2026-09-13, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Ok, då tar jag bussåkandet bokstavligt!
Ja, det får du göra, med tanke dessutom att det är en fotbollsledtråd med. Är det inte Europa så är det Latinamerika, jag kan i varje fall inte mycket om afrikansk, asiatisk och USA fotboll
Citera
2026-09-14, 21:24
Medlem
2.b I anslutning till metron finns finns förutom busslinjer även linbanor att frakta passagerare till och från stationer
5. Här hade en sorts centralorganisation för flera maffiagrupperingar sitt "kontor". De drog in åtskilliga miljarder dollar per år
Citera
2026-09-15, 14:25
Medlem
6. Ligger i den näst största storstadsregionen i sitt land
Citera
2026-09-15, 16:53
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marron
6. Ligger i den näst största storstadsregionen i sitt land

...Envigado..?
Citera
2026-09-15, 20:09
Medlem
Citat:
...Envigado..?
Snyggt, där satt den. Fotbollslaget bildar 1989, Oficina de Envigado.
En säck riktigt kaffe och frågan
Citera
2026-09-16, 00:35
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Snyggt, där satt den. Fotbollslaget bildar 1989, Oficina de Envigado.
En säck riktigt kaffe och frågan

Gracias! Odlat på hög höjd, håller helt klart högre klass än "djungelkaffe" (Elfenbenskusten etc). Innan leaden kom om att det gällde nr 2 i landet hovrade jag en hel del över Santiago, Buenos Aires...

1) Två framgångsrika idrottsprofiler härifrån är dels en motorist, namne med en regeringschef, dels en olympier som även tog över tio VM-medaljer.

2) Vetter mot havet men den stora hamnen, en av landets största, ligger dryga milen härifrån.

3) Stadsdel delar namn med känt fotbollslag.

4) Hämdlysten kung.
Citera
2026-09-16, 11:07
Medlem
Citat:
Gracias! Odlat på hög höjd, håller helt klart högre klass än "djungelkaffe" (Elfenbenskusten etc). Innan leaden kom om att det gällde nr 2 i landet hovrade jag en hel del över Santiago, Buenos Aires...

1) Två framgångsrika idrottsprofiler härifrån är dels en motorist, namne med en regeringschef, dels en olympier som även tog över tio VM-medaljer.

2) Vetter mot havet men den stora hamnen, en av landets största, ligger dryga milen härifrån.

3) Stadsdel delar namn med känt fotbollslag.

4) Hämdlysten kung.
Cork
Citera
2026-09-16, 13:40
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Cork

Nej, men...

5) ...Europa dock helt riktigt.
Citera
2026-09-16, 16:38
Medlem
Citat:
Nej, men...

5) ...Europa dock helt riktigt.

Måste säga att detta var klurigt. Och hämndlystna kungar har det väl funnits tretton på dussinet av.
Jag ruvar vidarde....

.
Citera
2026-09-16, 17:37
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Måste säga att detta var klurigt. Och hämndlystna kungar har det väl funnits tretton på dussinet av.
Jag ruvar vidarde....

"Normalt"/by the book ska ju ny ledtråd enkom delas ut vid felaktig gissning, men jag känner (telemani, trådlös) att ditt klurande har sådan intensitet att ledtråd förtjänas, dessutom svår fråga! Hämdlystenheten...

4b) ...drabbade främst bröder till honom.
Citera
2026-09-16, 20:01
Medlem
Citat:
"Normalt"/by the book ska ju ny ledtråd enkom delas ut vid felaktig gissning, men jag känner (telemani, trådlös) att ditt klurande har sådan intensitet att ledtråd förtjänas, dessutom svår fråga! Hämdlystenheten...

4b) ...drabbade främst bröder till honom.

Då gissar jag på Nyköping (Kung Birger/Nyköpings gästabud/Rallysnubben Ingvar Carlsson samt regeringschef/ligger vid havet etc.)
Senast redigerad av Detdundrar 2026-09-16 kl. 20:10.
Citera
2026-09-16, 20:31
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Då gissar jag på Nyköping (Kung Birger/Nyköpings gästabud/Rallysnubben Ingvar Carlsson samt regeringschef/ligger vid havet etc.)

Schnyggt! Slapp jag den lökiga planerade nästa, en Bernard á la "Passerat en jäkla massa gånger men aldrig varit här! Har jag för mig? Skandal." Utöver det du nämner, Gert Fredriksson, den legendariske kanotisten. Stadsdelen Öster samt hamnen i Oxelösund.

En pava Nyköpings (känner en snubbe som kunde slutföra en dylik, 50 cl, fixandes fredagsmiddag! Crazy sod...) samt frågan till Detdundrar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in