Citat:
Ursprungligen postat av
Reflexdjur
Vilka delar av Norrlands är en fristad? Räkna upp de län det handlar om. Bara ett tips - Norrbotten, Västerbotten, Västernorrland och Gävleborg vet jag har problem med gängkriminalitet och kopplingar till nätverk i Stockholm alternativt har egna rivaliserande nätverk.
Men du vet ju tydligen mer än mig, så du får gärna visa på artiklar och statistik som säger att Norrland är en fristad. Att vi saknar den problematiken. Så kan jag motbevisa dig sen.
Hur vet du att det är just det du påstår som gör Norrland rött? Och att problem med invandringen här uppe skulle förändra hur vi röstar? Hur vet du att vi inte har problem med invandringen? Vet du nåt om Norrlands historia? Om varför det blev rött? Kanske historien kan vara orsaken till röstandet. Du vet det där med svensk kultur. Vi har ju en. Och i vissa delar av landet kan det finnas en politisk kultur. En kultur som inte påverkas så mycket av det som sker runt omkring. Kulturen är en fast grund. Även den politiska.
Och nej, jag har aldrig röstat rött. Så det går inte angripa mig på den punkten. Alltid legat åt höger. Aldrig varit för invandring.
Det låter som att du har bättre koll på Norrland än mig

Jag sitter inte inne på en massa fakta. Du får gärna säga emot och motbevisa mig. Jag uppskattar en bra diskussion.
För mig känns det självklart att Norrland röstar rött pga arbetartradition och industrialiseringen kring naturresursbaserad näringsverksamhet. Därför har sossarna varit starka. Kan tänka mig att centern också varit det kopplat till att man velat ha mer självbestämmande kring sin egen mark, egna resurser etc.
Ska försöka svara på dina frågor: Jag skulle säga att hela eller större delarna av Norrland är fristad om man jämför med övriga landet. Framförallt tänker jag på Lappland, Norrbotten och Västerbotten. Min bild är att desto längre norrut man kommer, desto mindre problem. Men rätta mig gärna om jag har fel. Ni kanske är värre drabbade än vad jag trott? (Antar nu att du kommer från eller bor i Norrland.)
Anser du att det är fel att säga fristad för att Norrland också är drabbat av samma problematik men inte i lika hög grad eller anser du att Norrland är precis lika mycket drabbat som övriga Sverige?
Vad är det jag påstår gör Norrland rött? Att norrland ligger ca 20 år efter? Det är min bild av det hela och jag menar att norrland ligger efter i en positiv bemärkelse. Det har alltså inte förstörts i lika hög grad som övriga landet.
Ja, jag tror att ökade problem med invandring kommer att få framförallt män att välja bort S till förmån för SD. Jag har bott i Norrland och "vet" att den ort där jag bodde inte hade drabbats av några större problem. Jag upplevde det som ganska idylliskt.
Om det är så att Norrland har samma problematik med invandring som övriga landet så är ju röstandet fullständigt obegripligt. Sossarna är inte längre ett arbetarparti och har inte varit på mycket länge. Dessutom får man ju MP och deras politik med allt vad det innebär på köpet om man röstar S. Knappast något som gynnar Norrland.
Ja, jag tror att Norrlands historia och kultur är orsaken till hur norrlänningar historiskt sätt har röstat, men det förklarar ju inte röstbeteendet idag.
Vad tror du själv är orsaken då till att Norrland fortfarande är såpass rött när det uppenbarligen inte gagnar Norrland?
Citat:
Ursprungligen postat av
ettanporta
Men snälla du, ni ska va glad att ni har lite mångkultur. Sluta gnäll som en gammal kärring.
Då antar jag att du valt att bosätta dig i ett mångkulturellt område eftersom du uppskattar det så mycket.