2026-09-15, 11:17
Medlem
WetCigarettes avatar
Citat:
Orsaken är att företaget inte vill teckna kollektivavtal.

Det är Sveriges Ingenjörer och Unionen som varslar om strejken på kontoren i Stockholm och Malmö.

Konflikten går igång 25 september om ingen lösning nåtts innan dess. Varslet berör 100 av Sveriges Ingenjörers medlemmar.
https://www.svt.se/kultur/facket-varslar-om-strejk-mot-spelbolaget-king

Lite om företaget från Wikipedia:
Citat:
King, även känt som King Digital Entertainment, är ett svenskt företag som utvecklar datorspel för webben, mobiltelefoner (iOS, Android, Windows Phone), Facebook och Windows 10. King slog igenom som spelföretag efter att ha släppt pusselspelet Candy Crush Saga 2012. Spelet ses som det första framgångsrika spelet enligt freemium-modellen.
Citat:
År 2015 köptes King av speljätten Activision Blizzard för 50 miljarder kronor. Företaget hade då över 400 anställda i Stockholm. Kings fem grundare fick runt en miljard svenska kronor var i samband med att Activision Blizzard tog över deras aktieinnehav. Samma år öppnade man en ny spelstudio i Stockholm för att testa nya och mer experimentella spelkoncept.
https://sv.wikipedia.org/wiki/King_Digital_Entertainment
Citera
2026-09-15, 11:23
Medlem
Bra för dem.
Citera
2026-09-15, 11:59
Medlem
Kings svar:
Vi flyttar verksamheten till Cypern.
Citera
2026-09-15, 12:01
Avstängd
Många som jobbar på King har löner kring miljonen, "vanliga" utvecklare, designers och så.
Citera
2026-09-15, 13:02
Medlem
Riksreptilens avatar
Det skall bli intressant om de kommer ha större framgångar än LO vs Tesla i 2,5 år.

Ev flytt till Cypern skulle ökat tillgången till billig solel till lådorna som skall ersätta personalen.

https://www.realtid.se/it-tech/king-tjanar-miljoner-sparkar-utvecklarna/

(2025) " Det började med ett internt memo hos Candy Crush-tillverkaren King i juli.

Hundratals utvecklare fick beskedet att de skulle förlora sina jobb – inte på grund av dålig ekonomi, utan för att AI-verktygen de själva byggt nu kunde göra deras arbete, skriver Bloomberg.. "
Citera
2026-09-15, 13:18
Medlem
Vansterpartiets avatar
700 anställda med snittkostnad per anställd på 2,8 mille. De blir nog gladare när företaget tar sitt pick och pack och drar. Kan ju knappast vara raketforskning att göra lite nya levels i Candy Crush till medelålders singelmorsor.
Citera
2026-09-15, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glchstzngvrfhrn
Många som jobbar på King har löner kring miljonen, "vanliga" utvecklare, designers och så.

Fy fan vad absurt och det på ett företag som inte ens gör något som direkt är tekniskt avancerat längre utan mest lever på ett känt spel och ett varumärke.

Kan en anledning till att de inte vill gå med på kollektivavtal kanske vara att de, snarare än att de tror att det innebär höjda totalkostnader för firman, inser att det skulle ge behov till sådana ändringar i lönestrukturen (mera platt) att många kompetenta och kritiskt behövda skulle ta sitt pack och dra - lönesänkningar osv?
Citera
2026-09-15, 13:34
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Dryckeshorn
Fy fan vad absurt och det på ett företag som inte ens gör något som direkt är tekniskt avancerat längre utan mest lever på ett känt spel och ett varumärke.

Kan en anledning till att de inte vill gå med på kollektivavtal kanske vara att de, snarare än att de tror att det innebär höjda totalkostnader för firman, inser att det skulle ge behov till sådana ändringar i lönestrukturen (mera platt) att många kompetenta och kritiskt behövda skulle ta sitt pack och dra - lönesänkningar osv?

Riksreptilens inlägg vittnar om att sötebrödsdagarna nog är över dock, det var inte direkt dagsfärska uppgifter jag hade, detta var ett bra tag sen nu.

Men de som har blivit kvar efter uppsägningar borde vara hyfsat välbetalda fortfarande.

Det är löner på en sån nivå att jag som anställd inte skulle bry mig om kollektivavtal? Tänker jag fel?
Senast redigerad av glchstzngvrfhrn 2026-09-15 kl. 13:48.
Citera
2026-09-15, 14:13
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Riksreptilens inlägg vittnar om att sötebrödsdagarna nog är över dock, det var inte direkt dagsfärska uppgifter jag hade, detta var ett bra tag sen nu.

Men de som har blivit kvar efter uppsägningar borde vara hyfsat välbetalda fortfarande.

Det är löner på en sån nivå att jag som anställd inte skulle bry mig om kollektivavtal? Tänker jag fel?

Tänk det kommer en facknisse i rutig kavaj och har synpunkter om ALLT.

Fikapauser, wc, städning, ljus, arbetsplatsen, raster med mera.

Facket jobbar fel.
Citera
2026-09-15, 18:34
Medlem
Citat:
Avtal kring förfarande och fastställda villkor/rutiner/rättigheter etc. är fortfarande av intresse för en person om du så tjänar 34000 eller 100 000 i månaden.
Citera
2026-09-15, 18:43
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av bytok
Avtal kring förfarande och fastställda villkor/rutiner/rättigheter etc. är fortfarande av intresse för en person om du så tjänar 34000 eller 100 000 i månaden.

Kanske det, men när man har kommit upp i den typer av löner så brukar det handla om att man är så pass attraktiv på arbetsmarkanden att duger det inte så drar man.

Så nä, som välavlönad har jag aldrig brytt mig om kollektivavtal.
Citera
2026-09-15, 19:30
Medlem
Citat:
Kanske det, men när man har kommit upp i den typer av löner så brukar det handla om att man är så pass attraktiv på arbetsmarkanden att duger det inte så drar man.

Så nä, som välavlönad har jag aldrig brytt mig om kollektivavtal.
Fast oddsen är att du omfattats av ett ändå, för du vet väl hur det fungerar?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in