2026-09-15, 08:07
Medlem
Den med full garantipension får 17 776 kronor i månaden efter skatt. I alla fall enligt beräkningar som SPF Seniorerna och Expressen gjort.
https://www.dagensps.se/privatekonomi/sa-hog-lon-behover-du-for-att-det-ska-lona-sig-att-jobba/

Det är alltså så mycket man har att leva av om man blir pensionär men aldrig jobbat en enda dag (vitt) i sitt liv.

Jodå! Säger politikerna. Det går visst! För de som faktiskt jobbat och betalat skatt tjänar mindre, även inklusive tjänstepensionen! (Och när skatten är avdragen). Ur artikeln:

Citat:
Medianpensionen ligger omkring 500 kronor under nivån för fullt grundskydd.

Den genomsnittlige pensionären som har jobbat ett helt liv tjänar alltså 500:- mindre i månaden än den som jobbat svart eller suttit på kaféet och rökt vattenpipa ett helt liv.
För att få full garantipension måste man alltså ha undvikit att jobba över huvud taget. Och då får man väl anta att de flesta av dem dessutom även fått 40-50 år av hyran betald, maten betald, försäkringen betald, kläderna betalda, etc.
(Jodå, det finns säkert någon hemmafru vars man försörjt henne, men de flesta har nog bara njutit av livet och friheten i Sverige och bara pratat med socialtanten när det behövdes mer pengar för något).

Hur många har då garantipension (hel eller delvis)?
Jo, drygt 1,1 miljon, enligt Pensionsmyndigheten.
https://www.pensionsmyndigheten.se/nyheter-och-press/pressrum/kortapensionsfakta#:~:text=bostadstill%C3%A4gg%20o ch%20%C3%A4ldref%C3%B6rs%C3%B6rjningsst%C3%B6d.-,T otalt%20antal%20pension%C3%A4rer%20med%20garantipe nsion%2C%20med%20eller%20utan%20inkomstpension,-1% 20136%20400
Dvs hälften av pensionärerna.

Vad tycker ni som betalar för detta? Går det att leva på 17 776:-/mån (netto)? Eller behöver den nya regeringen kraftigt höja garantipensionerna, och införa någon extra skatt på er andra, för att finansiera detta?
För i så fall: En extra 1000-lapp i höjd garantipension innebär ca 200:- högre skatt för varje yrkesarbetande. Är garantipensionärerna värda lite guldkant, efter ett långt liv av att göra .... ja, ingenting?
Citera
2026-09-15, 08:11
Medlem
Mechilas avatar
Riksnormen ligger på drygt 5000 kronor så varför skulle det inte gå att leva på drygt 17 000 kronor?
Citera
2026-09-15, 08:14
Medlem
kraftfoders avatar
Det går bra att leva på 17000/mån om huset är betalt och man har en buffert.
Citera
2026-09-15, 08:16
Medlem
ZenoElias avatar
17776 kr netto utbetalas endast om man även har maximalt bostadstillägg.
Citera
2026-09-15, 08:17
Medlem
17500 är inga problem. Jag har utgifter på 15k varje månad och jag äter ute flera gånger i månaden.
Medelpensionen i Sverige ligger på 19 800 kr.
Citera
2026-09-15, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Riksnormen ligger på drygt 5000 kronor så varför skulle det inte gå att leva på drygt 17 000 kronor?

Riksnormen täcker bara

Citat:
kostnader för livsmedel, kläder och skor, lek och fritid, förbrukningsvaror,
hälsa och hygien samt dagstidning och telefon
https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/dokument-webb/ovrigt/riksnormen-for-forsorjningsstod-2026.pdf

De flesta har ju kostnader som hyra, el etc.
Det är artiklarna jag refererar till som specifikt nämner beloppet 17 776:-/mån.
Kanske är det ett genomsnitt? Eller så har socialtanten beviljat lite extra för semesterresa till hemlandet eller nå't?
Citera
2026-09-15, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Den med full garantipension får 17 776 kronor i månaden efter skatt. I alla fall enligt beräkningar som SPF Seniorerna och Expressen gjort.
https://www.dagensps.se/privatekonomi/sa-hog-lon-behover-du-for-att-det-ska-lona-sig-att-jobba/

Det är alltså så mycket man har att leva av om man blir pensionär men aldrig jobbat en enda dag (vitt) i sitt liv.

Jodå! Säger politikerna. Det går visst! För de som faktiskt jobbat och betalat skatt tjänar mindre, även inklusive tjänstepensionen! (Och när skatten är avdragen). Ur artikeln:

Den genomsnittlige pensionären som har jobbat ett helt liv tjänar alltså 500:- mindre i månaden än den som jobbat svart eller suttit på kaféet och rökt vattenpipa ett helt liv.
För att få full garantipension måste man alltså ha undvikit att jobba över huvud taget. Och då får man väl anta att de flesta av dem dessutom även fått 40-50 år av hyran betald, maten betald, försäkringen betald, kläderna betalda, etc.
(Jodå, det finns säkert någon hemmafru vars man försörjt henne, men de flesta har nog bara njutit av livet och friheten i Sverige och bara pratat med socialtanten när det behövdes mer pengar för något).

Hur många har då garantipension (hel eller delvis)?
Jo, drygt 1,1 miljon, enligt Pensionsmyndigheten.
https://www.pensionsmyndigheten.se/nyheter-och-press/pressrum/kortapensionsfakta#:~:text=bostadstill%C3%A4gg%20o ch%20%C3%A4ldref%C3%B6rs%C3%B6rjningsst%C3%B6d.-,T otalt%20antal%20pension%C3%A4rer%20med%20garantipe nsion%2C%20med%20eller%20utan%20inkomstpension,-1% 20136%20400
Dvs hälften av pensionärerna.

Vad tycker ni som betalar för detta? Går det att leva på 17 776:-/mån (netto)? Eller behöver den nya regeringen kraftigt höja garantipensionerna, och införa någon extra skatt på er andra, för att finansiera detta?
För i så fall: En extra 1000-lapp i höjd garantipension innebär ca 200:- högre skatt för varje yrkesarbetande. Är garantipensionärerna värda lite guldkant, efter ett långt liv av att göra .... ja, ingenting?

Om pengarna till pension öronmärks o h går direkt till pensionen, så har jag inga som helst problem med att de drar 200kr extra skatt till det.

Gärna för mig.
Citera
2026-09-15, 08:30
Medlem
Beror helt och hållet på ditt skuldbagage och boende skulle jag vilja säga. Som mest har jag haft 10-11k i fasta kostnader i månaden och då bodde jag i en hyresrätt. Men hyrorna har ju inte gått ner sedan 2015 när jag lämnade min hyresrätt.

Sen har ju jag haft turen att egentligen aldrig behöva skuldsätta mig mer än ett bolån.

Men 17k netto borde man klara sig på såvida du inte sitter fast med en massa privatlån eller för dyrt boende tex.
Citera
2026-09-15, 08:31
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
... Jodå! Säger politikerna. Det går visst! För de som faktiskt jobbat och betalat skatt tjänar mindre, även inklusive tjänstepensionen! (Och när skatten är avdragen). Ur artikeln:... Den genomsnittlige pensionären som har jobbat ett helt liv tjänar alltså 500:- mindre i månaden...

Det där svider rätt bra och antagligen mest för oss som får magknip av hela saken. Det blir till slut som betingning, pension är ledig med ont i magen.
Citera
2026-09-15, 08:32
Medlem
Räkna med minst 40% inflation på de kronorna de nästa 4 åren med sossarna vid makten.

Efter hyra så hade jag klarat mig på 10k men hade panik jobbat och varit driftig 16 timmar om dagen i så fall.
Citera
2026-09-15, 08:43
Medlem
Riksreptilens avatar
Inte köpa lotter, spela på travet m m.

Stjäla kanadagäss från statsparken om det blir särskilt knapert med protein någon vecka. 🐧
Citera
2026-09-15, 08:45
Medlem
MrSwedeGliderRunts avatar
Jag kan tycka 0Kr vore lämpligare, kanske kan man lägga ribban någnstans mellan 0 och 17500..
Vet inte riktigt varför jag ska betala alla dessas leverna, plus vem som helst som kommer från mellanösteern eller africa som aldrig bidragit här.

Rättvist vore att lägga ned alltihop, avsluta allt utlandsbistånd mm, rensa upp allt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in