2026-09-15, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebetalaren23
Räkna med minst 40% inflation på de kronorna de nästa 4 åren med sossarna vid makten.

Efter hyra så hade jag klarat mig på 10k men hade panik jobbat och varit driftig 16 timmar om dagen i så fall.

Du hade klarat dig men haft panik?
Citera
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Går det att leva på 17 776:-/mån (netto)?
Jadå. Man kan ta en kik på nedanstående genomgång av vad ett hushåll har för kostnader.

https://www.konsumentverket.se/ekonomi/vilka-kostnader-har-ett-hushall/

Säg att du pratar om en pensionär som bor ensam i en lägenhet. En bostadsrätt där lånen är färdigamorterade och månadsavgiften är på ett par tusen i månaden, utöver de kostnader som nämndes ovan. Gamlingar brukar ofta vara storkonsumenter av sjukvård, men utgå ifrån att eventuella vårdutgifter fångas upp av högkostnadsskyddet ifall de skulle bli för stora. För en sådan person är det fullt möjligt att lägga upp en hushållsbudget som gör att de klarar sig på 18 000 kr i månaden.
Citera
Medlem
Mechilas avatar
Citat:
Riksnormen täcker bara

https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/dokument-webb/ovrigt/riksnormen-for-forsorjningsstod-2026.pdf

De flesta har ju kostnader som hyra, el etc.
Det är artiklarna jag refererar till som specifikt nämner beloppet 17 776:-/mån.
Kanske är det ett genomsnitt? Eller så har socialtanten beviljat lite extra för semesterresa till hemlandet eller nå't?

Jo, men el och hyra får man också ersättning för.
Citera
2026-09-15, 08:51
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Den med full garantipension får 17 776 kronor i månaden efter skatt. I alla fall enligt beräkningar som SPF Seniorerna och Expressen gjort.
https://www.dagensps.se/privatekonomi/sa-hog-lon-behover-du-for-att-det-ska-lona-sig-att-jobba/

Det är alltså så mycket man har att leva av om man blir pensionär men aldrig jobbat en enda dag (vitt) i sitt liv.

Jodå! Säger politikerna. Det går visst! För de som faktiskt jobbat och betalat skatt tjänar mindre, även inklusive tjänstepensionen! (Och när skatten är avdragen). Ur artikeln:

Den genomsnittlige pensionären som har jobbat ett helt liv tjänar alltså 500:- mindre i månaden än den som jobbat svart eller suttit på kaféet och rökt vattenpipa ett helt liv.
För att få full garantipension måste man alltså ha undvikit att jobba över huvud taget. Och då får man väl anta att de flesta av dem dessutom även fått 40-50 år av hyran betald, maten betald, försäkringen betald, kläderna betalda, etc.
(Jodå, det finns säkert någon hemmafru vars man försörjt henne, men de flesta har nog bara njutit av livet och friheten i Sverige och bara pratat med socialtanten när det behövdes mer pengar för något).

Hur många har då garantipension (hel eller delvis)?
Jo, drygt 1,1 miljon, enligt Pensionsmyndigheten.
https://www.pensionsmyndigheten.se/nyheter-och-press/pressrum/kortapensionsfakta#:~:text=bostadstill%C3%A4gg%20o ch%20%C3%A4ldref%C3%B6rs%C3%B6rjningsst%C3%B6d.-,T otalt%20antal%20pension%C3%A4rer%20med%20garantipe nsion%2C%20med%20eller%20utan%20inkomstpension,-1% 20136%20400
Dvs hälften av pensionärerna.

Vad tycker ni som betalar för detta? Går det att leva på 17 776:-/mån (netto)? Eller behöver den nya regeringen kraftigt höja garantipensionerna, och införa någon extra skatt på er andra, för att finansiera detta?
För i så fall: En extra 1000-lapp i höjd garantipension innebär ca 200:- högre skatt för varje yrkesarbetande. Är garantipensionärerna värda lite guldkant, efter ett långt liv av att göra .... ja, ingenting?
För en genomsnittlig Flashbackare är 17 776 obegripligt lite pengar. De kan givetvis inte behålla sin livsstil med en månadslön som inte räcker till service på deras klockor.

Men om man ser på vad saker normalt kostar så borde 17 776 räcka utmärkt att klara sig på.
Citera
2026-09-15, 08:54
Medlem
Med Tidö räcker de pengarna till, förutsatt att du inte måste bo centralt i en större stad. Låg inflation, låga kostnader på energi och bränsle, det i sin tur tillåter lägre hyror och kostnader för el, vatten och värme osv.

Med rödgrön regering går alla kostnader upp och då behöver du kanske minst 30 000:- för att leva med samma komfort, men dessa vill bara höja pensionen med ett par hundra max.

Det beror helt på vem som sitter vid rodret, men låga levnadskostnader är nyckeln till att kunna överleva på en fast specifik summa.
Citera
2026-09-15, 08:55
Medlem
RGB-belysnings avatar
Det klarar du dig bra på. Om du bosätter dig i en liten by här uppe i norr så får du mycket över efter att hyran är betald. Välkommen hit! Faktum är att jag tycker 17K efter skatt är rätt bra, så länge man inte bor i någon nyproduktion med jättehög hyra eller liknande bör man klara sig utan problem med den inkomsten.
Senast redigerad av RGB-belysning 2026-09-15 kl. 09:02.
Citera
2026-09-15, 08:59
Medlem
DenverAirports avatar
Ja, självklart. Jag lever på mycket mindre. Hur enkelt som helst.
Citera
2026-09-15, 09:01
Medlem
Timoteuss avatar
Citat:
Den med full garantipension får 17 776 kronor i månaden efter skatt. I alla fall enligt beräkningar som SPF Seniorerna och Expressen gjort.
https://www.dagensps.se/privatekonomi/sa-hog-lon-behover-du-for-att-det-ska-lona-sig-att-jobba/

Det är alltså så mycket man har att leva av om man blir pensionär men aldrig jobbat en enda dag (vitt) i sitt liv.

Jodå! Säger politikerna. Det går visst! För de som faktiskt jobbat och betalat skatt tjänar mindre, även inklusive tjänstepensionen! (Och när skatten är avdragen). Ur artikeln:

Den genomsnittlige pensionären som har jobbat ett helt liv tjänar alltså 500:- mindre i månaden än den som jobbat svart eller suttit på kaféet och rökt vattenpipa ett helt liv.
För att få full garantipension måste man alltså ha undvikit att jobba över huvud taget. Och då får man väl anta att de flesta av dem dessutom även fått 40-50 år av hyran betald, maten betald, försäkringen betald, kläderna betalda, etc.
(Jodå, det finns säkert någon hemmafru vars man försörjt henne, men de flesta har nog bara njutit av livet och friheten i Sverige och bara pratat med socialtanten när det behövdes mer pengar för något).

Hur många har då garantipension (hel eller delvis)?
Jo, drygt 1,1 miljon, enligt Pensionsmyndigheten.
https://www.pensionsmyndigheten.se/nyheter-och-press/pressrum/kortapensionsfakta#:~:text=bostadstill%C3%A4gg%20o ch%20%C3%A4ldref%C3%B6rs%C3%B6rjningsst%C3%B6d.-,T otalt%20antal%20pension%C3%A4rer%20med%20garantipe nsion%2C%20med%20eller%20utan%20inkomstpension,-1% 20136%20400
Dvs hälften av pensionärerna.

Vad tycker ni som betalar för detta? Går det att leva på 17 776:-/mån (netto)? Eller behöver den nya regeringen kraftigt höja garantipensionerna, och införa någon extra skatt på er andra, för att finansiera detta?
För i så fall: En extra 1000-lapp i höjd garantipension innebär ca 200:- högre skatt för varje yrkesarbetande. Är garantipensionärerna värda lite guldkant, efter ett långt liv av att göra .... ja, ingenting?

För att svara på frågan: det måste gå. Jag tror att vi är många som i framtiden kommer att få mindre än så.
Många som får mindre än så i vanlig pension men har sparat över 100 000 kommer tex inte att få bidrag till hyra innan de minskat besparingarna. Jag är övertygad om att folk därute sparar i madrassen eller bara lever upp allt för att ha under gränsen i officiella tillgångar.

Men får alla verkligen full garantipension? Jag känner några pensionärer som inte jobbat mycket pga kronisk sjukdom. En vet jag får sk äldreförsörjningsstöd. Det är som f-stöd plus några hundra extra. Den personen har aldrig arbetat, men inte bott här hela livet. Dock säkert 30 år
Citera
2026-09-15, 09:04
Medlem
Vi, ett pensionärspar, har 16 000 kvar totalt efter att vi betalat hyra, el, försäkringar m.m.
Det går helt ok, men visst plockar vi upp en pantburk om vi ser den även om vi inte aktivt går och letar.
En liten del av denna är garantipension. När vi hör andra pensionärer klaga så säger jag alltid att jag är tacksam över den pension jag har. Detta vi får extra har vi ju inte tjänat in, vilket betyder att någon annan bidrager med sitt arbete.
Numera är det så att för att få full garantipension måste man bott 40 år i landet.
För att få bostadstillägg så är 100 000 per person maxbelopp för eget kapital
Citera
2026-09-15, 09:08
Medlem
Nisse71s avatar
Om man inte låter boendkostnaden skenar för mycket så går det. Det bästa är att leva gratis i ett ockuperat hus. Du kan även spara pengar genom dumpstring ( leta mat i butikernas sopkärl). Så det går att leva extremt billigt men det kanske inte alltid är ett så bekvämt liv.
Citera
2026-09-15, 09:08
Medlem
Som artikeln påpekar är det 13% av dem som har garantipension som kommer upp i så hög summa. De flesta har mindre, p.g.a. att de inte har fullt bostadstillägg eller avdrag för tillgångar.

Man kan också notera att för de som jobbat tillkommer tjänste- och premiepension på dessa belopp, så i praktiken blir pensionen för de som arbetat hela livet avsevärt högre.

(edit för tydlighet)
Senast redigerad av Simora 2026-09-15 kl. 09:14.
Citera
2026-09-15, 09:14
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ullebull
Vi, ett pensionärspar, har 16 000 kvar totalt efter att vi betalat hyra, el, försäkringar m.m.
Det går helt ok, men visst plockar vi upp en pantburk om vi ser den även om vi inte aktivt går och letar.
En liten del av denna är garantipension. När vi hör andra pensionärer klaga så säger jag alltid att jag är tacksam över den pension jag har. Detta vi får extra har vi ju inte tjänat in, vilket betyder att någon annan bidrager med sitt arbete.
Numera är det så att för att få full garantipension måste man bott 40 år i landet.
För att få bostadstillägg så är 100 000 per person maxbelopp för eget kapital

Hur funkar det då om man dagen innan man fyller 67 då ger bort pengarna till t.ex. sina barn?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in