Citat:
Ursprungligen postat av
BrotherClark
Bra reflektion. Oavsett om vi personligen delar politisk hemvist eller ej uppskattar jag att kunna diskutera sakligen med lite distans till ämnet.
Jag använder humor som distans. Alla får varsin känga. Jag gillar att diskutera oavsett medkontrahentens politiska hemvist. Blir bäst så. Då minskar bias.
Citat:
Ursprungligen postat av
BrotherClark
Knäckfrågan som jag ser det är att ett omval är oprövad mark för samtliga partier och en enorm risk att ta. Skulle vänsterpartiet göra bedömningen att deras väljarunderlag står sig och löper linan så krävs samtidigt att åtminstone MP och S gör minst lika bra (helst bättre) val för att de ska landa i en bättre förhandlingsposition efter en sån åtgärd. C har nog mer att förlora på ett sånt utfall eftersom att deras position bygger på en mittenregering som inga andra partier är intresserade av.
Ja, en mittenregering är ett förlorat hopp. KD fick färre mandat än C, så det stärker deras position lite för en mittenregering, samt kan innebära låst läge hos rödgröna laget. Eftersom maggan saknar en exitstrategi.
Citat:
Ursprungligen postat av
BrotherClark
Så skulle de dra det till ett extraval så kommer deras alternativ fortfarande stå mellan att medverka till en regering med antingen V eller SD. Därför gissar jag att de cavear före V - de har i princip inget att vinna i egen rätt på ett omval, de kan i ett sådant läge bara hoppas på att de andra partiernas siffror ändrar spelplanen. Vilket känns väl riskabelt?
Jag tror också de backar före V. V har inget att förlora på ett omval. C har allt att förlora. Dessutom lär högern vinna vid omval då de har ett bättre underlag för regering över partigränserna. Detta är däremot spåkonst, och kanske lite förhoppning. Såhär spännande i politiken har det inte varit på snart tio år.