8% har röstat på borgerliga partier så jag tvivlar på att C kommer stötta en budget med några omfattande skattehöjningar.

S,V,MP samlar bara 42,5% av rösterna.
Citera
2026-09-17, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherClark
Även om jag delar din uppfattning om att det blir svårt och hårda förhandlingar mellan oppositionspartierna framöver så är min gissning att V och C får igenom olika delar av budgeten och på så vis kan finna någon sorts kompromiss via sossarna. Dvs V får större inflytande över utgifter (som S ändå vill genomföra), typ karensavdrag, A-kassa, barnbidrag. C i sin tur får tillsammans med S styra skattepolitiken.

Fast varför skulle C nöja sig med det när dom kan få mer högerpolitik (C-politik som deras väljare vill ha) genom att rösta fram en M-budget?
Citera
2026-09-17, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nytorgsprinsessa
Det var ett misstag att göra kvinnor till fullvärdiga medborgare ? Skillnaden mellan fundamentalistiska muslimer och ultranationella svenskar känns hårfin. Kvinnor måste hållas på plats.

Kvinnor borde inte ha rösträtt men ska inte heller ha något tvång att försvara landet vid krig, bara män.

Bara kolla Ukraina tex inga män får lämna landet enligt lag sedan kriget började men kvinnor får. Ändå har kvinnor rösträtt och kan rösta för krig.
Citera
2026-09-17, 19:39
Medlem
Citat:
Den killen är ju så maktkåt så det finns inte hos den narcissisten.
Jag har på nära håll upplevt hur oerhört svårt det är för narcissister att gratulera andra.
Det är liksom att "det där sa jag inte" och kan låta väldigt konstigt....

S har naturligtvis studerat honom och kan hans psykologi. Det är därför
de begärt att han ska ringa upp och gratulera Magdalena...

Det är de facto stor politisk humor...
Hörde Ulf igen. Han anser inte att det finns någon vinnare i nuläget.
Citera
2026-09-17, 19:40
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manneniburen
vad skulle C släppa för att låta V ta plats menar du?

Vi kan ju hoppas men allt hänger på kappvändarna i C

C har ju sagt många gånger att de aldrig kan acceptera en regering där V är med. Nu tror jag Thand R kommer göra det ändå. Hon viker sig.
Citera
2026-09-17, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
V kommer inte hålla någon ny kongress innan denna månad är slut, det känner jag mig helt säker på.
Det lär inte heller behövas. Det behövdes 4 omröstningar 2018/2019 och tog 4.5 månader. Man har gott om tid och talmannen har ingen formell tidsplan.
Citera
2026-09-17, 19:41
Medlem
Cameltotems avatar
C har redan sagt nej till moderaterna? Är något hopp om en högerregering helt ute? Vad är bästa förutsättningar nu?
Citera
2026-09-17, 19:44
Medlem
Citat:
Problemet är att en M-budget kommer att utesluta saker som klimat och även arbetsmarknadsutbildningar så frågan är väl vilket förtroende C skulle ha kvar om de valde att gå på en sådan budget. Dessutom kommer den, vanan trogen, att vara en överbudsbudget.
Det beror på vad S gör i sin budget. Har de skatthöjningar så det nära till hands att tro C kommer rösta för en M. Det blir mycket svårare för MP eller V att göra motsvarande trick för att visa att man har makten.
Citera
2026-09-17, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem
C har redan sagt nej till moderaterna? Är något hopp om en högerregering helt ute?

Magda ska prova två eller tre talmansrundor först.
Om hon misslyckas kan Centern byta sida för att undvika nyval.
Citera
2026-09-17, 19:45
Medlem
BallaBellas avatar
Tråkigt så tråkigt!
Ska bli spännande att se om de nya kommer överens.
Gamlingarna var i allafall överens och glada i varandra. .
Citera
2026-09-17, 19:45
Medlem
Studsbolls avatar
Hade det inte varit för att landets framtid står på spel hade situationen varit tämligen munter. Andersson står inför en hopplös situation, och det är alltid skoj när Sosseriet får huvudvärk. Att kombinera C med V är inte möjligt; visst någon av parterna kan välja att vika ned sig men någon bestående borgfred kommer aldrig vara möjlig. C är till höger om M i just de frågor som är heliga för V; arbetsrätt och marknadshyror och V kommer aldrig vika sig när de vet att Sosseriet i samarbete med C redan kört facket i röven då det gäller LAS förra gången Sosseriet var vid makten. V har extremt mycket på att förlora på att vika ned sig och även om C har en historia av att vara opålitliga är SD en garanti för att de inte kan hoppa till andra sidan, vilket är var de med all logik hör hemma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in