2026-09-15, 21:56
Medlem
Henselons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simson12
V:s minsta krav borde i alla fall vara att V inte ska ha några ministerposter, då ska inte C ha det heller. C är dessutom det mindre partiet. Men omval skulle nog flera partier vilja ha, inte minst SD.

V skall inte vika ner sig över ett "liberalt" , höger, pedofilparti. Punkt slut!
De måste ta striden även om det blir nyval, men jag är övertygad om att de kommer tjäna på det.

S skall endast hålla käften.

Nä, lite stake nu V mot pedofilerna/Liberalerna i C. Clintan har receptet:
https://www.youtube.com/watch?v=oPGOaYR6Fuw
Senast redigerad av Henselon 2026-09-15 kl. 22:04.
Citera
2026-09-15, 22:16
Medlem
The Crashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherClark
Bra reflektion. Oavsett om vi personligen delar politisk hemvist eller ej uppskattar jag att kunna diskutera sakligen med lite distans till ämnet.
Jag använder humor som distans. Alla får varsin känga. Jag gillar att diskutera oavsett medkontrahentens politiska hemvist. Blir bäst så. Då minskar bias.

Citat:
Knäckfrågan som jag ser det är att ett omval är oprövad mark för samtliga partier och en enorm risk att ta. Skulle vänsterpartiet göra bedömningen att deras väljarunderlag står sig och löper linan så krävs samtidigt att åtminstone MP och S gör minst lika bra (helst bättre) val för att de ska landa i en bättre förhandlingsposition efter en sån åtgärd. C har nog mer att förlora på ett sånt utfall eftersom att deras position bygger på en mittenregering som inga andra partier är intresserade av.
Ja, en mittenregering är ett förlorat hopp. KD fick färre mandat än C, så det stärker deras position lite för en mittenregering, samt kan innebära låst läge hos rödgröna laget. Eftersom maggan saknar en exitstrategi.
Citat:
Så skulle de dra det till ett extraval så kommer deras alternativ fortfarande stå mellan att medverka till en regering med antingen V eller SD. Därför gissar jag att de cavear före V - de har i princip inget att vinna i egen rätt på ett omval, de kan i ett sådant läge bara hoppas på att de andra partiernas siffror ändrar spelplanen. Vilket känns väl riskabelt?
Jag tror också de backar före V. V har inget att förlora på ett omval. C har allt att förlora. Dessutom lär högern vinna vid omval då de har ett bättre underlag för regering över partigränserna. Detta är däremot spåkonst, och kanske lite förhoppning. Såhär spännande i politiken har det inte varit på snart tio år.
Citera
2026-09-15, 23:12
Medlem
pwbothas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Ska alla vi okunniga tycka till? Kan vi inte bara fortsätta att skriva att Jimmie suger och att SD är bäst osv? Kom igen. Skapa en tråd om att vänstern är missär osv.

Men för att hålla högre standard än ni drägg inom SD. Experterna säger att socialdemokraterna kommer fixa en bra regering. Bara att gilla läget mongos.
Bra regering?? Du menar Ygeman, Strandhäll, Morgan, Ylva osv osv ett gäng tomtar kommer styra landet. Fy f-n vilken Golgatavandring vi har att vänta oss
Citera
2026-09-16, 00:01
Medlem
9zs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Det är ju därför som politiker som Markus Allard kommer ta över landet. För Svenskarna kommer förr eller senare att tröttna på att ingenting görs.
Till slut så kommer den bevingade frågan;Vad fan får vi för pengarna?

Ja, troligen har du rätt. MA uppvisar starka osvenska drag i sitt politiska arbete. Vilket ligger i tiden. Många känner igen det, men för många är det ännu okänt.

Tänk vad mycket roligare riksdagsdebatter blir när det bara är massor med kaosapor som tjattrar och skriker okontrollerat. Har vi riktigt tur kan det bli slagsmål inne i plenisalen. Ja, du vet sånt som man ser från långtbortistan.

Nu blir det popcorn och "parliamentary fights" på youtube!
Citera
2026-09-16, 00:16
Medlem
Ja kanske, och då tror jag inte att det blir någon regering. V har redan testat att inte få ministerposter i tidigare regeringar och blivit överkörda. Tycker inte det är något konstigt krav alls och det borde C fatta. Möjligtvis skulle då V kunna ställa samma idiotiska krav om C - att de inte ska ha ministerposter de heller. Så blir det rättvist och bra.

Men självklart ska ett parti som ingår in en regering och dessutom är större än C ha ministerposter. Jag tycker samma sak på högersidan, SD bör ha ministerposter med tanke på hur stora de är på den sidan ifall det skulle blivit en ny Tidöregering. Jag ser det på samma sätt även om jag inte absolut inte vill att SD ska ha mer inflytande (röstar V), man får ju respektera väljarna. Och det gäller alltså både till höger och vänster.
Citera
2026-09-16, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 9z
Ja, troligen har du rätt. MA uppvisar starka osvenska drag i sitt politiska arbete. Vilket ligger i tiden. Många känner igen det, men för många är det ännu okänt.

Tänk vad mycket roligare riksdagsdebatter blir när det bara är massor med kaosapor som tjattrar och skriker okontrollerat. Har vi riktigt tur kan det bli slagsmål inne i plenisalen. Ja, du vet sånt som man ser från långtbortistan.

Nu blir det popcorn och "parliamentary fights" på youtube!

Har du sett någon debatt där han beter sig som en normal människa?
Citera
2026-09-16, 00:27
Medlem
Snylts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liapunov13
Hur ska en sådan regering ser ut när C och V bråkar med varandra?
Tidö bildade regering inom fyra veckor efter valet 2022.

Det har ju nämnts att en möjlig lösning är ju om både C och V avstår från ministerposter men man får förhandla fram delar av sin politik innan. Jag tror att det är den troligaste lösningen. Då kan ju båda vara lite missnöjda men samtidigt inte känna att de sprang tillbaka med svansen mellan benen
Citera
2026-09-16, 00:30
Medlem
Snylts avatar
Sen hade ju jag trots att jag röstar rött kunna tänka mig en B-plan med en enmansregering styrd av Karl Oskar 😂
Citera
2026-09-16, 00:36
Medlem
Snylts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Ja kanske, och då tror jag inte att det blir någon regering. V har redan testat att inte få ministerposter i tidigare regeringar och blivit överkörda. Tycker inte det är något konstigt krav alls och det borde C fatta. Möjligtvis skulle då V kunna ställa samma idiotiska krav om C - att de inte ska ha ministerposter de heller. Så blir det rättvist och bra.

Men självklart ska ett parti som ingår in en regering och dessutom är större än C ha ministerposter. Jag tycker samma sak på högersidan, SD bör ha ministerposter med tanke på hur stora de är på den sidan ifall det skulle blivit en ny Tidöregering. Jag ser det på samma sätt även om jag inte absolut inte vill att SD ska ha mer inflytande (röstar V), man får ju respektera väljarna. Och det gäller alltså både till höger och vänster.

Väl talat och jag håller med dig. Tycker inte heller det är konstigt att SD kräver ministerposter precis som V. Det blir ju bara ett onödigt hinder och en låsning att komma med en massa förbehåll, speciellt om det redan är tydligt att man är på samma sida. C hade ju kunnat haft en medlemsomröstning där deras medlemmar skulle få rösta om man ska tillåta V eller SD om man nu skulle hamna i ett läge där man måste välja det ena eller det andra.
Citera
2026-09-16, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snylt
Väl talat och jag håller med dig. Tycker inte heller det är konstigt att SD kräver ministerposter precis som V. Det blir ju bara ett onödigt hinder och en låsning att komma med en massa förbehåll, speciellt om det redan är tydligt att man är på samma sida. C hade ju kunnat haft en medlemsomröstning där deras medlemmar skulle få rösta om man ska tillåta V eller SD om man nu skulle hamna i ett läge där man måste välja det ena eller det andra.
Kan tänka mig att man kontaktat distrikten för att få vägledning eller ett mandat att avgöra.
Citera
2026-09-16, 02:06
Medlem
Snylts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Kan tänka mig att man kontaktat distrikten för att få vägledning eller ett mandat att avgöra.

Jo antagligen, men det klart att oavsett kommer inte alla få sin vilja igenom och flera av de som röstade på dem kommer bli besvikna. Skulle dock tro att det mandated kommer luta mer åt vänsterhållet då att samarbeta med SD nu skulle vara att totalt vända kappan efter vinden. Tror fortfarande att det troligaste blir att både C och V kommer stå utanför regeringen.
Citera
2026-09-16, 03:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Henselon
V skall inte vika ner sig över ett "liberalt" , höger, pedofilparti. Punkt slut!
De måste ta striden även om det blir nyval, men jag är övertygad om att de kommer tjäna på det.

S skall endast hålla käften.

Nä, lite stake nu V mot pedofilerna/Liberalerna i C. Clintan har receptet:
https://www.youtube.com/watch?v=oPGOaYR6Fuw

Önskar att Islamisterna kämpar för en gångsskull mot storebror Sosse!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in