Citat:
Ursprungligen postat av
Vit-Brandbil
När SD kört turné uppe i norrland så har deras möten varit väldigt välbesökta som jag förstått. Stor del av publiken har varit yngre så om de får rösta i valet eller inte har jag inte koll på.
Får väl hoppas att SD plockar lite fler mandat uppåt i landet också.
Problemet är att den som röstar på ett parti till riksdagen också gärna väljer samma parti kommunalt. Och det är där det skiter sig. Det finns inte lokalpolitiker för SD i alla kommuner som kan fylla stolarna. Det har ju varit ovett problem i tidigare år. Så jag tänka mig att det känns som bortkastade röster. De väljer ett annat parti. Eller röstar inte alls.
Andra kommuner har problem med de politiker som väljs eller är valbara. Arvidsjaur är en de kommunerna. Förra året försvann en kandidat för att han försvarade mäns våld mot kvinnor. Under den senaste månaden har en annan tagits för misshandel och därför strukits. Och nummer 1 på listan har det visats sig vara dömd för rattfylleri och langning till ungdomar. Men han har inte strukits.
Man ska inte låta sig luras av hur välbesökta möten är. De partierna som funnits länge i riksdagen har sällan väldigt välbesökta möten. I alla fall här uppe. Folk tycker sig veta vad partiet står för och röstar utan att besöka ett möte. Däremot de lite nyare partierna kan folk bevara nyfikna på. Så då kommer de dit.