2026-09-13, 16:07
Medlem
Mikaelias avatar
Tycker att det är lite märkligt att inte Centern är större i Norrland med tanke på deras glesbygdspolitik ellers snarare föredetta glesbygdspolitk. Sossarna har varit med och avvecklat glesbygden länge men ändå klarar inte norrländska väljare av att lägga en röst på SD, som absolut har bäst politik för landsbygden. Norrlänningar röstar på det man alltid gjort och som farsan gjort och hans farsa osv osv men gnäller så in åt helvete på den politik de själva röstar för..
Citera
2026-09-13, 16:13
Medlem
Reflexdjurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThaliaElise
Exakt så. Norrland är fortfarande en fristad från alla problem som kommit med massinvandringen. Norrland ligger ca 20 år efter i det mesta. Det är dock tråkigt att norrlänningarna inte kan öppna ögonen och se vad som kommer komma till dem med.

Att de röstar S när de får MP på köpet framstår dock som helt obegripligt. Men man får väl anta att de har annat för sig än att hänga med i inrikespolitik och inte funderar över möjliga regeringskonstellationer.

Vilka delar av Norrlands är en fristad? Räkna upp de län det handlar om. Bara ett tips - Norrbotten, Västerbotten, Västernorrland och Gävleborg vet jag har problem med gängkriminalitet och kopplingar till nätverk i Stockholm alternativt har egna rivaliserande nätverk.

Men du vet ju tydligen mer än mig, så du får gärna visa på artiklar och statistik som säger att Norrland är en fristad. Att vi saknar den problematiken. Så kan jag motbevisa dig sen.

Hur vet du att det är just det du påstår som gör Norrland rött? Och att problem med invandringen här uppe skulle förändra hur vi röstar? Hur vet du att vi inte har problem med invandringen? Vet du nåt om Norrlands historia? Om varför det blev rött? Kanske historien kan vara orsaken till röstandet. Du vet det där med svensk kultur. Vi har ju en. Och i vissa delar av landet kan det finnas en politisk kultur. En kultur som inte påverkas så mycket av det som sker runt omkring. Kulturen är en fast grund. Även den politiska.

Och nej, jag har aldrig röstat rött. Så det går inte angripa mig på den punkten. Alltid legat åt höger. Aldrig varit för invandring.
Citera
2026-09-13, 16:19
Medlem
samuelssonlirars avatar
Det verkar som att folk i Norrland är bra människor därför de röstar vänster mest.
Citera
2026-09-13, 16:22
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av samuelssonlirar
Det verkar som att folk i Norrland är bra människor därför de röstar vänster mest.

Folk i norr känner varandra och har en helt annan lokal gemenskap. De har haft minimalt med invandrare och har därför sluppit de enorma problem med gängkriminalitet och utslagning som följer med i spåren av södra Sveriges misslyckade integration och det är just den tryggheten som gör att de kan behålla sin solidaritet.
Citera
2026-09-13, 16:31
Medlem
MikeStrutters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av samuelssonlirar
Ge dom en redig dos av negrer så får du se hur dom börjar använda huvudet i nästa val.
Citera
2026-09-13, 16:41
Medlem
riktigt roligt att läsa vad ni i södern tänker om norrlänningar.

Ni verkar tycka att ni är lite bättre, lite mindre inavlade och såklart så röstar ni rätt.
Citera
2026-09-13, 16:45
Medlem
För att Lenin åkte runt i Norrland och predikade sitt budskap efter att ha köpt sin legendariska keps på NK.
Citera
2026-09-13, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThaliaElise
Exakt så. Norrland är fortfarande en fristad från alla problem som kommit med massinvandringen. Norrland ligger ca 20 år efter i det mesta. Det är dock tråkigt att norrlänningarna inte kan öppna ögonen och se vad som kommer komma till dem med.

Att de röstar S när de får MP på köpet framstår dock som helt obegripligt. Men man får väl anta att de har annat för sig än att hänga med i inrikespolitik och inte funderar över möjliga regeringskonstellationer.

Men snälla du, ni ska va glad att ni har lite mångkultur. Sluta gnäll som en gammal kärring.
Citera
2026-09-13, 16:59
Medlem
Reflexdjurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baliser
I motsats till dig tror jag inte att norrlänningarna är okunniga om fördelningspolitiken som ytterst har socialdemokratisk grund. Det jag tar upp är i högsta grad en realitet för människorna som bor i de nämnda länen. Du må kalla det nationalekonomi om du vill. Och jag förstår att du känner dig trampad på tårna.

Jag förstår inte varför jag ska känna mig trampad på tårna. I alla de 13 val jag röstat i har jag aldrig röstat rött. Så varför ska jag ta åt mig angående vad de röda i landet gjort för eller mot Norrland, Svealand och Götaland? Det får de stå för. Samma sak med alla andra partier jag inte röstat på.

Så tillbaka till mitt svar i den här tråden som heter ”Varför röstar Norrland rött?” Några användare förslog att norrlänningar röstade rött för att de ville vara arbetslösa och få bidrag. Att arbetslösheten var högre och att man därför tog emot mer ekomiska stöd från soc än övriga Sverige. Att man hade väldigt många fler arbetslösa och fattiga som röstade rött för att skydda sin egen privatekonom och att det var därför de röda dominerade. För det är ju en vanlig fördom att norrlänningar inte arbetar.

Då pekade jag på att de 2 röda län som är längst upp i landet tillhör de som har lägst arbetslöshet och lägst behov av stöd från soc. Dvs att de faktorerna inte kan förklara den röda dominansen i de 2 länen.

Så diskussionen handlade alltså om arbetslösa och de som fick pengar från soc. Att det var just de som röstade på rött enligt några användare och drog upp siffrorna. Och även om fördelningspolitiken står på socialdemokratisk grund och påverkar kommunernas ekonomi, har jag aldrig hört en sosse eller kommunist i min stad säga att de röstar rött pga fördelningspolitiken.

Men du anser att det är en bidragande orsak till att norrlänningar röstar rött? Vad baserar du det på? Vad är då orsaken till att folk i kommuner i söder röstar rött trots att de förlorar på utjämningen? Kanske sossar och kommunister över hela landet inte anser det vara en viktig fråga när de som röstar rött? Kanske svaret är nåt helt annat som orsak till den röda dominansen i norr? Nåt som har att göra med Norrlands arbetarhistoria?
Senast redigerad av Reflexdjur 2026-09-13 kl. 17:11.
Citera
2026-09-13, 17:12
Medlem
Balisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reflexdjur
Jag förstår inte varför jag ska känna mig trampad på tårna. I alla de 20 val jag röstat i har jag aldrig röstat rött. Så varför ska jag ta åt mig angående vad de röda i landet gjort för eller mot Norrland, Svealand och Götaland? Det får de stå för. Samma sak med alla andra partier jag inte röstat på.

Så tillbaka till mitt svar i den här tråden som heter ”Varför röstar Norrland rött?” Några användare förslog att norrlänningar röstade rött för att de ville vara arbetslösa och få bidrag. Att arbetslösheten var högre och att man därför tog emot mer ekomiska stöd från soc än övriga Sverige. Att man hade väldigt många fler arbetslösa och fattiga som röstade rött för att skydda sin egen privatekonom och att det var därför de röda dominerade. För det är ju en vanlig fördom att norrlänningar inte arbetar.

Då pekade jag på att de 2 röda län som är längst upp i landet tillhör de som har lägst arbetslöshet och lägst behov av stöd från soc. Dvs att de faktorerna inte kan förklara den röda dominansen i de 2 länen.

Så diskussionen handlade alltså om arbetslösa och de som fick pengar från soc. Att det var just de som röstade på rött enligt några användare och drog upp siffrorna. Och även om fördelningspolitiken står på socialdemokratisk grund och påverkar kommunernas ekonomi, har jag aldrig hört en sosse eller kommunist i min stad säga att de röstar rött pga fördelningspolitiken.

Men du anser att det är en bidragande orsak till att norrlänningar röstar rött? Vad baserar du det på? Vad är då orsaken till att folk i kommuner i söder röstar rött trots att de förlorar på utjämningen? Kanske sossar och kommunister över hela landet inte anser det vara en viktig fråga när de som röstar rött? Kanske svaret är nåt helt annat som orsak till den röda dominansen i norr? Nåt som har att göra med Norrlands arbetarhistoria?
Förr i tiden var det väldigt viktigt för arbetarrörelsen och socialdemokratin med solidaritet. Det vill säga att man skulle stå enade och hjälpa varandra. Det är kärnan i socialdemokratisk politik. Om du inte själv är socialdemokrat så förstår jag att det kanske inte kommer naturligt för dig att tänka i de termerna.
Citera
2026-09-13, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reflexdjur
Vilka delar av Norrlands är en fristad? Räkna upp de län det handlar om. Bara ett tips - Norrbotten, Västerbotten, Västernorrland och Gävleborg vet jag har problem med gängkriminalitet och kopplingar till nätverk i Stockholm alternativt har egna rivaliserande nätverk.

Men du vet ju tydligen mer än mig, så du får gärna visa på artiklar och statistik som säger att Norrland är en fristad. Att vi saknar den problematiken. Så kan jag motbevisa dig sen.

Hur vet du att det är just det du påstår som gör Norrland rött? Och att problem med invandringen här uppe skulle förändra hur vi röstar? Hur vet du att vi inte har problem med invandringen? Vet du nåt om Norrlands historia? Om varför det blev rött? Kanske historien kan vara orsaken till röstandet. Du vet det där med svensk kultur. Vi har ju en. Och i vissa delar av landet kan det finnas en politisk kultur. En kultur som inte påverkas så mycket av det som sker runt omkring. Kulturen är en fast grund. Även den politiska.

Och nej, jag har aldrig röstat rött. Så det går inte angripa mig på den punkten. Alltid legat åt höger. Aldrig varit för invandring.

Det låter som att du har bättre koll på Norrland än mig Jag sitter inte inne på en massa fakta. Du får gärna säga emot och motbevisa mig. Jag uppskattar en bra diskussion.

För mig känns det självklart att Norrland röstar rött pga arbetartradition och industrialiseringen kring naturresursbaserad näringsverksamhet. Därför har sossarna varit starka. Kan tänka mig att centern också varit det kopplat till att man velat ha mer självbestämmande kring sin egen mark, egna resurser etc.

Ska försöka svara på dina frågor: Jag skulle säga att hela eller större delarna av Norrland är fristad om man jämför med övriga landet. Framförallt tänker jag på Lappland, Norrbotten och Västerbotten. Min bild är att desto längre norrut man kommer, desto mindre problem. Men rätta mig gärna om jag har fel. Ni kanske är värre drabbade än vad jag trott? (Antar nu att du kommer från eller bor i Norrland.)

Anser du att det är fel att säga fristad för att Norrland också är drabbat av samma problematik men inte i lika hög grad eller anser du att Norrland är precis lika mycket drabbat som övriga Sverige?

Vad är det jag påstår gör Norrland rött? Att norrland ligger ca 20 år efter? Det är min bild av det hela och jag menar att norrland ligger efter i en positiv bemärkelse. Det har alltså inte förstörts i lika hög grad som övriga landet.

Ja, jag tror att ökade problem med invandring kommer att få framförallt män att välja bort S till förmån för SD. Jag har bott i Norrland och "vet" att den ort där jag bodde inte hade drabbats av några större problem. Jag upplevde det som ganska idylliskt.

Om det är så att Norrland har samma problematik med invandring som övriga landet så är ju röstandet fullständigt obegripligt. Sossarna är inte längre ett arbetarparti och har inte varit på mycket länge. Dessutom får man ju MP och deras politik med allt vad det innebär på köpet om man röstar S. Knappast något som gynnar Norrland.

Ja, jag tror att Norrlands historia och kultur är orsaken till hur norrlänningar historiskt sätt har röstat, men det förklarar ju inte röstbeteendet idag.

Vad tror du själv är orsaken då till att Norrland fortfarande är såpass rött när det uppenbarligen inte gagnar Norrland?

Citat:
Ursprungligen postat av ettanporta
Men snälla du, ni ska va glad att ni har lite mångkultur. Sluta gnäll som en gammal kärring.

Då antar jag att du valt att bosätta dig i ett mångkulturellt område eftersom du uppskattar det så mycket.
Citera
2026-09-13, 17:43
Medlem
CyberIngmars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ettanporta
riktigt roligt att läsa vad ni i södern tänker om norrlänningar.

Ni verkar tycka att ni är lite bättre, lite mindre inavlade och såklart så röstar ni rätt.

Ännu roligare då förorterna till Stockholm, Göteborg och Malmö, alltså södra Sverige, röstar betydligt rödare än Norrland. Den svenska revolutionen verkar ha missat tåget norrut
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in