2026-09-17, 00:33
Medlem
WetCigarettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R.F.A.
En av männen förekommer i de så kallade Pandora-dokumenten, som sammanställdes av International Consortium of Investigative Journalists (ICIJ) år 2021. Enligt dokumenten var mannen chef för ett företag registrerat på Brittiska Jungfruöarna, ett skatteparadis, år 2016. Företagets registrering har nu tagits bort.
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/svenskar-misstanks-for--spioneri-markligt-fall/
Citat:
KENZAMENOSHI LIMITED
Incorporation: 29-JAN-2016
Jurisdiction: British Virgin Islands
https://offshoreleaks.icij.org/nodes/240044056

Sökte på företagsnamnet men hittade 0 på google förutom en twitteranvändare som gått ned i samma kaninhål och upptäckt samma sak. Alltså relaterat till denna N*cholas.
Citera
2026-09-17, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Ser inga problem. Två födda samma år men en i Jan och den andra i dec men det är väl 9 månader emellan.

Jo, det funkar ju rent tidsmässigt, tänkte mer på mor+far+tre barn (födda ganska tätt) på samma adress i Stockholm år 2000 - men ingen Nichol*s eller Mich*ël där då? Blev de två kvar i Frankrike, alltså...? Tänker jag fel?

Och nu bor de alltså på samma adress i Härnösand.
Citera
2026-09-17, 01:17
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R.F.A.
Enligt uppgifter till Hufvudstadsbladet fotograferade männen föremål i norra Finland och sa att de var turister.

Männen har samma efternamn och bor på samma adress i Härnösand i Västernorrland. De är båda födda i Frankrike och flyttade till Sverige som vuxna, men det är oklart om och hur de är släkt.

En av männen förekommer i de så kallade Pandora-dokumenten, som sammanställdes av International Consortium of Investigative Journalists (ICIJ) år 2021. Enligt dokumenten var mannen chef för ett företag registrerat på Brittiska Jungfruöarna, ett skatteparadis, år 2016. Företagets registrering har nu tagits bort.

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/svenskar-misstanks-for--spioneri-markligt-fall/
Förmodligen utplanterade ryssar.
Citera
2026-09-17, 01:39
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Det finns en familj med fransk anknytning.
En Svensk Berndt med fransk fru, Louise Leopoldine, och söner med namn som Pierre 1989 och Robert 1991 födda i Frankrike.

Finns i Stockholm år 2000
Sen bytte de namn och födelsedatum på något vis?
Citera
2026-09-17, 02:14
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Födda i Sverige och i trakten av Härnösand av personnumren att döma. Förstanamnen är lite udda och stavningen på Mikael likaså om man var född i Sverige på den tiden. Utländsk(a) förälder(rar)?
Citat:
Ursprungligen postat av banal
Jag hittade dem inte i Sveriges befolkning. Expressen skriver att de är invandrade från Frankrike. Oklart om/hur de verkligen är släkt. Ska ha fotograferat objekt i norra Finland:
Männen delar efternamn och bor på samma adress i Härnösand i Västernorrland. De båda föddes i Frankrike och invandrade till Sverige i vuxen ålder, men det är oklart om eller hur de är släkt med varandra.

En av männen förekommer i de så kallade Pandora-dokumenten som den internationella grävande journalistorganisationen (ICIJ) kartlade 2021. Enligt dokumenten var mannen huvudman för ett företag som registrerades i skatteparadiset Brittiska Jungfruöarna år 2016. Företaget är numera avregistrerat.
Båda födda i både Ångermanland och Frankrike. Är i 40-årsåldern, bor ihop och har inga inkomster men den ene har inkomst/tillgångar i skatteparadis? Udda, och minst en sak stämmer inte.
Födda i Härnösand, emigrerat och sedan flyttat hem i 25-årsåldern, tillsammans?
Senast redigerad av Schlesien 2026-09-17 kl. 02:28.
Citera
2026-09-17, 02:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Båda födda i både Ångermanland och Frankrike. Är i 40-årsåldern, bor ihop och har inga inkomster men den ene har inkomst/tillgångar i skatteparadis? Udda, och minst en sak stämmer inte.

Sedan vet jag inte säkert hur det fungerade med personnumrena förr. Utländska medborgare som kom till Sverige förr fick väl nummerserier -92** och uppåt vill jag minnas. Om man däremot föddes i ex. Frankrike av svenska medborgare hemmahörande i ex. Västernorrland fick man då nummerserien för Västernorrland?

Jag vet inte men det låter troligt att det borde ha varit så.
Nog blev man väl automatiskt svensk medborgare om man råkade bli född i Frankrike och föräldrarna var svenska medborgare?
Citera
2026-09-17, 02:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Födda i Härnösand, emigrerat och sedan flyttat hem i 25-årsåldern, tillsammans?

Jag reagerade också på att det verkar vara en ganska udda konstellation. Delar på en femrummare. Har de möjligen tagit över föräldrarnas boende när dessa gick bort?

Härnösand har väl haft/har utbildning inom olika kyrkliga inriktningar. Jag vet inte varför jag tänker på det i samband med föräldrarna
Citera
2026-09-17, 03:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Iranska bröder igen?

Ja, namnen låter ju mycket iranska i all fall
Citera
2026-09-17, 06:09
Medlem
Vad finns det att spionera militärt på i så fall i norra Finland? Ja, flygbasen i Rovaniemi är givetvis intressant i dessa tider. Det är ganska hög aktivitet där kan man konstatera. Sedan finns det väl ett allmänt förbud mot att vistas helt nära den ryska gränsen.

Har de använt sig av drönare för att utföra spionage?

Inget av detta tycker jag skulle kunna hamna i kategorin som advokaten benämner:

- Ett mycket märkligt fall.

Därefter avsäger han sig uppdraget.

Har de försökt att olovligen ta sig in i Ryssland? Spionage nja...

Klätt ut sig i Natouniformer och olovligen försökt ta sig in någonstans? Utgett sig för att vara befäl under en Natoövning? De kanske talar flytande franska med tanke på modern? Franska trupper blir som bekant nu stationerade i Boden och Rovaniemi enl. ett nyligen taget Natobeslut.

Citat:
Vid Natotoppmötet i Ankara meddelade Frankrike att de avser delta i Natos multinationella styrka FLF Finland. Styrkan, som utgår från Boden i Sverige och från Rovaniemi i Finland, utgör ett viktigt bidrag till alliansens avskräckning och försvar längs den norra flanken. Med Frankrikes deltagande stärks Natos avskräckning och försvar i norra Europa.

https://www.forsvarsmakten.se/aktuellt/nyheter/frankrike-ansluter-till-svenskledd-natostyrka/

Det är nog bara fantasin som sätter stopp för vad som kan ha hänt.
Senast redigerad av Konrad 2026-09-17 kl. 06:17.
Citera
2026-09-17, 08:16
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av banal
Jo, det funkar ju rent tidsmässigt, tänkte mer på mor+far+tre barn (födda ganska tätt) på samma adress i Stockholm år 2000 - men ingen Nichol*s eller Mich*ël där då? Blev de två kvar i Frankrike, alltså...? Tänker jag fel?

Och nu bor de alltså på samma adress i Härnösand.

Hmm, tänkte inte på det. Den som är född 1988 var ju tolv år år 2000. Folkräkningen kollar läget i November 2000.
Om båda heter Berndt och fadern heter Berndt så är det ändå sannolikt samma familj.
Citera
2026-09-17, 08:29
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Sedan vet jag inte säkert hur det fungerade med personnumrena förr. Utländska medborgare som kom till Sverige förr fick väl nummerserier -92** och uppåt vill jag minnas. Om man däremot föddes i ex. Frankrike av svenska medborgare hemmahörande i ex. Västernorrland fick man då nummerserien för Västernorrland?

Jag vet inte men det låter troligt att det borde ha varit så.
Nog blev man väl automatiskt svensk medborgare om man råkade bli född i Frankrike och föräldrarna var svenska medborgare?
Ja om mamman är Svensk då är det automatiskt. Men om mamman är utländsk då är det annorlunda.
Citera
2026-09-17, 08:33
Medlem
grey.eagles avatar
Har dessa filurer facebook eller insta el.

Skulle vara kul att se vilka deras "vänner" är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in