2026-09-15, 12:02
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyasalladsbladet
Det borde vara så pass viktigt att man kan avvara en stor summa varje år för att redan nu ta fram det som krävs för att göra hela systemet rättssäkert. Utvecklingen går dessutom framåt, och ett av målen har länge varit att samhället ska bli mer digitaliserat.

Finns viljan så kommer det att fungera.

2030 är det 27 år sedan 2003. Om man redan nu börjar arbeta med det här och avsätter en miljard kronor per år finns det gott om tid att utveckla, testa och säkerställa ett fungerande system. Man kan ha grupper som arbetar i skift dygnet runt och successivt bygga upp och testa systemet innan det tas i bruk.

Det finns 2 olika varianter på digital röstning.
Antingen måste man rösta i vallokalen, eller så kan man rösta hemifrån.

Vilken variant är det du vill ha?

Röstar man hemifrån är det enklare att köpa röster.
Citera
2026-09-15, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DD-riks
Hur många vill egentligen ha mer demokrati?
Dvs få rösta själva i sakfrågor?

Ofta får vi i DD intrycket att människor egentligen vill ha ledare som bestämmer - bara de får gnälla lite ibland.

Hur är det med folket på Flashback?

Eftersom "folket på Flashback" lever i diktaturer utomlands, så är de nog nöjda med det livet, speciellt eftersom det är diktaturen som avlönar deras aktivitet på Flashback
Citera
2026-09-15, 12:21
Medlem
laughingducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undermedvetenh3t
Finns betydligt större intresse av vad man kan åstadkomma genom att påverka ett val.

Vad hade du som rikets fiende varit mest intresserad av?

1. Få tillgång till information om aktivitetsrapporter, underhållsstöd och en fattigpensionärs deklaration

2. Avgöra ett svenskt riksdagsval

Låt säga att någon hackar AF och skriver ut några tusentals individer.
Blir inte det problematiskt då 🤔
Citera
2026-09-15, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Det finns 2 olika varianter på digital röstning.
Antingen måste man rösta i vallokalen, eller så kan man rösta hemifrån.

Vilken variant är det du vill ha?

Röstar man hemifrån är det enklare att köpa röster.
I en vallokal. Det viktiga är intentionen och att man gör allt för att den breda allmänheten blir så trygga och nöjda det bara går. Jag tror inte bara det handlar om att köpa röster utan mer om familjer styr varann. En familjemedlem kanske styr fler eller hela släkter osv.
Citera
2026-09-15, 15:58
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Skatteverket dit vi skickar in våra deklarationer har inte hackats. Inte heller mina ca 10 banker och kreditinstitut har hackats, än i alla fall. För att prata för mig själv skulle jag tycka det senare vore klart värre än om valmyndigheten hackades.

Även om det blev digital röstning, vilket det kommer att bli så gäller det verkligen att vara på tå för att rösta i varenda fråga som läggs fram i riksdagen. Skulle säkert bli minst en omröstning i veckan. De flesta av oss har ett liv också. Därför har vi politiker som för fram våra frågor. Även om det sällan händer något konkret. Sista halvåret har Tidö levererat. Innan dess, inte så mycket tyvärr.

Nu återstår att se hur och vad vänstersidan levererar, om de ens lyckas bilda regering.
Du är inte tillräckligt bildad för att förstå detta.

Om nån hackar min deklaration kan jag omedelbart se att någonting inte stämmer och kontakta Skatteverket. Om högern vinner i valet med knapp majoritet kan jag omöjligen kontrollera huruvida resultatet är fejk eller inte.

Läs på lite så kommer du förstå problematiken. Det finns en anledning varför vi fortfarande röstar med papper och penna och inte med digitala hjälpmedel.
Citera
2026-09-15, 16:00
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laughingduck
Fungerar ju för arbetsförmedlingen försäkringskassan Samt skatteverket .
Så varför skulle ett val inte fungera ?
Därför att det är omöjligt att kontrollera pga valhemlighet.

Du är inte tillräckligt bildad för att förstå detta. Läs mitt tidigare inlägg ovan.
Citera
2026-09-15, 16:04
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Du är inte tillräckligt bildad för att förstå detta.

Om nån hackar min deklaration kan jag omedelbart se att någonting inte stämmer och kontakta Skatteverket. Om högern vinner i valet med knapp majoritet kan jag omöjligen kontrollera huruvida resultatet är fejk eller inte.

Läs på lite så kommer du förstå problematiken. Det finns en anledning varför vi fortfarande röstar med papper och penna och inte med digitala hjälpmedel.
Hur upptäcker du om tant Agda slänger din röst i soptunnan? Visst, de kollar varandra men behövs bara ett lag som är samspelta så slänger Agda din röst utan att någon vet det.
Citera
2026-09-15, 21:06
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Hur upptäcker du om tant Agda slänger din röst i soptunnan? Visst, de kollar varandra men behövs bara ett lag som är samspelta så slänger Agda din röst utan att någon vet det.
Därför att man får vara med att observera när rösterna räknas. Det går inte att observera den "digitala rösträkningen".

Som sagt, läs på lite så kommer du inse.
Citera
2026-09-15, 21:12
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Därför att man får vara med att observera när rösterna räknas. Det går inte att observera den "digitala rösträkningen".

Som sagt, läs på lite så kommer du inse.
Du såg alltså när din röst räknades? Lite rare ändå. Jag såg bara min röst slinka in i soptunnan med en gul rand på.
Citera
2026-09-15, 21:15
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Du såg alltså när din röst räknades? Lite rare ändå. Jag såg bara min röst slinka in i soptunnan med en gul rand på.
Ja, jag observerade när den räknandes. All rösträkning i Sverige är offentlig, vem som helst kan vara med och dokumentera det. Visste du inte det?

Återigen. Bildning är svaret på dina problem.
Citera
2026-09-15, 21:21
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ja, jag observerade när den räknandes. All rösträkning i Sverige är offentlig, vem som helst kan vara med och dokumentera det. Visste du inte det?

Där satte du dit mig om det är sant? Då skall jag vara med vid rösträkningen om fyra år, det kan du hoppa på dina morrhår på!

Ja man kan lära sig fortfarande vid min ålder på Flachback
Citera
2026-09-15, 21:29
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:

Kan det inte bli väldig trängsel om många vill titta på rösträkningen?
Tänkte närmast på söndagens kaos i vallokalerna men flera timmars kö för att rösta. När kan man då kolla rösträkningen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in