2026-09-13, 15:09
Medlem
shitholecitizens avatar
Allt handlar om exponering. Ju fler invandrare som letar sig upp där, desto mindre rött kommer det att bli.
Citera
2026-09-13, 15:18
Medlem
dickachus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lawless19
Så har det varit långe. Stor skillnad på norra Sverige och södra Sverige. Norra Sverige är väldigt rött. Hur kommer det sig, som trend

Varför röstar ni låginkomsstagare blått, oavsett del av landet?
Citera
2026-09-13, 15:19
Medlem
RickRozays avatar
Kände nån från Sorsele - vänsterpartiets starkaste kommun. Helt galet.
Citera
2026-09-13, 15:24
Medlem
dickachus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scaloppina
Många bidragstagare, arbetslösa?

Arbetslösheten är lägst i gruvstäderna Gällivare och Kiruna, högst är den i Skåne.

https://archive.ph/ZCB9B

Så riktigt efterbliven gissning av dig, skåning.
Citera
2026-09-13, 15:25
Medlem
Tuors avatar
ALLA som är över 70 i Norrland röstar på Socialdemokraterna. Jag bor då och då i Norrland och jag känner inte en enda person över 70 som inte är sosse ut till fingerspetsarna.

Det beror på att de fortfarande tror att det är 1965.
Senast redigerad av Tuor 2026-09-13 kl. 15:28.
Citera
2026-09-13, 15:26
Medlem
Reflexdjurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
När SD kört turné uppe i norrland så har deras möten varit väldigt välbesökta som jag förstått. Stor del av publiken har varit yngre så om de får rösta i valet eller inte har jag inte koll på.
Får väl hoppas att SD plockar lite fler mandat uppåt i landet också.

Problemet är att den som röstar på ett parti till riksdagen också gärna väljer samma parti kommunalt. Och det är där det skiter sig. Det finns inte lokalpolitiker för SD i alla kommuner som kan fylla stolarna. Det har ju varit ovett problem i tidigare år. Så jag tänka mig att det känns som bortkastade röster. De väljer ett annat parti. Eller röstar inte alls.

Andra kommuner har problem med de politiker som väljs eller är valbara. Arvidsjaur är en de kommunerna. Förra året försvann en kandidat för att han försvarade mäns våld mot kvinnor. Under den senaste månaden har en annan tagits för misshandel och därför strukits. Och nummer 1 på listan har det visats sig vara dömd för rattfylleri och langning till ungdomar. Men han har inte strukits.

Man ska inte låta sig luras av hur välbesökta möten är. De partierna som funnits länge i riksdagen har sällan väldigt välbesökta möten. I alla fall här uppe. Folk tycker sig veta vad partiet står för och röstar utan att besöka ett möte. Däremot de lite nyare partierna kan folk bevara nyfikna på. Så då kommer de dit.
Citera
2026-09-13, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lawless19
Så har det varit långe. Stor skillnad på norra Sverige och södra Sverige. Norra Sverige är väldigt rött. Hur kommer det sig, som trend

För att de första storindustrierna i Sverige skapades i Norrland på 1850-talet, och med dem följde strejker, fackföreningsrörelser och Ådalen 31. Än idag karaktäriseras Norrland av storföretag, t.ex. stora tillverkningsindustrier, gruvor och myndigheter som utlokaliserats från Stockholm. Och för att ofta ligger företagens huvudkontorsenheter i Stockholm och upplevs som att utsugare.
Citera
2026-09-13, 15:35
Medlem
Reflexdjurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuor
ALLA som är över 70 i Norrland röstar på Socialdemokraterna.

Det beror på att de fortfarande tror att det är 1965.

Alla betyder 100%. Så fram den statistik som visar på att 100% av alla norrlänningar över 70 röstar på S. Det ska ju inte vara svårt att länka till eftersom du sitter på de siffrorna. För du hittat väl inte på? Nej, men så kan det väl ändå inte vara.

Jag väntar med spänning. Alla media också. Och alla partierna.

Hur har du fått fram de siffrorna? Genom telepati? Eller schizofreni?
Citera
2026-09-13, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skurhinken
För att norrlänningar som bor ute i skogen framförallt ej är berörda av all invandring och kriminalitet som vi söderut är.

Citat:
Ursprungligen postat av Megabambino
Många människor i Norrland är kloka och rådiga men tyvärr förstår de inte att Socialdemokraterna föraktar arbetare och blivit ett parti för bidragstagare och muslimer.

Exakt så. Norrland är fortfarande en fristad från alla problem som kommit med massinvandringen. Norrland ligger ca 20 år efter i det mesta. Det är dock tråkigt att norrlänningarna inte kan öppna ögonen och se vad som kommer komma till dem med.

Att de röstar S när de får MP på köpet framstår dock som helt obegripligt. Men man får väl anta att de har annat för sig än att hänga med i inrikespolitik och inte funderar över möjliga regeringskonstellationer.
Citera
2026-09-13, 15:43
Medlem
Det förändras denna gång..
Citera
2026-09-13, 15:45
Medlem
KillPus avatar
För mycket hembränt som skadar hjärnan?
Citera
2026-09-13, 16:00
Medlem
Balisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reflexdjur
Tråden handlar om varför folk i Norrland röstar rött. En del tro det kan vara kopplat till en önskan om att få leva på bidrag. Att de röda gärna ger bidrag. Att det hjälper norrlänningars privatekonomi. Och jag motbevisade det.

Du bemöter då mitt resonemang med nationalekonomi av någon outgrundlig anledning. Du får gärna förklara hur ditt resonemang kring bidrag visar varför enskilda individer i norr väljer att rösta rött. Eller gick du offtopic? För du vet väl vad tråden handlar om, eller? Varför röstar Norrland rött?
I motsats till dig tror jag inte att norrlänningarna är okunniga om fördelningspolitiken som ytterst har socialdemokratisk grund. Det jag tar upp är i högsta grad en realitet för människorna som bor i de nämnda länen. Du må kalla det nationalekonomi om du vill. Och jag förstår att du känner dig trampad på tårna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in