2026-09-14, 11:47
Medlem
Storfetdases avatar
Ritade en stor hårig balle på mitt röstkort, vad tycker herr Fransson om såna som mig?
Citera
2026-09-14, 11:51
Medlem
BaronAfTrosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akutaccent
Såklart han har rätt.

Vi har idioter som röstat på ÖP i hela Sverige = en bortslösad röst på högerblocket.

Vi har idioter som röstat på AFS i hela Sverige = en bortslösad röst på högerblocket.

Vi har idioter som röstat på Ambition Sverige = en bortslösad röst på högerblocket.

Vi har fler idioter som röstat på Kristna Värdeparitet, Medborgerlig Samling m.m.

Visst, resonerar man att man inte ska rösta på små partier så hade aldrig SD tagit sig in i riksdagen, men i ett val som detta när det är så jämnt så tycker jag att högerflanken borde varit mer begåvade än detta när det kom till beslutsfattning.

Är man så missnöjd med högerblockets brist på extremism att man hellre släpper fram en sida som står för raka motsatsen till ens värderingar? Det är faktiskt mäkta idiotiskt. Ni som slösat era röster välkomnar att bli rövknullade av islamister och genuspedagoger. Hoppas ni är nöjda.

Samma logik för dem som röstade på SD innan 2010?
Citera
2026-09-14, 12:03
Medlem
supremanics avatar
Jag är glad att typer som Fransson är arga. Det var precis vad jag hoppades på med min röst på AfS
De kan gott sitta och koka av ilska under sina kippor och grina
Så det var långt ifrån en bortkastad röst!
Citera
2026-09-14, 12:22
Medlem
Graavargs avatar
Jag har noterat, i tråd efter tråd, att det finns ett stort antal debattörer som utgår från att nationell politik är en dualistisk tävling mellan "vänster" och "höger".

Det är förstås inte alls så, det är en extremt simplifierad version avsedd för idioter.

Och det är inte ens det demokratiska system som Sverige har, vi har i själva verket en parlamentarisk demokrati som bygger på ett flertal OLIKA partier.

Poängen är dock att alla dessa simpliferade korkskallar nu sitter och skäller åt alla möjliga håll för att svenska väljare röstar som det är meningen att man ska rösta i en parlamentarisk demokrati, dvs. på de partier som mest motsvarar vad man själv tycker är bäst. Sen om det är bäst för en själv eller för landet må vara osagt, det faller under "valhemligheten".

Samtidigt som man skratta för alla dessa obegåvade nu helt enkelt inte fattar varför väljare röstat som de gjort, när väljarna faktiskt gjort precis det dom ska, så är det litet irriterande att de varken kan inse vad svenska demokratiska val går ut på och hur systemet ska fungera. Det är inte en hockeymatch mellan "två lag", det är en öppen marknad för alla OLIKA politiska budskap som vill vara med och tävla om väljarnas röster. Vill man nödvändigtvis ha en hockeyliknelse så är kommunens lokala skridskobana en mer korrekt jämförelse till vad ett svenskt val handlar om.

Dessutom är styrkan i ett lands parlamentariska system uttryckligen den politiska mångfalden, eftersom den gör att väljare lättare hittar just ett sånt parti de vill rösta på. Och att försöka minska på den mångfalden, mellan sina egna öron eller genom att försöka påverka väljarna och tvinga in dem i "två lag" är rent ut sagt antidemokratiskt, och skadligt för Sverige.

Så visst, världen är full av korkskallar, det är ett oundvikligt faktum. Och det är väl förståeligt att alla politiska sådana nu går igång när verkligheten inte ser ut som de inbillat sig. Men litet mer förståelse för hur svensk demokrati funkar och vad styrkan i den är tycker man nog att skulle kunna uppbådas. Speciellt eftersom det inte är nödvändigtvis är så värst smickrande att framstå som en politisk idiot, när man ändå bemödar sig att just kommentera politik...
Citera
2026-09-14, 12:31
Medlem
guderis avatar
Har SD nu gått varvet fullt ut och blivit gamla sossar på riktigt? Att skylla valresultatet på väljarna snarare än på den egna politiken var ju någonting som sossar för några år sedan var väldigt bra på.
Citera
2026-09-14, 13:13
Medlem
Skuggvarelses avatar
Jag hjälpte SD till makten en gång i tiden, resultatet blev Israeldemokraterna, hade hellre lagt min röst på Vänsterpartiet än SD igen. Så jag är inte speciellt missnöjd med valresultatet. Varför skulle jag? Det är ingen större skillnad på riksdagspartierna- och politikerna. Ni tjänar samma herrar, driver samma anti-vita agenda. V har åtminstone en halvnykter utrikespolitik.
Senast redigerad av Skuggvarelse 2026-09-14 kl. 13:25.
Citera
2026-09-14, 16:11
Medlem
akutaccents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaronAfTrosa
Samma logik för dem som röstade på SD innan 2010?

Inte alls. Nu visste dessa röstare, eller ja den del som är läskunniga och kan knyta ett par skor, att det fanns ett övertag för vänsterblocket. Missnöjesrösta på ett småparti som i praktiken är till dina meningsmotståndares favör är inget annat än korkat.
Citera
2026-09-14, 16:13
Medlem
cookieboys avatar
Det var dumt gjort av honom. Han borde ha tänkt till bättre.
Citera
2026-09-14, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cookieboy
Det var dumt gjort av honom. Han borde ha tänkt till bättre.
Alldeles för mycket begärt av en SD-politiker.
Citera
2026-09-14, 16:54
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akutaccent
Vi har idioter som röstat på ÖP i hela Sverige = en bortslösad röst på högerblocket.
ÖP är dock inte ett uttalat högerparti och Allard själv har sagt att han riktar in sig på missnöjda S-väljare.

Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Skälet till varför M/KD/L släppte in SD i ett samarbete bottnade i att de var rädda för SD skulle jaga ur dem ur riksdagen.
Jag tror snarare att M/KD/L var rädda för att förlora röster till MED som på sikt hade tagit sig in i riksdagen om man inte hade öppnat upp för samtal med SD. Missnöjet med Decemberöverenskommelsen och Januariavtalet bara växte mellan 2014 till 2022, avtalen bröts dessutom oftast upp vart och ett innan nästkommande val.
Citera
2026-09-14, 17:00
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Är du helt dum i huvudet?
[...]
AfS, Med och ÖP fick inte i närheten mycket röster för att kunna avgöra valet ditt klantarsle.
Nej jag är inte dum. Däremot verkar Fransson vara dum, för han antyder att det är pga. dessa tre småpartier som SD har backat, något som uppenbarligen inte har stöd i valresultatet. Så tag upp det med Fransson i stället för att skälla på mig!

Citat:
Ursprungligen postat av Maxemis123
Skillnaden är att partiet nyans stod för 0.7% förra valet, nu endast 0.1%. Fler har alltså röstat på småpartierna på högersidan.
Citat:
Ursprungligen postat av Freja1999
Det är helt hål i huvudet att kasta bort röster på partier när vi har de marginaler vi har. Den förlegade fyra procentsspärren borde slängas i papperskorgen direkt nu under 2026 och höjas till en 12 procentsspärr i stället.
Det handlar om mindre än en procent av rösterna. Iom. att L inte åkte ut så spelade småpartirösterna inte så stor roll att det avgör balansen (iaf. förutsatt att inte de sista rösterna visar någonting helt annat).
Citera
2026-09-14, 17:26
Medlem
akutaccents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
ÖP är dock inte ett uttalat högerparti och Allard själv har sagt att han riktar in sig på missnöjda S-väljare.

Självklart, men en korkad högerväljare fattar inte det, hur tydlig Allard än är. Uppenbarligen har röster tappats till ÖP.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in