2026-09-11, 19:40
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Har väl varit intervjuer/poddar med både Jonna och Linn där detta delvis har berörts (minns inte exakt på rak arm så här). Sedan när det gäller Ebba och Frida så finns det väl lite osäkerhet kring fysisk status.
Ebba och Frida är väl chanslösa i totalen?
Ebba för dålig i sprint och Frida svag i sprint och allmänt ojämn (med brutalt höga toppar)?
Citera
2026-09-11, 20:33
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Ebba för dålig i sprint och Frida svag i sprint och allmänt ojämn (med brutalt höga toppar)?

Jo, med dtn nya poängsystemet så har Ebba ingen chans. När det gäller Frida beror ju det på vilka andra som satsar på totalen.
Citera
2026-09-11, 23:34
Medlem
Citat:
Jo, med dtn nya poängsystemet så har Ebba ingen chans. När det gäller Frida beror ju det på vilka andra som satsar på totalen.
Inge åkare verkar direkt sugen på totalen , kanske någon under toppen förstås men det gör saken onitressant.
Citera
2026-09-11, 23:49
Medlem
Citat:

För Frida krävs väll att de låter henne köra första sprinten och att hon sedan är så med i totalen att de måste låta henne köra sprintar. Hon är bra på kval i sprint så jämna poäng får hon där om hon får köra men just det är ett problem tävlandes för sverige.
Citera
2026-09-12, 04:44
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Var ju ett OS förra säsongen och det är ju större än VM. Var ju också spekulationer om både OS-stafetten och OS-sprintlaget på damsidan, blir inte riktig samma sak i år (för stafettlaget så vet vi ju mer om Linns status nu än vad vi visste för ett år sedan så det finns ju en lite mer given stafettuppställning inför VM).

Har väl också kommit fram mindre information om hur försäsongsträningen gått i år och mindre intressant med landslagslägrena.

För egen del hoppas jag att Ribom kommer tillbaka i sin bästa form och Jonna inleder med att vinna sprinten i Ruka (nu när hon har fått träna exakt som hon själv vill göra).
Kollade hur mycket inlägg det var för 2 år sen och det var ett mellanting så OS-år är tydydligen mer intressanta.
Ska jag tolka dig som att stafettlaget är givet? Vilken uppställning kör du i så fall? För mig är stafettutagningen långt ifrån självklar, och den borde inråte vara exakt samma som i OS
Citera
2026-09-12, 09:07
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Kollade hur mycket inlägg det var för 2 år sen och det var ett mellanting så OS-år är tydydligen mer intressanta.
Ska jag tolka dig som att stafettlaget är givet? Vilken uppställning kör du i så fall? För mig är stafettutagningen långt ifrån självklar, och den borde inråte vara exakt samma som i OS

Det är väl om man skall göra förändringar på mittensträckorna då. För mig är Linn på förstasträckan och Jonna på sistasträckan givna. Sedan skulle man kunna byta ordning på Ebba och Frida. En Ilar i toppform på VM skulle ju också kunna bli aktuell istället för Ebba på tredjesträckan. Men just nu så skulle jag köra med samma uppställning på VM. Sedan kan ju saker att förändras under säsongen fram till VM.
Citera
2026-09-12, 10:37
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Det är väl om man skall göra förändringar på mittensträckorna då. För mig är Linn på förstasträckan och Jonna på sistasträckan givna. Sedan skulle man kunna byta ordning på Ebba och Frida. En Ilar i toppform på VM skulle ju också kunna bli aktuell istället för Ebba på tredjesträckan. Men just nu så skulle jag köra med samma uppställning på VM. Sedan kan ju saker att förändras under säsongen fram till VM.
Ilar är helt klart ett alternativ till Ebba, sen är frågan om Frida ska köra andra eller tredje (historien säger andra, för det är då vi tagit guld), så finns varianterna
Linn - Frida - Ebba / Ilar - Jonna
eller
Ebba / Ilar - Linn - Frida - Jonna

Laguttagningen bör göras utifrån lägst risk, för man är stora favoriter sett utifrån individuell kapacitet.
Citera
2026-09-12, 11:45
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ilar är helt klart ett alternativ till Ebba, sen är frågan om Frida ska köra andra eller tredje (historien säger andra, för det är då vi tagit guld), så finns varianterna
Linn - Frida - Ebba / Ilar - Jonna
eller
Ebba / Ilar - Linn - Frida - Jonna

Laguttagningen bör göras utifrån lägst risk, för man är stora favoriter sett utifrån individuell kapacitet.

Absolut inte Ebba på första. På första vill man ha någon som är bra att positionera sig/åka i grupp och som kan rycka sista 500m och skaffa sig en 10 sekunders lucka (alternativt hänga med om någon annan rycker på slutet).
Citera
2026-09-13, 14:44
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Absolut inte Ebba på första. På första vill man ha någon som är bra att positionera sig/åka i grupp och som kan rycka sista 500m och skaffa sig en 10 sekunders lucka (alternativt hänga med om någon annan rycker på slutet).
Om Ebba inte får ordning på knän / utförsåkning så vill jag inte ha med henne alls
Citera
2026-09-13, 16:12
Medlem
FNLSs avatar
Tycker det där blivit överdrivet
Citat:
Om Ebba inte får ordning på knän / utförsåkning så vill jag inte ha med henne alls
Citera
2026-09-13, 20:24
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FNLS
Tycker det där blivit överdrivet
Hennes insats i OS-stafeten var inte direkt imponerande redan innan vurpan med den trasiga bindningen, så för mig är Ilar ett starkt alternativ
Citera
2026-09-13, 22:27
Medlem
Metallharrys avatar
Citat:
Hennes insats i OS-stafeten var inte direkt imponerande redan innan vurpan med den trasiga bindningen, så för mig är Ilar ett starkt alternativ

Ilar hade ju inte varit ett bättre alternativ än Ebba i det lösa före som var. Hon hade ju tappat enormt mycket i ren åkfart även om hon med stor sannolikhet iallafall hållt sig på benen. Med facit i hand så hade ju ett skifte av Ebba/Frida varit det bästa men hur ska man kunna veta att det skulle vara så vitt skilda förhållanden mellan den klassiska och skateslingan dagen före?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in