2026-09-12, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aloker2
Att de är över 4% är illa nog, men de har väl lyckats under en tid med att fiska lite väljare utanför storstäderna. Vet inte riktigt varför, men det har ju alltid varit ett parti för hycklare som haft bilisterna som sin huvudsakliga fiende. Samtidigt hör man aldrig deras politiker och väljare vara oroade över datacenter som bokstavligen ploppar upp som svampar och därmed skövlar skog, bördiga marker, förorenar vatten och slukar enorma mängder el som inte ännu helt och hållet kan produceras med förnybara källor..
Håller med vad gäller datacenter. Där verkar man kunna bränna hur mycket energi som helst.
Citera
2026-09-12, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KetaminKajsa
Sex kronor till att börja med och på sikt har Miljöpartiet tidigare gått ut med att man vill se bensinpriser på 40/50kr, med årliga höjningar.

Kan det vara så att Miljöpartiets väljare har börjat att förstå att höga bensinpriser kommer slå hårt på samhället? Inflationen kommer sticka iväg och allt ifrån mat, varor och tjänster kommer bli dyrare. Det kommer drabba alla.

När vi även vet att Sveriges inte gör något globalt klimatavtryck så är denna bensinhöjning enbart en pungspark mot hela Sveriges befolkning.

Vad tror ni?

https://www.tv4.se/artikel/4lEtVYL5pNdnv2SXu42Fk9/efter-bensinbeskedet-mp-rasar-i-opinionen?app_name=expressen&app_version=10.0.18&a pp_id=se.expressen.launcher
[/quote]

Till en början så väl partiet varken gått upp ett ner. De ligger där på sina 5-6% vilket de även kommer göra efter valet. De flesta MP:are åker inte bil utan bor i städerna. Bensin/dieselpriserna kommer inte att rucka dessa procent, bara den andel som ligger över det talet.

Sen om vi nu skall prata drivmedelskostnaden om vi bortser ifrån klimatdiskussionen, så tycker jag det är anmärkningsvärt när Tidö sänkte skatten pga kriget i Iran. Det är vanlig enkel matte som styr priset på en vara där det finns en brist. Hade det varit en vara som kunnat tillverkas i större volymer pga sänkt skatt så är jag helt för det, men som i detta fallet så pumpades det ju inte upp mer olja bara för att skatten minskades. Detta förkastades även av Calmfors av just detta argumentet. Det som hände då var att bland annat danskar kom över för att tanka bilarna, dvs sverige subventionerade vissa danska medborgare som bodde nära svenska gränsen.

Detta hade man ju kunnat lösa snyggare genom tex höjd återbäring på milersättning från och till jobbet vid deklaration. Då hade kostnaden blivit lägre, samtidigt som att det blivit riktade åtgärder för de som jobbar och skattar i samhället. Men istället subventionerade man både arbetslösa, semesterfirare samt utländska medborgare på köpet. Känns äna lite vänsterpartist-politik över det hela.
Citera
2026-09-12, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lont
Många skenheliga typer slår sig för bröstet och tycker att de är så miljömedvetna när de pantar flaskor, släcker inomhuslampor och handlar på second hand.

Och sedan köper dessa hycklare rött kött och bokar minst en charterresa per år! Att avstå från en långflygning sparar mer koldioxid än nästan något annat enskilt val.

Dvs att göra egna verkliga uppoffringar, det har svenskarna inte lust med. Kolla hur det ser ut på Arlanda i semestertider.

I teorin vet vi vad vi kan göra. I praktiken gör vi det inte. Svenskarna har en falsk självbild. Vansinne med dessa billiga bensinpriser. MP har rätt. I stället för Europas lägsta drivmedelspriser borde vi ha de högsta! Punkt. Hoppas på ändring efter valet. Klimatet är den viktigaste frågan.

Jag har bil och betalar gärna bensinpriser på 40/50kr. Och jag tar inte bilen till gymmet och annat när jag kan cykla.

Tankarna för mig till rövhålet tillika cucken anders lindberg som tycker att alla svenskar inte ska flyga men själv blir han påkommen på arlanda med familjen. Han röstar nog MP
Citera
2026-09-12, 15:58
Medlem
Avfoerings avatar
Bensin är gammalt. Det finns andra energibärare.
Citera
2026-09-12, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Batagare
Aldrig tidigare har ett så litet parti kunnat göra så mycket skada på så kort tid. Efter valet är Mp förhoppningsvis, bara ett hemskt minne.
Håller med till 100%
Ändå är det mest välutbildade människor som röstar MP, vilket är helt obegripligt.

Sunt förnuft har ersatts med några högskolepoäng och en blind tro på ”forskningen”.
Att sedan forskningsresultat kan se helt olika ut, mestadels beroende på varifrån forskarna har fått sin ersättning. Men det talas det aldrig om.
Citera
2026-09-12, 16:22
Medlem
KurtSchweinsteigers avatar
Hur tänkte de som lämnar, att MP inte vill höja bensinpriset och alla andra energipriser och skatter för den delen?
Känns som klockrent hål i huvudet på de väljarna.
Citera
2026-09-12, 16:32
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korvenorven
Är väl lite så unga storstadsbor tänker. Jag kör inte bil så jag berörs inte av bränslepriser. Att jordbruk och transporter som förser dem med mat mm kräver bränsle förstår de inte.

Bara tidsfråga innan jordbruket gått över till eldrivna robbotar, är redan nu avsevärt billigare i drift och underhåll, men investeringskostnaderna är fortfarande lite för höga.
Citera
2026-09-12, 16:42
Medlem
Att S ens kan ha så högt fortfarande är ju ett Mirakel. Magda måste ju vara tidernas sämta partiledare? Jag har lyssnat på ALLA debatter från svt till tv4, expressen och allt.. Hon pratar ju aldrig om sin politik och hur de ska samarbete i deras block..
Citera
2026-09-12, 16:48
Medlem
Haha jävla idioter som röstar på vänstern. Så sjukt att man självmant väljer att gå till bensinmacken för 30kr/litern...
Citera
2026-09-12, 17:09
Medlem
KurtSchweinsteigers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R1D2
Haha jävla idioter som röstar på vänstern. Så sjukt att man självmant väljer att gå till bensinmacken för 30kr/litern...
För att inte snacka om förnedringsrånen, internet och telefon bedrägerierna, begbilköpet från helvetet, de höjda skatterna pga kaozinvandringen, störande kaozgrannar, nedskräpningen i bostadsområden och på återvinningsstationerna, trafikdödandet som tex i Stockholm igår etc etc etc etc.
Citera
2026-09-12, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
Bara tidsfråga innan jordbruket gått över till eldrivna robbotar, är redan nu avsevärt billigare i drift och underhåll, men investeringskostnaderna är fortfarande lite för höga.
Visst är det troligt det blir så i framtiden. Kanske 10 år. Men till dess behöver bränslepriserna hållas nere.
Citera
2026-09-12, 17:18
Medlem
Haha MP. Vilka jävla terrorister. Ställ upp dom på ett led och jag skulle göra processen kort med dom. Breivik skulle vara Disney klubben.

Om dom kommer till makten tror jag på fullt allvar att mitt land kommer gå under.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in