2026-09-15, 09:51
Medlem
Venators avatar
Ok, vi provar såhär:

1. Övertygad nazist redan tidigt.

2. Fattig bakgrund och småtjuv.

3. Falsk identitet.

4. Genomförde en "operation" som dock avslöjades.

Edit: Jag skrev först att operationen var listig men det är kanske inte självklart...
Senast redigerad av Venator 2026-09-15 kl. 10:45.
Citera
2026-09-16, 10:37
Medlem
Ankdammsmans avatar
Bernhard Krüger?
Citera
2026-09-16, 14:36
Medlem
Alfred Naujocks?
Citera
2026-09-16, 20:11
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Bernhard Krüger?

Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Alfred Naujocks?

Bra gissningar! Det finns starka beröringspunkter med Krüger, men...

5. ... till slut fanns också "äkta förfalskningar" och efter vederbörandes död "falska förfalskningar".

6. Det rörde sig inte om så stora summor som i Krügers fall, även om det var mycket pengar nog.

7. Personen vi söker dog efter millennieskiftet.

Det finns också en temporal aspekt av frågan som är helt avgörande, men det får bli nästa ledtråd.
Citera
2026-09-17, 00:23
Medlem
Ankdammsmans avatar
Konrad Kujau?
Citera
2026-09-17, 10:57
Medlem
Venators avatar
Citat:
Konrad Kujau?

Helt rätt, bra! Förfalskade Hitlers Dagböcker och sålde dem med god vinst vilket slutade i fängelse. För detta blev han en kändis så väl utsläppt ur finkan hade han en business där han sålde "äkta Kujau-förfalskningar" av nazi-memorabilia. Efter hans död dök det upp någon som försökte fortsätta denna verksamhet men med förfalskade "äkta Kujau-förfalskningar".

Tråden vidare till dig med äkta förfalskning av läkarintyg att "Hitler has only got one ball".
Citera
2026-09-17, 11:48
Medlem
Ankdammsmans avatar
Tack! Intyget kommer ge mig massor på Ebay.

Nu söker vi en utmärkelse. En av krigets mer sällsynta, vilket delvis beror på att den är kopplad till ett visst tillfälle.
Citera
2026-09-17, 14:40
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:

Nu söker vi en utmärkelse. En av krigets mer sällsynta, vilket delvis beror på att den är kopplad till ett visst tillfälle.

Inte speciellt sällsynt, men drar till med Dunkirk Medal (Medaille Dunkerque 1940)?
Citera
2026-09-17, 15:50
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:

Tror Biling sitter på en lågoddsare, men för att utjämna förhållandet Allierade - Axeln drar jag till med tyska Anschluss-medaljen. OK, innan krigsutbrottet men delades ut fram till 1940.
Citera
2026-09-17, 16:22
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Inte speciellt sällsynt, men drar till med Dunkirk Medal (Medaille Dunkerque 1940)? :)

Betydligt vanligare, bara några hundra av vår utmärkelse delades ut. Dock var den i likhet med Dunkirkmedaljen icke-officiell.

Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Tror Biling sitter på en lågoddsare, men för att utjämna förhållandet Allierade - Axeln drar jag till med tyska Anschluss-medaljen. OK, innan krigsutbrottet men delades ut fram till 1940.

Hade aldrig hört talas om denna, men borde anat att den fanns. Vår utmärkelse delades ut efter en synnerligen hård strid.
Citera
2026-09-17, 16:28
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Betydligt vanligare, bara några hundra av vår utmärkelse delades ut. Dock var den i likhet med Dunkirkmedaljen icke-officiell.

Hade aldrig hört talas om denna, men borde anat att den fanns. Vår utmärkelse delades ut efter en synnerligen hård strid.

Tar fasta på "hård strid" och drar till med ryska "Stalingrad-medaljen" - för den som behärskar kyrriliska alfabetet; Медаль «За оборону Сталинграда
Citera
2026-09-17, 16:48
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Tar fasta på "hård strid" och drar till med ryska "Stalingrad-medaljen" - för den som behärskar kyrriliska alfabetet; Медаль «За оборону Сталинграда :D

Jag har en sån hemma! Vår tingest delades dock ut i mindre än en promille av det antalet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in